Gå til innhold

styrketrening i sal/gruppe

Anbefalte innlegg

Skrevet
Enda strengere på kostholdet ja, det er nok her svaret ligger, desverre. Jeg spiser veldig sunn og riktig mat, men i litt for store mengder til tider.

Jeg dreit meg ut på akkurat det der. Trente tung styrke, spiste etter boka, men var fortsatt litt chubby. Nå har jeg funnet ut at jeg trenger skuffende få kalorier per dag (det er egentlig utrolig kjipt :ler: ), jeg trodde jeg måtte ha mange flere, ifølge diverse tabeller. Jeg kan spesielt spise mye mindre karbohydrat enn jeg trodde jeg måtte for å gjøre det bra på trening.

Vel, forsker videre jeg. Jeg er forresten utrolig stiv og støl etter styrke i sal, så musklene har fått kjørt seg i alle fall!

Det er sikkert fordi du bruker dem annerledes, og trener mer utholdende - så det er jo ikke sikkert effekten blir som du vil på sikt likevel. Men det er jo bare å justere etterhvert, og en pause fra studiotreningen kan jo uansett vært gunstig.

Mener du det? Mange av de jeg ser på treningssenteret småløper på tredemølla mens de prater med sidemannen. Eller de tråkker forsiktig på stepmaskinen.

Kanskje jeg er på feil sted, men det har slått meg så mange ganger hvor dårlig mange jenter trener utholdenhet. Meningen er å bli sliten.

Jeg ser det er flere som har nevnt det allerede, men hvis jeg trener "kardio" etter styrketrening, så er det så jeg blir svett, men ikke spesielt andpusten. Det er fordi det visstnok (dette har jeg lest flere steder, men jeg kan ikke forklare det noe dypere siden jeg ikke har så peiling på utholdenhet) tar bedre på fettlagrene i en viss pulssone (lav intensitet). Utholdenheten trener jeg på egne treningsdager, og da kjører jeg intervall så jeg holder på å falle av mølla. Det kan altså godt være at noen av de du ser trener for optimal fettforbrenning - men noen av dem trener sikkert bare med for lav intensitet iforhold til målet sitt også.

Gjest Blondie65
Skrevet
Min kjære treningslære bok som er min kilde til all kunnskap om trening anbefaler:

Maksimal dynamisk styrketrening for viderekommende. 1-5 repetisjoner fordelt på 4-8 serier.

Maksimal dymanisk trening for middels trente. 3-10 repetisjoner fordelt på 3-5 serier.

Maksimal dynamisk trening for nybegynnere. 10-20 repetisjoner fordelt på 2-4 serier. Dette fordi man skal ha relativt liten belastning så man får inn teknikken skikkelig, noe som er utrolig viktig ved styrketrening!

Men det står ikke her noe om hva målet med treningen er.

Her er en test forbrukerrådet gjorde: http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1136819079.96

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Maksimal dynamisk var i grunn god nok for min del da, men det er selvfølgelig fordi jeg er så utrolig vandt med begrepene ;)

Maksimal dynamisk styrke går rett og slett på å øke styrken, gjennom å øke muskelmassen, i motsetning til å utholdende dynamisk styrke som går på å øke utholdenheten til de forskjellige musklene.

Skrevet
Jeg dreit meg ut på akkurat det der. Trente tung styrke, spiste etter boka, men var fortsatt litt chubby. Nå har jeg funnet ut at jeg trenger skuffende få kalorier per dag (det er egentlig utrolig kjipt :ler: ), jeg trodde jeg måtte ha mange flere, ifølge diverse tabeller. Jeg kan spesielt spise mye mindre karbohydrat enn jeg trodde jeg måtte for å gjøre det bra på trening.

Det er sikkert fordi du bruker dem annerledes, og trener mer utholdende - så det er jo ikke sikkert effekten blir som du vil på sikt likevel. Men det er jo bare å justere etterhvert, og en pause fra studiotreningen kan jo uansett vært gunstig.

Ja, det er skikkelig kjipt, er utrolig glad i mat. :tristbla: Men det er skjerpings på gang, så får vi se.

Jeg trodde også at jeg måtte ha flere kalorier, spes etter å ha lest her på KG. :fnise: Det var så mye snakk om sparebluss, så jeg plussa på med mat. Men som sagt, vekta har pekt oppover.

Det der med forbrenning.. Ta meg for eksempel, jeg digger høy puls timer, som er enkel, men hard aerobic. Målet er å svi av fett. Kunne jeg like gjerne gått en time i skogen og fått større effekt?

Men uansett, det positive med å få opp pulsen, er jo at hjertet også får kjørt seg, og det er vel bra?!

Dessuten, litt moro må det være på trening også!

Skrevet
Ja, det er skikkelig kjipt, er utrolig glad i mat. :tristbla: Men det er skjerpings på gang, så får vi se.

Jeg trodde også at jeg måtte ha flere kalorier, spes etter å ha lest her på KG. :fnise: Det var så mye snakk om sparebluss, så jeg plussa på med mat. Men som sagt, vekta har pekt oppover.

Det fine er jo at når man venner seg til å spise små måltider, så er det ikke ille i det hele tatt, spesielt ikke når veldig mye av det er protein. Det metter jo godt, som du sikkert vet.

Det der med forbrenning.. Ta meg for eksempel, jeg digger høy puls timer, som er enkel, men hard aerobic. Målet er å svi av fett. Kunne jeg like gjerne gått en time i skogen og fått større effekt?

Men uansett, det positive med å få opp pulsen, er jo at hjertet også får kjørt seg, og det er vel bra?!

Dessuten, litt moro må det være på trening også!

Jeg tør ikke å si noe bastant på dette, det kan jeg for lite om utholdenhetstrening til.

Men litt av greia når du kjører fettforbrenning etter styrke, er jo at kroppen da allerede er i gang, og hvis du trener for hardt da, bryter du ned musklene. Det er sånn jeg har skjønt det, men ta det med en klype salt.

Det er veldig, veldig bra med hard utholdenhetstrening, men man skiller da gjerne på hva man vil oppnå.

Ellers sies det at såkalt "geriljakardio" forbrenner fett veldig effektivt - siden jeg ikke eier tålmodighet er det det jeg kjører etter styrketrening.

Skrevet
Det fine er jo at når man venner seg til å spise små måltider, så er det ikke ille i det hele tatt, spesielt ikke når veldig mye av det er protein. Det metter jo godt, som du sikkert vet.

Jeg tør ikke å si noe bastant på dette, det kan jeg for lite om utholdenhetstrening til.

Men litt av greia når du kjører fettforbrenning etter styrke, er jo at kroppen da allerede er i gang, og hvis du trener for hardt da, bryter du ned musklene. Det er sånn jeg har skjønt det, men ta det med en klype salt.

Det er veldig, veldig bra med hard utholdenhetstrening, men man skiller da gjerne på hva man vil oppnå.

Ellers sies det at såkalt "geriljakardio" forbrenner fett veldig effektivt - siden jeg ikke eier tålmodighet er det det jeg kjører etter styrketrening.

Ja, det er sant, det går greit når en blir vant. Jobber med å komme meg dit igjen. :) Er veldig bevisst ang protein ja.

Jeg har til nå trent enten/eller, dvs enten styrke eller kondis. Kan jo legge inn en gåtur eller kjapp løpetur etter styrken. Innimellom blir det også step styrke, hvor en får begge deler.

Geriljakardio, er det kort(tid) og fort(tempo)?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

I følge Kari Jaquesson, vil prosenten fett som forbrennes være høyere ved lav intensitet. Men hun mener at den totale fettforbrenningen likevel vil være høyere ved høyere intensitet (og ved like lang tid ved høy vs. lav intensitet). Hun skriver om dette her.

Skrevet
Jeg har til nå trent enten/eller, dvs enten styrke eller kondis. Kan jo legge inn en gåtur eller kjapp løpetur etter styrken. Innimellom blir det også step styrke, hvor en får begge deler.

Geriljakardio, er det kort(tid) og fort(tempo)?

Dersom man ikke er helt nazi på kostholdet er det jo helt nødvendig å trene kardio for å perfeksjonere. Jeg er utrolig dårlig på å trene kondis siden jeg synes det er skikkelig kjedelig, men jeg merker jo at det funker de få periodene jeg klarer å gjennomføre. Men jeg liker best å være knallhard på kosten når det trengs, istedet. Smakssak, men i tillegg så gir det jo lettere resultater å både trene styrke, kondis OG spise bra, istedet for å konsentrere seg om to av tingene. Jeg bare vet at teori og praksis er to forskjellige ting. :sjenert:

Geriljakardio er jo egentlig et litt jallanavn, det er ikke noe nytt... Men ja, det er korte intervaller. Jeg kjører (i tillegg til opp- og nedvarming) 20 sek spurt/10 sek hvile (hvor jeg hopper av båndet i hvilepausene). Da skal det gå satans fort i spurtintervallene hvis det skal ha effekt. Jeg liker den metoden godt, siden jeg liker bedre å ha det veldig vondt i kort tid enn å ha det ganske vondt over lang tid. Det er jo også en smakssak.

Skrevet
Dersom man ikke er helt nazi på kostholdet er det jo helt nødvendig å trene kardio for å perfeksjonere. Jeg er utrolig dårlig på å trene kondis siden jeg synes det er skikkelig kjedelig, men jeg merker jo at det funker de få periodene jeg klarer å gjennomføre. Men jeg liker best å være knallhard på kosten når det trengs, istedet. Smakssak, men i tillegg så gir det jo lettere resultater å både trene styrke, kondis OG spise bra, istedet for å konsentrere seg om to av tingene. Jeg bare vet at teori og praksis er to forskjellige ting. :sjenert:

Geriljakardio er jo egentlig et litt jallanavn, det er ikke noe nytt... Men ja, det er korte intervaller. Jeg kjører (i tillegg til opp- og nedvarming) 20 sek spurt/10 sek hvile (hvor jeg hopper av båndet i hvilepausene). Da skal det gå satans fort i spurtintervallene hvis det skal ha effekt. Jeg liker den metoden godt, siden jeg liker bedre å ha det veldig vondt i kort tid enn å ha det ganske vondt over lang tid. Det er jo også en smakssak.

Hihi, da er det ikke noe for meg! Det ville nok blitt bulder og brak og rett i golvet. :fnise:

Ja, er det ikke rart, at man ikke kan gjøre alle tre tingene?! Jeg liker kardio bedre, og må jobbe mer med styrken. Jeje. Men jeg har nå fått tro på styrke i sal. Er uansett overmoden for variasjon fra styrke i studio.

Skrevet

Hvor mange intervaller tar du da? har en tidligere kolega (utdannet personlig trener og fysioterapaut...) som anbefalte meg å prøve med 4 min oppvarmin 4 min intervall og 4 min nedkjølling, er det det samme du gjør? jeg syns det er super effektivt, men jeg løper roligere, men stopper ikke helt (ca 13 km/t på maks, og ca 8 km/t på rolig).

Skrevet
Hvor mange intervaller tar du da? har en tidligere kolega (utdannet personlig trener og fysioterapaut...) som anbefalte meg å prøve med 4 min oppvarmin 4 min intervall og 4 min nedkjølling, er det det samme du gjør? jeg syns det er super effektivt, men jeg løper roligere, men stopper ikke helt (ca 13 km/t på maks, og ca 8 km/t på rolig).

Med supereffektivt, hva mener du med det? At formen blir merkbart bedre fort, eller?

Skrevet (endret)

Hvis du skal trene intervall ville jeg ha kikket på Wisløff intervalltrening.

Ulrik Wisløff er ansatt ved det medisinske fakultet ved NTNU og har forsket på kondisjonstrening (hva som gir best effekt).

Endret: Legger til denne linken:

http://www.matoghelse.no/effektiv-kondisjo...3104-48965.html

Endret av wind-up bird
Skrevet

Jeg tar cirka 8-10 spurtintervaller. Men jeg er ingen god fasit på kardiotrening, siden jeg igrunnen har lite peil og bare gjør noe jeg har hørt skal være bra og som er såpass kortvarig at jeg gidder å gjennomføre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...