Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Jepp. Jeg har trent styrke i studio i 4 år, alene, men fått god hjelp av veiledere. Synes likevel den siste finishen mangler. (Og ja, jeg kjører tunge vekter, så pliis, ikke kom med det der jenter og lette vekter osv.) Tidligere har jeg syntes at styrketrening i sal er tortur, pga mange repetisjoner og korte pauser. Men nå har jeg prøvd igjen, og synes det var ganske ok. Ulempen med styrke i sal, er at jeg ikke klarer så tunge vekter. F eks, i studio tar jeg 40 kg i knebøy, 10x3 rep. Har jo ikke sjangs til det i sal, å få stanga opp på skuldrene, så her blir det 20 kg, 4 runder, og mellom 12-16 rep. Fordelen med sal igjen, er tempoet, at en får opp pulsen. I studio blir det nærmest tid til filosofering i pausene. Noen som kan få meg litt klokere ang dette?
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Jepp. Jeg har trent styrke i studio i 4 år, alene, men fått god hjelp av veiledere. Synes likevel den siste finishen mangler. (Og ja, jeg kjører tunge vekter, så pliis, ikke kom med det der jenter og lette vekter osv.) Tidligere har jeg syntes at styrketrening i sal er tortur, pga mange repetisjoner og korte pauser. Men nå har jeg prøvd igjen, og synes det var ganske ok. Ulempen med styrke i sal, er at jeg ikke klarer så tunge vekter. F eks, i studio tar jeg 40 kg i knebøy, 10x3 rep. Har jo ikke sjangs til det i sal, å få stanga opp på skuldrene, så her blir det 20 kg, 4 runder, og mellom 12-16 rep. Fordelen med sal igjen, er tempoet, at en får opp pulsen. I studio blir det nærmest tid til filosofering i pausene. Noen som kan få meg litt klokere ang dette? Jeg vet at noen treningsstudier tilbyr sirkeltrening med apparater/frivekter der man jobber intenst i en kort periode på hvert apparat/hver stasjon, og med en kort pause når man bytter fra et apparat til et annet. Siden man jobber så intenst får man kanskje ikke brukt den tyngste belastningen, men jeg kan garantere at man får opp pulsen. Men det er kanskje ikke det du er ute etter? Hva med å alternere mellom de to treningsformene du beskriver, da får du jo både i pose og sekk, om ikke begge deler på en gang!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 De har ikke sirkeltrening her, men styrke i sal med instruktør blir vel omtrent samme ulla? Vi starter med knebøy f eks, så bryst osv. Jo, det hadde nok vært lurt å gjøre begge deler, så jeg beholder styrken, og utvikler utholdenheten. Hmm, kanskje svaret nettopp var det?! Men så er det tid...må jo trene litt kondis også. Og så tenker jeg at det er best å ta styrke i sal eller studio minst to ganger i uka, litt dumt med en av hver liksom?! Hvorfor må det være så komplisert da...
Gjest Gjest_Ariadne_* Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 De har ikke sirkeltrening her, men styrke i sal med instruktør blir vel omtrent samme ulla? Vi starter med knebøy f eks, så bryst osv. Jo, det hadde nok vært lurt å gjøre begge deler, så jeg beholder styrken, og utvikler utholdenheten. Hmm, kanskje svaret nettopp var det?! Men så er det tid...må jo trene litt kondis også. Og så tenker jeg at det er best å ta styrke i sal eller studio minst to ganger i uka, litt dumt med en av hver liksom?! Hvorfor må det være så komplisert da... Er det noe liknende som bodypump? Her hvor jeg bor, kjøres sirkeltreningen på de vanlige apparatene, det er kun på 3 øvelser vi bruker hantler/frivekter. Og da kan man jo kjøre så tung belastning som man ønsker, både på apparater og hantler. Kanskje du kan trene individuelt i studio, men variere belastning og intensitet? Kjør noen sett med lav intensitet og høy belastning for styrken, og noen sett med høy intensitet og lav belastning for utholdenhet? Hvorfor er det dumt med en av hver? Synes stadig jeg leser om hvor viktig det er å trene variert! Eventuelt kan du vel ta deg en halvtimes joggetur før du trener vekter, da har du fått både kondisjon og oppvarming. Enda ett alternativ kan vel være at du ber en av de ansatte på treningsstudioet om å utvikle et treningsprogram for deg, basert på dine spesifikasjoner.
Mafdet Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Det spørs jo mest på hva "den siste finishen" består av. Er det fett? Da kan du jo legge inn noen fettforbrenningsøkter ved siden av studiotreningen, eller bli (eventuelt enda) strengere på kostholdet.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Du skal ikke ha mange rep. Du sier at du tar i men hvis du greier 12 til 16 rep. så har du for lette vekter. 8-12 rep. er det som blir anbefalt. Jeg har sagt til min instruktør at jeg trener alene og vil derfor ha minst mulig frivekter og mest mulig aparat - NETTOPP fordi jeg skal greie å løfte dem selv med masse vekt og uten å være redd for å få de over meg ved siste løft. Tren kardio etter styrke. Gå f.eks. først inn for styrke i 30-40 minutter og ta deretter en økt med spinning eller noe annet lystbetont kardio intensivt. Øk treningsmengden til 3 ganger per uke. Jeg har vært borte fra trening en stund selv nå men har som mål å trene 3+4: dvs 3 treninger en uke og 4 treninger neste. Jeg har tenkt å sjekke ut samtlige sal program (ikke step og aerobics da jeg ikke liker det) for å finne en eller annen variasjon til løpemaskinen som jeg er lei av.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. november 2007 #7 Skrevet 9. november 2007 (endret) Hvis du er ute etter å trene styrke, så høres det ut som du kan få best effekt ved å holde på slik du har gjort tidligere, ved å trene for deg selv. Ja, man får opp pulsen på styrketreninger i sal. Men jeg syns det blir en slags kvasistyrketrening/utholdende. Egentlig ikke verken god styrketrening eller utholdenhetstrening. Det er jo trening, det er ikke det. Men det kommer an på hva slags resultater du ønsker deg. Jeg er mest glad i å løpe, men når jeg først skal trene styrke (har en styrkeøkt i uka), vil jeg gjøre det mest mulig intensivt. De eneste gangene jeg beveger meg inn i sal, er hvis jeg skal være sosial med noen jeg kjenner. Men jeg tror det er stor forskjell på timer også. Studentidretten har ikke like gode instruktører som f.eks. SATS eller Elixia. Men hvis du får bedre motivasjon av å trene i sal, så kanskje du bare skal fortsette med det? Hvis det f.eks. er avgjørende for om du kommer deg på trening det antall dager du ønsker. Endret 9. november 2007 av Frk Åberg
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #8 Skrevet 9. november 2007 Er det noe liknende som bodypump? Her hvor jeg bor, kjøres sirkeltreningen på de vanlige apparatene, det er kun på 3 øvelser vi bruker hantler/frivekter. Og da kan man jo kjøre så tung belastning som man ønsker, både på apparater og hantler. Kanskje du kan trene individuelt i studio, men variere belastning og intensitet? Kjør noen sett med lav intensitet og høy belastning for styrken, og noen sett med høy intensitet og lav belastning for utholdenhet? Hvorfor er det dumt med en av hver? Synes stadig jeg leser om hvor viktig det er å trene variert! Eventuelt kan du vel ta deg en halvtimes joggetur før du trener vekter, da har du fått både kondisjon og oppvarming. Enda ett alternativ kan vel være at du ber en av de ansatte på treningsstudioet om å utvikle et treningsprogram for deg, basert på dine spesifikasjoner. Ja, det ligner nok på bodypump ja. Vi bruker vektstang, og den skal vi da løfte opp til skuldrene. Blir nok vant etterhvert, og kan øke litt med tiden. Neija, jeg veit ikke jeg.. kanskje det er greit å ta en av hver. Kan nok kjøre på med en liten tur på mølla avslutningsvis. Det spørs jo mest på hva "den siste finishen" består av. Er det fett? Da kan du jo legge inn noen fettforbrenningsøkter ved siden av studiotreningen, eller bli (eventuelt enda) strengere på kostholdet. Ja, du tippa riktig, det er fett. Enda strengere på kostholdet ja, det er nok her svaret ligger, desverre. Jeg spiser veldig sunn og riktig mat, men i litt for store mengder til tider. Jeg har forresten trent myyye kondis før(step, jogging og hard aerobic 5-6 g i uka), og ca 1 gang med styrke i uka, og sakte men sikkert gått opp i vekt. Om forklaringen er at jeg har blitt overtrent og kompensert med mat, eller om det er fordi jeg har droppa styrken.. jeg vet ikke. Vel, forsker videre jeg. Jeg er forresten utrolig stiv og støl etter styrke i sal, så musklene har fått kjørt seg i alle fall!
wind-up bird Skrevet 9. november 2007 #9 Skrevet 9. november 2007 (endret) Ja, det ligner nok på bodypump ja. Vi bruker vektstang, og den skal vi da løfte opp til skuldrene. Blir nok vant etterhvert, og kan øke litt med tiden. Neija, jeg veit ikke jeg.. kanskje det er greit å ta en av hver. Kan nok kjøre på med en liten tur på mølla avslutningsvis. Ja, du tippa riktig, det er fett. Enda strengere på kostholdet ja, det er nok her svaret ligger, desverre. Jeg spiser veldig sunn og riktig mat, men i litt for store mengder til tider. Jeg har forresten trent myyye kondis før(step, jogging og hard aerobic 5-6 g i uka), og ca 1 gang med styrke i uka, og sakte men sikkert gått opp i vekt. Om forklaringen er at jeg har blitt overtrent og kompensert med mat, eller om det er fordi jeg har droppa styrken.. jeg vet ikke. Vel, forsker videre jeg. Jeg er forresten utrolig stiv og støl etter styrke i sal, så musklene har fått kjørt seg i alle fall! Ofte vil du bruke musklene annerledes med frivekter, i og med at man "slipper å" stabilisere når man bruker maskin. Derfor blir du kanskje støl i de musklene som du bruker til å stabilisere, selv om hovedmuskelen er sterkere fra trening med maskin.. Det er en god ide med litt kardio ved siden av styrketreningen, men øktene må ikke bli for harde! Jeg tror det er mange som tar litt for hardt i, litt for ofte, når de trener utholdenhet. Har du pulsklokke så er det et kjempefint verktøy til å sørge for at intensiteten er der den skal være. edit: la til littegranne Endret 9. november 2007 av wind-up bird
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. november 2007 #10 Skrevet 9. november 2007 Jeg tror det er mange som tar litt for hardt i, litt for ofte, når de trener utholdenhet. Har du pulsklokke så er det et kjempefint verktøy til å sørge for at intensiteten er der den skal være. Mener du det? Mange av de jeg ser på treningssenteret småløper på tredemølla mens de prater med sidemannen. Eller de tråkker forsiktig på stepmaskinen. Kanskje jeg er på feil sted, men det har slått meg så mange ganger hvor dårlig mange jenter trener utholdenhet. Meningen er å bli sliten.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2007 #11 Skrevet 9. november 2007 Mener du det? Mange av de jeg ser på treningssenteret småløper på tredemølla mens de prater med sidemannen. Eller de tråkker forsiktig på stepmaskinen. Kanskje jeg er på feil sted, men det har slått meg så mange ganger hvor dårlig mange jenter trener utholdenhet. Meningen er å bli sliten. Her spørs det hva målet er. Er målet å forbrenne fett så er det ikke om å gjøre å bli sliten. Men å kjøre et jevnt tempo på "fettforbrenningsmodus". Det vil si at man skal gå/løpe akkurat sånn at man kan snakke med sidemannen. Bruk pulsklokke/måler og finn ut hva som er "fettforbrenningsmodus" for din alder/vekt/høyde og tren i det intervallet. Jeg blir distrahert hvis jeg ser tv eller prater med sidemannen og går dermed for sakte så jeg prøver å konsentrere når jeg går og er demer asosial når jeg gjør akkurat dette.
wind-up bird Skrevet 9. november 2007 #12 Skrevet 9. november 2007 Mener du det? Mange av de jeg ser på treningssenteret småløper på tredemølla mens de prater med sidemannen. Eller de tråkker forsiktig på stepmaskinen. Kanskje jeg er på feil sted, men det har slått meg så mange ganger hvor dårlig mange jenter trener utholdenhet. Meningen er å bli sliten. Ja, det mener jeg, men det er klart man skal bli sliten og. Gjelder å finne den gyldne middelvei! Jeg har i alle fall sett eksempler på overtrening, og det er ikke spesielt hyggelig for dem det gjelder.
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. november 2007 #13 Skrevet 9. november 2007 Her spørs det hva målet er. Er målet å forbrenne fett så er det ikke om å gjøre å bli sliten. Men å kjøre et jevnt tempo på "fettforbrenningsmodus". Det vil si at man skal gå/løpe akkurat sånn at man kan snakke med sidemannen. Ja, det er kanskje bare jeg som ikke er helt inne i denne kaloriforbrenningstreningen. Men man forbrenner jo også flere kalorier hvis man løper mer høyere intensitet, hvis man løper like lenge som ved lav intensitet. Jeg har i alle fall sett eksempler på overtrening, og det er ikke spesielt hyggelig for dem det gjelder. Nei, skjønner at det ikke er hyggelig. Det er klart det er viktig å ikke begynne for hardt. Men jeg syns mange bruker dette som unnskyldning, og ender opp med å gjøre noe som knapt kan kalles trening. Samtidig klager de kanskje på at de ikke går ned i vekt eller kommer i bedre form.
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. november 2007 #14 Skrevet 9. november 2007 Ja, det er kanskje bare jeg som ikke er helt inne i denne kaloriforbrenningstreningen. Men man forbrenner jo også flere kalorier hvis man løper mer høyere intensitet, hvis man løper like lenge som ved lav intensitet. Tingen med lav intensitet er jo at man da lettere forbrenner fett, mens man ved høyere intensitet forbrenner karbohydrater. Så hvis målet er å få ned fettprosenten er absolutt lav intensitet å anbefale. Hvis man derimot er ute etter å øke kondisjonen maksimalt, er det bedre med en høyere intensitet!
Gjest Frk Åberg Skrevet 9. november 2007 #15 Skrevet 9. november 2007 Mener dere virkelig at hvis man vil ned i vekt så får man bedre resultat om man jogger helt rolig en time sammenlignet med hvis man jogger i et tempo slik at man blir ordentlig sliten? Jeg er åpenbart ingen ekspert på dette, men jeg mener jeg har lest noe annet andre steder.
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. november 2007 #16 Skrevet 9. november 2007 Nå tar jeg dette fra hukommelsen fra den gang jeg gikk på idrettslinja, men jeg er ganske sikkert på at det var sånn det ble fremstilt der ja. Vi ble naturlig nok sterkt anbefalt å trene utholdenhet med så høy intensitet vi klarte utfra vårt treningsnivå, så jeg har selv aldri prøvd/hatt behov for å prøve dette.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2007 #17 Skrevet 9. november 2007 Mener dere virkelig at hvis man vil ned i vekt så får man bedre resultat om man jogger helt rolig en time sammenlignet med hvis man jogger i et tempo slik at man blir ordentlig sliten? Jeg er åpenbart ingen ekspert på dette, men jeg mener jeg har lest noe annet andre steder. Ja. Minimum 40 minutter på middels intensitet. Høy intensitet er godt for kondisforbedring, men dårlig for fettforbrenning. Resultatene viste at det totale (testperioden på sykkel + seks timer etter sykkeltesten) energiforbruket var det samme for begge testene. Men ved høy intensitet ble det forbrukt 189 gram karbohydrater og 24 gram fett, mens ved lav intensitet ble det forbrukt 142 gram karbohydrater og 42 gram fett. Den totale mengden protein som ble forbrent var 16 gram ved høy intensitet og 18 gram ved lav. www.trening.no
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #18 Skrevet 9. november 2007 Du skal ikke ha mange rep. Du sier at du tar i men hvis du greier 12 til 16 rep. så har du for lette vekter. 8-12 rep. er det som blir anbefalt. Anbefalt til hva da.. ? Ikke til oppbygging av større muskler ihvertfall, da må du ned på 6-8 !
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2007 #19 Skrevet 9. november 2007 Anbefalt til hva da.. ? Ikke til oppbygging av større muskler ihvertfall, da må du ned på 6-8 ! Mitt treningssenter og forbrukerrådet som testet dette sier fra 8 til 12 rep.
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. november 2007 #20 Skrevet 9. november 2007 Min kjære treningslære bok som er min kilde til all kunnskap om trening anbefaler: Maksimal dynamisk styrketrening for viderekommende. 1-5 repetisjoner fordelt på 4-8 serier. Maksimal dymanisk trening for middels trente. 3-10 repetisjoner fordelt på 3-5 serier. Maksimal dynamisk trening for nybegynnere. 10-20 repetisjoner fordelt på 2-4 serier. Dette fordi man skal ha relativt liten belastning så man får inn teknikken skikkelig, noe som er utrolig viktig ved styrketrening!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå