Gå til innhold

BSU?

Anbefalte innlegg

Gjest Starya
Skrevet

Det har så smått gått opp for meg at BSU kunne vært en lur ting.. Det er vel det, ikke sant?

Men åssen er det, jeg vet det er et maks-beløp (på 10 000) for sparing i året, men er det et min. beløp? Annet jeg bør vite?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maks 15000 i året. Ja det er kjempelurt. Hvis du sparer dette beløpet vil du få en skattefradrag på 3000, tror jeg det var. Men når du har fylt 34 får du ikke benytte deg av BSU.

Gjest Poirot
Skrevet

Ikke noe minimumsbeløp. Som regel bra rente + skattefradrag. Etter 34 blir pengene bare stående og forrente seg til de blir brukt. Må ikke brukes til den første boligen. Anbefaler et fast trekk fra konto.

Skrevet

Anbefales!

Klikk deg inn på en hjemmeside for en bank - så finner du alle nødvendige opplysninger.

Gjest Starya
Skrevet

Kikka på hjemmesiden til banken min, men ble egentlig ikke så innmari klok... :lol: Jeg har jo 8 år på meg da....

Tror jeg ringer oer påske og årner det. :sjarmor:

Skrevet

Det er også en øvre grense på 100 000 kroner - når du til sammen har satt inn dette beløpet på kontoen kan du ikke sette inn mer. (Rentene teller ikke med i denne grensen).

Skrevet

Det at pengene er bundet er jo en del av dealen, men du kan faktisk flytte hele BSU-kontoen over i en annen bank om du finner bedre rente noe sted. Har gjort det tre ganger jeg, er tross alt der jeg faktisk har en del penger stående (har vært flink pike og fylt den opp :rosaengel:) og da spiller jo renta ganske stor rolle!

Skrevet

Anbefaler også BSU.

Jeg har hatt min konto i mange år og har vært litt frem og tilbake med sparingen. Har nå noenogtredvetusen kroner stående. Mens jeg har hatt kontoen så har jeg kjøpt leilighet (og solgt den) og hus.. har ikke rørt pengene. De står der og godgjør seg :kul: .

Når jeg er for gammel til å spare eller når kontoen er full (noe den ikke rekker å bli) skal jeg enten bruke den til å betale ned gjelden eller til kjøp av en 1-roms leilighet som skal leies ut og sikre alderdommen.

Venter muligens til sambo også er ferdig med sparingen da.

Gode renter, ser meget positivt ut mht bank og lån til bolig, skattelette og "tvangs-sparing".

Ingen grunn til å vente med å skaffe seg en slik konto!

Skrevet

Det har vært diskutert å avskaffe BSU-ordningen. Så i verste fall blir 2003 siste år man kan sette inn penger og få skattefradrag.

La oss håpe at det ikke skjer, men vi må vel vente til oktober og statsbudsjettid før vi får noe klarhet i det.

Uansett om dette er siste sjanse eller ikke, så bør man benytte seg av BSU-tilbudet og fylle opp kontoen med 15 000 årlig til man har nådd maksgrense på 100 000 eller er blitt for gammel til å kunne putte inn mer penger.

Som flere har nevnt ovenfor så gir de aller fleste banker gunstige boliglån når man har BSU-konto.

Skrevet

:o

Ja selvfølgelig må man avskaffe sånne ting som hjelper ungdom litt i gang med boligsparing... :evil: .

Her sponser jeg banken med massevis av rentekroner hver måned. Har trøstet meg med at BSU gir meg litt tilbake jeg. Men sånt skal man visst ikke ha noe av!

:evil: :evil: :evil:

Skrevet

Har BSU-pengene mine hos DnB og de gir meg bare 6% rente (de har nettopp satt ned renten).

Noen som har bedre rente i sin bank?

Greit å satse på riktig bank mht. sparerente, Starya, når du først skal begynne å spare.

Vibeke

Skrevet

Gjensidige NOR har også 6% når, men det er fortsatt det beste sparetilbudet i DEN banken.

Sikkert noen som kan tilby bedre rente, men det er ikke aktuelt for meg.

Skrevet

Jeg vet at Postbanken også har 6% på BSU, men det må jo finnes bedre enn dette?

(Husker da jeg var liten og sparte på 10-12% rente på gullbok...det var i gamle dager det, ja)

Vibeke

Skrevet

En annen positiv ting med å ha BSU i tillegg til høy rente og skattefradrag er at man vanligvis får billigere rente på boliglån.

Skrevet

Har bare 5,85 % i rente jeg på BSU'en min....I OBOS. :(

jaja, uansett så er BSU absolutt noe man burde benytte seg av. Bra renter og 3000,- i skattefradrag hvis du sparer 15000,- i året.

Har nå snart førtitusen der, og mer skal det bli :P

Skrevet

Åh - det var så deilig å se på den rente-statistikken fra Dine Penger at min bank sto på listen!! Altså en av de beste bankene i landet på BSU-rente - det er ikke verst..... :briller:

Har ikke mer enn 17.000 der da - men er flink og sparer noen hundrelapper i måneden. Og når skattepengene kommer skal jeg gjøre et lite jafs, hadde jeg tenkt.

Skrevet

Siden du får 20% skattefradrag på det du sparer (3000 i året hvis du sparer 15 000) + at renten som regel er veldig bra i forhold til andre kontoer, så vil det faktisk lønne seg og ta opp lån for å spare på BSU.

Så ikke la den sjansen gå fra dere...

Visste ikke de diskuterte å fjerne ordningen, så tyyypisk. :evil:

-valla-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...