Gjest vil bare vel Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Noen som sverger til klikk/positiv trening? Leser en bok om evnet, men har enda ikke forstått hvordan man etablerer et hiraki ved hjelp av klikk/positiv trening? Eller er dette mer en form for oppdragelse man bruker på voksne hunder? Ser ikke helt for meg at man ikke kan gi et klart NEI og evnt ta i nakkeskinnet når valpen biter ol?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Man må jo selvsagt ha grenser å kunne si nei. Men time out kan også funke i mange tilfeller. Fos en hund som vil ha oppmerksomhet vil det jo faktisk få det som den vil ved å gjøre noe galt, siden den da får oppmerksomhet. Derfor kan det faktisk fungere bedre å go time out.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 Blir egentlig hunden motivert til å samarbeide dersom den alltid må få en godbit? Og hvordan vender man hunden av med klikker?
Gjest HappyGoLucky Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Leser en bok om evnet, men har enda ikke forstått hvordan man etablerer et hiraki ved hjelp av klikk/positiv trening? Hierarkiet er der allerede naturlig mellom menneske og hund. det er ikke noe man etablerer. når man skaffer seg en valp er du er X ganger større enn valpen, du er trygg, du har kontroll på alle ressurser som valpen vil ha, du kan åpne dører, finne mat i kjøleskapet, trylle frem baller og få de til å bevege seg etc. Det å være "leder" er ikke noe man etablerer ved hjelp av makt eller aggresjon, det er noe man har i egenskap av at man er et voksent menneske, man er smartere enn hunden. Og klikkertrening/positiv trening passer ypperlig inn her, fordi du kontrollerer alle ting som hunden har lyst på (mat, være ute, leke, kos etc...) og dette kan du manipulere ved at du gir hunden tilgang på dette når hunden oppfører seg som du vil. Er ikke så veldig glad i snakk om hierarki og lederskap nettopp fordi det gir assosiasjoner til bruk av straff i hytt og pine. For meg er det så enkelt at jeg bestemmer over hundene mine. Eller er dette mer en form for oppdragelse man bruker på voksne hunder? Nei, dette fungerer på alle hunder uavhengig av alder. Ser ikke helt for meg at man ikke kan gi et klart NEI og evnt ta i nakkeskinnet når valpen biter ol? Jeg ser ikke for meg at man trenger å ta hunden i nakkeskinnet og si NEI. Valper biter, det er bare sånn de lærer hva verden er for noe, og valpebiting går over av seg selv. om valpen biter deg, kan du si spontant au/hyle, og gå vekk. Det er slik valpene gjør det på hverandre, ingen gidder vel leke med noen som biter? Om hunden tygger på andre ting du ikke vil den skal tygge på, bare ta den vekk, og engasjer den i noe annet. Det er vanens makt, det hunden ikke får mulighet til å gjøre vil den ikke gjøre heller. Problemene med å straffe hunden fysisk er mange; du kan gjøre hunden redd deg, du gjør den utrygg i forhold til hender, du kan lære hunden at slik oppførsel ikke lønner seg når du er der, men så fort du ikke er der er det fritt frem. Noen valper kan også syntes det er morro når man sier nei, de tar det som en kamplek. Valper er forskjellige, det samme er eiere, så selv om dette fungerer for noen, er sjansen større for å lykkes med vennligere metoder. Hvorfor skal man bruke fysisk straff når det går an å gjøre det på andre måter og få akkurat det samme/bedre resultat?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå