Gå til innhold

Kastrert hunden

Gjest Gjest_Fortvilet_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fortvilet_*
Skrevet

Hadde jeg visst dette, hadde jeg nok aldri gjort det!

Vi kastrerte hunden vår på onsdag. Har snakket om det lenge, men vært skeptisk. Hans oppførsel har bare forverret seg de siste månedene og ble da anbefalt av "alle" å kastrere han. Problemet var blant annet markering inne (!), ekstrem aggresjon mot andre hunder, økende behov for å teste oss (hvem som bestemmer), ekstremt stresset rundt tisper, konstant piping hele våren ++

Nå er inngrepet gjort, men dagen etter greide han å bite opp stingene sine. Han var alene hjemme en knapp halvtime med kragen på. Kragen var jo altfor liten og han hadde greid å bite seg opp selv med kragen på. Dyrlegen som ga oss kragen må ha vært helt på bærtur. Det hele føltes veldig dramatisk ut for oss. Såret blødde og var helt åpent. Vi stresset til dyrlegen som sydde igjen og skyldte på hunden at kragen var for kort :nei:

Vi fikk en ny krage som var over dobbelt så stor (for stor).

I går sov hunden hele natten uten problem. Men nå i natt våknet jeg av at jeg hørte at han slikket. Da hadde han greid å dra av seg kragen. Fatter ikke hvordan han har greid det. Jeg strammet og sjekket at jeg ikke greide å dra den av, men det har han altså greid :(

Ringte til dyrlegen (en annen) og de sa at det ikke var noen fare og at jeg skulle komme inn når de åpner. I mellomtiden må jeg sitte å følge med at han ikke slikker seg. Nå har jeg sittet oppe i over to timer allerede og det er tre timer til vi skal til dyrlegen.

Jeg er ganske oppgitt. Jeg kan da ikke sitte oppe for å følge 100% med på hunden dag og natt i 10 dager?! Åhh jeg har lyst til å gråte. Hvorfor forbereder ikke dyrlegene folk på dette? Jeg har sååå vondt av hunden. Dette er ikke bra! Han må jo i ny narkose for tredje dagen på rad! I tillegg skal ikke jeg få så mye som et minutt på øyet på så mange døgn? Må ha fri fra jobb også... Dette er ikke mulig. Kanskje jeg er dum som ikke sjekket opp dette selv? Kastrerte katten for ca. 1 år siden. Det var ikke så mye stress. Ante ikke at det var sååå mye verre med hund.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Fortvilet_*
Skrevet

Helt feil "smiley" på innlegget!! Vet ikke hva som skjedde der. Dette er ikke noe tull. Jeg er FORTVILET!

Gjest Gjest_Propell_*
Skrevet

Uffda! Jeg skjønner godt at du er fortvilet!

Det høres ut som problemet her er størrelsen på kragen. Det skal ikke være nødvendig å være med hunden konstant selv om den har sår, så jeg tror du rett og slett har vært fryktelig uheldig. Spør veterinæren du skal til nå hva du skal gjøre.

God bedring til hunden din!

Skrevet

Uff, da! Stakkars hund!

Vet ærlig talt ikke om det er så mye annet å gjøre enn å passe på, dersom du ikke får tak i en skjerm som passer. Men en liten trøst er at såret gror ganske så fort, det er ikke store inngrepet som foretas ved kastrering.

Lykke til!

:)

Gjest ulvemor
Skrevet

Jeg måtte passe på min hund 24/7 i 10 dager etter kastrering, det var heldigvis i ferien så jeg hadde fri... Han var ram på å få av kragen, selv om den var passe størrelse. Jeg sov på gulvet i stuen med ham og alt, ellers gikk det ikke. Men jeg fikk beskjedpå forhånd av dyrlegen at han måtte ha ekstra pass (type ikke på jobb/skole) i 3-4 dager... men hun var ikke klar over for en snik min er, så han måtte passes til det var grodd.

Gjest Gjest_Lillemeg_*
Skrevet

Du kan prøve å klippe litt av den kragen som er for stor. Jeg gjorde det på min hund i sommer når jeg hadde kastrert han. Hans krage var også for stor. Men han var veldig snill og slikket ikke så mye. Men kragen må være på hele tiden. Jeg ville være snill og ta den av i noen minutter mens jeg var der, og det tok ikke han mer enn to sekunder og slikke seg da. Det er slitsomt når de går gjennom dette og de ti dagene det varer. Men fatt mot, det er vel verdt det når de ti dagene er over og hunden din (forhåpentligvis) funker utrolig mye bedre i hverdagen din :)

Skrevet

Det går ikke an å bruke tispe-truse/bukse på han om natta da? En som ikke strammer, men som gjør at det blir enda vanskeligere å gjøre skade hvis han greier å lure tanna fordi kragen... bare en tanke.

Vil tro vetrinæren tar krageproblematikken litt mer alvorlig, nå som hunden må inn for tredje gang. Det er bare for galt. :tristbla: Men uvanlig tror jeg faktisk ikke det er. (Må bli veldig dyrt da?)

Skrevet

Dyrlegen (en annen enn hun første) ville beholde han på klinikken frem til mandag. Jeg regner med at de vet hva de driver med. Hørte litt ymse rykter om hun første dyrlegen i ettertid. Vi trodde at kastrering var kastrering og da var det greit å sjekke litt rundt hva de ulike klinikkene tok. Det var nesten 1500,- i forskjell mellom den klinikken vi pleier å bruke (hvor han er nå) og hun vi tok operasjonen hos. Nå i ettertid skjønner vi hvorfor... Det var jo ikke meningen å være gnien, men vi trodde ærlig talt ikke at det det var forskjellige rutiner fra sted til sted.

Nå er han på den dyreste klinikken her i byen, men jeg er sikker på at jeg kommer til å sove bedre i natt hvertfall.

Jeg regner med at dette blir ganske dyrt ja.. Vet ikke hva det koster å sy på nytt samt overvåkning i tre døgn jeg. Noen som vet? Det spiller jo ingen rolle. Jeg betaler hva som helst bare for at hunden skal få det bra igjen, men det er greit å få en liten pekepinn på hva jeg kan forvente.

Snakket forresten med dyrlegen i stad og han sa at han hadde det helt fint.

Når han kommer hjem så får sambo og jeg bare bytte på å være barnevakt 24/7.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest-dyrepleier
Skrevet

vi benytter aldri krage etter kastrering på kliniken der jeg jobber. istede setter vi på tispetruser med et truseinnlegg i. Mye enklere for både hund og eier. må tas av når hunden skal gjøre fra seg, men går veldig bra. kan rense såret samtidig som man har vært på tur. krage er så mye pes.

Skrevet
vi benytter aldri krage etter kastrering på kliniken der jeg jobber. istede setter vi på tispetruser med et truseinnlegg i. Mye enklere for både hund og eier. må tas av når hunden skal gjøre fra seg, men går veldig bra. kan rense såret samtidig som man har vært på tur. krage er så mye pes.

Syns det var ganske snedig å lese at idéen jeg hadde om tispetruse faktisk er praksis. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...