Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Må ha meg ny datamaskin og har lurt litt på en maskin fra Apple. Synes programmet de har virker spennende. MEN er helt grønn på data da og lurer på om det er det rette for meg? Alternativet er jo en ny maskin med Vista.

Er det noen som har noen gode råd?

Passer Apple og det nye programmet deres for en som ikke har sånn veldig peil på data? Bruker den mest til å jobbe med bilder, skrive, sende mailer, sende bilder,litt kreative ting med andre ord!

Videoannonse
Annonse
Gjest white_tennis_socks
Skrevet

Jeg skulle til å si: gjør hva du vil; bortsett fra å kjøpe en PC med Windows Vista!!! Ja, jeg vet hva selgerne kommer til å si når du entrer butikken... og alt hva du har hørt ellers... er forbi.

Microsoft, som lager Vista, har en helt spesiell oppgave her iverden. Og det er å få totalt monopol over brukerne. Joda, jeg hører nesten at du sier: men alle andre bruker da Windows (Vista)?

Jepp, der har du det! Microsoft bruker alle kommersielle midler til å kjøpe ut selskaper som upper seg. Bra er kanskje det? Å neida, det er det slettes ikke! Med Vista får du en PC som er utsatt for innbrudd og dårlig sikkerhet. End of.

Det du skal vel er enten MacOS eller det gratise alternativet Linux som kjører både på Mac og PC-er og alle slags andre rariteter....Ja, til og med mobiltelefoner og synthesizere (Yamaha-Motif).

Mitt råd: gå inn på http://no.wikipedia.org[b/] og les litt i artiklene om både Windows, MacinTosh og Linux. Håper du faller på det siste!!! :-)

Skrevet

Jeg ville nok gått for en mac.

Selv har jeg 2 laptops en med XP og en med Vista, samt en macbook. Etter innkjøpet av mac har de to andre maskinene ligget på kontoret under et tykt lag med støv.

Vista er etter min mening en dårlig kopi av et OS mac kom med for lenge siden. Mac er mye mer brukervennlig og spesielt med tanke på hva du skriver at du planlegger å bruke maskinen til.

Skrevet

Anbefaler mac.

Selv konverterte jeg til mac som hjemmePC for ca et år siden og angrer ikke på det. Det er raskere og like greit å finne ut av som Windows (minst). Men store forskjeller sånn rent brukermessig er det ikke. De store forskjellene ligger nok inne i OS'et og det ser i såfall ikke vi vanlige brukere så mye til.

(Må da innrømme at jeg ikke har prøvd Vista, siden vi fremdeles kjører XP på jobb.)

Men det er heller ikke slik som de mest "mac-frelste" prøver å innbille omverdenen - programmer kan henge på en mac også ;) . Og mac'er kan kræsje som alle andre maskiner. Tro heller ikke på reklamen som sier at oppsettet er slik at du intuitivt skjønner hva du skal gjøre i alle henseende. Når du er vant med windows kan f.eks installering av ny programvare på mac være litt merkelig i starten. Dette er imidlertid slikt som fort går seg til. Så har du lyst på mac, så kan du trygt gi den en sjanse ;) .

Skrevet
Bruker den mest til å jobbe med bilder, skrive, sende mailer, sende bilder,litt kreative ting med andre ord!

Tja, alt over går vel greit med en mac. Bør kanskje undersøke først om det med å "skrive" innebærer Word eller ett annet program og at det som finnes for mac er kompatibelt med det som brukes for windows.

En stillegående iMac er ikke å kimse av.

Skrevet
Tja, alt over går vel greit med en mac. Bør kanskje undersøke først om det med å "skrive" innebærer Word eller ett annet program og at det som finnes for mac er kompatibelt med det som brukes for windows.

Det er det. iWorks 08 "snakker" brukbart med MS Office. (Mulig det kan bli litt krøll med utseendet på regneark, men Keynote kan fint lese Powerpointfiler og om du skriver i Pages så kan du fint eksportere dokumentet til .doc format som kan leses av Word. (Testet det for bare noen dager siden.)

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Med de tingene du sier du skal bruke maskinen til så kan du vel stort sett velge ganske fritt.

Nå må jeg bare få lov til å forsvare vista litt her jeg da, for jeg synes faktisk det operativsystemet er ganske bra. Har heller aldri hatt problemer med at det henger seg opp eller lignende.

Edit: Og i våre dager skal det jo ikke være enkelt om alle har office pakke heller. Jeg har nemlig den nyeste (07) som lagrer i .docx format, som det ikke er mulig å åpne på eldre versjoner. Derfor må jeg alltid huske å lagre i .doc format hvis noen andre skal lese det!

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Man kan kjøpe office-pakken til mac også.

No problem.

Hvis du kan "ingenting" om data; kjøp mac!

Skrevet

Hei igjen

Tusen takk for alle svarene.

Det setter jeg veldig pris på.

Har vel ikke fått mindre lyst på en Mac etter å ha lest. Maskinene er jo ganske dyre da, og nå lurer jeg veldig på om jeg skal ha en stasjonær eller en bærbar. Har noen erfaringer med imac? Og hva med Macbook kontra Macbook Pro ?

Hilsen Charmina som venter optimistisk på flere svar! :jepp:

Skrevet

Om du bare skal gjøre sånt som du sa, og andre "lette" oppgaver. Vil jeg vel egentlig si, som de andre, at du kan kjøpe hva som helst.

Men! Du synest at Mac er litt dyre, og det er det jo. Og med det du skal gjøre kan du fint kjøpe en bærbar pc med Vista til halv pris av hva en mac koster, uten at du merker særlig forskjell.

Bærbar vs stasjonær er vel at den stasjonære har bedre ytelse, men den bærbare kan du ha med deg overalt. Etter at jeg og typen fikk hver vår bærbare blir de stasjonære knapt brukt, heller ligge i sengen og trykke enn å måtte reise seg og gå bort til den store maskinen, liksom :P

Jeg har selv MacBook (på grunn av utdanningen min), og den er mer enn helt grei til de oppgavene du skal gjøre, MacBookPro trenger du rett og slett ikke.

Så jeg vil anbefale deg at du kjøper en billig bærbar med vista, det går fint til det du skal gjøre på den. Der er alt du trenger med, så du slipper å installere f.eks. word og den passer perfekt til ditt bruk.

Lykke til med kjøpet!

Skrevet

Har selv en MacBook (ikke pro) og den holder helt fint til det jeg bruker den til. Har i det siste syslet litt med grafikk og har fått litt lyst på større skjerm (altså iMac) men strengt tatt kan man jo bruke selve maskinen og bare kople på større skjerm.

Skal du drive med litt grafikk så vil jeg imidlertid anbefale deg å kjøpe med litt ekstra RAM dersom du velger MacBook. Jeg oppgraderte fra 512 til 768 og kunne vel egentlig gått til 1GB. Men "jo mer RAM jo bedre" er jo ikke spesielt for mac da. Slik vil det være for alle maskiner.

Skrevet

Takk igjen for svar :)

Dere som har Macbook - synes dere det funker greit med den lille skjermen?

Det må jo være en veldig kjekk liten sak å ta med seg da.Var og så på en for en stund siden, og syntes den var litt liten - men det er sikkert bare vanen siden skjermen på den stasjonære er så stor.

;em kan jo som Cata skriver bare koble den til en stor skjerm når man trenger det. Kan man legge skjermen på Macbook helt bak?

Er det lett å instalere nye programmer på Mac?

Oj som jeg spør og graver - men er jo litt å tenke på når man skal velge maskin da. Og det er jo som Frøken sier mye billigere å kjøpe en PC med Vista. Men er blitt litt skeptisk da siden jeg faktisk har opplevd at flere selgere som selger Pc med Vista sier at de ikke er imponert over det i det hele tatt.

Og hvordan er mailprogrammet på Mac? Klarer jeg enkelt å komme igang med det på egen hånd?

Skrevet

Ja, skjermen fungerer veldig bra til tross for størrelsen. Det er god oppløsning, men var selvsagt litt uvant i starten. Skjermen kan ikke legges helt bak.

Programinstallering er litt trøblete når man er vant til Windows, men ikke uoverkommelig. Men det er nok den biten jeg har rotet mest med. Man laster ned og så drar man ikonet til programmet over i "programmer" mappen. Enkelt som bare det, men har klart å surre det til et par ganger. Dog ikke verre enn at jeg fikk det på rett spor igjen.

Mailprogrammet er som ethvert annet mailprogram. Ikke noe problem der så fremt du har brukt en eller annen mail før. Samme sak.

Skrevet

Takk igjen Cata :)

Den programinnstaleringen høres litt ut som det er slik som når jeg laster ned ny musikk til ipoden min.

Skal avgårde i neste uke om jeg får tid og se på Mac igjen. Har liksom fått litt sansen. Så en reklamefilm inne på Apple sine sider om det nye programmet deres og syntes det så ganske fristende ut.

Takk for at dere svarer. Det setter jeg pris på. :)

Skrevet

Blir en mac på meg. Har en venn som kjører mac. Maskinen har stått på i 3 år uten virusprogram og uten defragmentering.

Har prøvd den, helt utmerket.

I dag så får du velge på din mac om du vil bruke apple sitt nye oprativsystem ,Leopard, elle en kan velge ett Windows ,vista eller xp, under oppstart oppstart. Kjempeflott, da har man begge deler.

Skal innstalere Linux på min gamle PC. er vist ett greit program.

Skrevet

Bare et lite PS når det gjelder virus. Pr. i dag er ikke virusfaren så stor på mac. Det finnes noen få, men antallet er omtrent neglisjerbart i forhold til det som finnes for Windows. Ikke desto mindre tror jeg mac kan være "virusbærer" - altså den kan spre virus videre til windowsmaskiner.

Selv var jeg ikke plaget av virus da jeg kjørte Windows heller. Tror det skjedde 2-3 ganger i løpet av 2 år at antivirusen hev ut en trojaner som prøvde seg. Derfor kjører jeg lille mac uten antivirus til daglig. Men jeg har lastet ned et freeware antivirusprogram som jeg kjører jevnlig, bare for sikkerhets skyld. (Så langt har ingen bugs blitt kastet ut av det heller.) Bedre føre var på den fronten.

Skrevet
Bare et lite PS når det gjelder virus. Pr. i dag er ikke virusfaren så stor på mac. Det finnes noen få, men antallet er omtrent neglisjerbart i forhold til det som finnes for Windows.

Det finnes ikke virus for OSX, kun trojanere.

Skrevet (endret)

Eg kjøpte MacBook i april sidan eg er mykje på farten, og trengte ei lita nett sak som kunne puttast i veska. Mine erfaringar er så langt særs gode, med nokre få unntak. Unntaka er: bildefiler forsvinn og doblar seg og gudane veit kva. Det kuuuule programmet der du kan lage album med kommentarar medan du er på farten, noko eg gjorde, var veldig kjekt, heilt til bileta forsvann får biletmappa, og dermed også frå albumet. Det var 200 bilete som berre blei kaos, og eg hugsar jo så klart ikkje lenger kva bilete som var kor i rett rekkefølge. Så eg er litt irritert på det. Og høgtalarane er veldig, veldig svake tykkjer eg, så eg brukar som regel eksterne høgtalarar, enten headset eller datahøgtalarar

Visse ting saknar eg, som msn. Eg brukar aMsn, men det er ikkje det same, minner meir om webmessenger, og manglar mange kjekke funksjonar som eg brukte flittig på msn. Det er vanskeleg å finne ut korleis du skal blokke kontakter (om det er mulig...) og liknande.

Ellers er eg supernøgd! Har office for mac, så eg er kompatibel, denne officepakken har ein god del veldig fine powerpoint bakgrunnar som vener med windows for pc "låner" ;)

Maskina er lita, nett, pen, og skjermen er heilt passe for å sjå film med den på fanget. Husk at den blir innmari varm, så du må ha nåke under. Det er lett å koble seg på trådlaust, og det er sjølvforklarande for ein dummie som meg koss eg ska konfigurere nettverksinnstillingane.

Det største problemet er vel at det er sjelden ein møter folk som kan hjelpe ein om ein har problem, og det er ein del program som ikkje kan køyrast på maskina. Sånt må eg vel innrømme er litt dumt, men eg var jo klar over det før eg kjøpte den.

Lykke til!

Endret av Gjesten
Skrevet

Å blokkere kontakter i aMSN er jo bare å høyreklikke kontakten og velge "block". Så vanskelig er da ikke det.

Mange av "funksjonene" (eller fjortisleketøyene) fra MSN Messenger kan man finne under "Account - Select plugins" i hovedvinduet.

Skrevet
Å blokkere kontakter i aMSN er jo bare å høyreklikke kontakten og velge "block". Så vanskelig er da ikke det.

Mange av "funksjonene" (eller fjortisleketøyene) fra MSN Messenger kan man finne under "Account - Select plugins" i hovedvinduet.

I så fall er eg tett, for eg har prøvd utallige gonger å halde nede ctrl og klikke på musa, epletast og museklikk you name it, ingenting kjem opp. Så det eg gjer er å blokkere folk eg tykkjer masar når eg låner msn på ein pc. Einaste er jo at dei ikkje blir avblokkert på leeeenge... Kva gjer eg feil her? Eg har ikkje ekstern mus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...