Amanlis Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Ja, overskriften taler vel for seg Skal pinnene bare "slenges" i bunnen av gryta, eller stabler jeg dem på et vis? Det er bare pinnene som skal dekkes av vann?
Brunhilde Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Jeg legger pinner i tre lag, sånn litt på kryss og tvers. Har vann opp til midtertste lag så jeg er sikker på at kjøttet ikke havner i vann.
Gjest tullfrid Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 Der hvor jeg kommer fra er det vanlig å bare koke kjøttet og drite i pinnene , smaker like godt som dampkokt (jeg pleier å gjøre begge deler, alt etter humør). Altså bare å slenge kjøttet i en gryte og helle på vann (en liter eller to i en schvær gryte, sånn at de nederste kjøttstykkene er dekket av vann, og resten dampes, og så etterfyller en med vann etterhvert. Når kjøttet er ferdig kan det grilles noe minutter i stekeovnen, nam nam nam!! Må ha litt mørk farge og litt sprø overflate, dobbeltnam!
Gjest Helen Parr Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 Der hvor jeg kommer fra er det vanlig å bare koke kjøttet og drite i pinnene , Vær så snill. Ikke mer avføring på kg.
hjertesukka Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 Jeg bruker bare en vanlig stålrist, og fyller på vann så det står akkurat opp til risten.
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Vær så snill. Ikke mer avføring på kg. Humor er en fin hest.
ToveM Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 Vanlig stålrist går like greit, hva jeg bruker er alt etter hva jeg har. Pinnene legges på kryss og tvers i noen lag
:-) anna Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 Jeg bruker også en vanlig "potetrist". Sånn med vinger som brettes ut som man får kjøpt på kjøkkenbutikker og Jernia og sånn. Men om jeg skal lage til mange så bruker jeg faktisk saftkokeren. (Ikke hele da, men damp-delen og og kjeledelen.) Poenget med pinnene er jo å lage en slags rist nederst slik at pinnekjøttet blir dampet, uten å ligge i vannet, og uten å komme i kontakt med bunnen av kjelen. Så lenge man oppnår det, så er det samme hvordan de ligger tror jeg. Men jeg bruker å steke pinnekjøttet litt etterpå jeg da.
Lilywhite Skrevet 11. november 2007 #9 Skrevet 11. november 2007 Jeg pleier å bruke vanlig stålrist sånn som flere andre her, og så etterfylle med vann når det er nødvendig, så det ikke koker tørt. "Stabler" ikke kjøttet på noen spesiell måte, bare slenger det oppå risten...mmm, nå fikk jeg lyst på pinnekjøtt!!
Lilywhite Skrevet 11. november 2007 #10 Skrevet 11. november 2007 Forresten, dere som i tillegg steker kjøttet i stekeovn når det er ferdigdampet, hvor lenge og hvor mange grader? Aldri prøvd det før, kunne vært gøy å prøve
Gjest Blondie65 Skrevet 11. november 2007 #11 Skrevet 11. november 2007 Har aldri laget pinnekjøtt med bjørkepinner, her brukes damprist. Vannet skal stå opp til risten under hele koketiden så påfyll må til. Kjøttet legges på kryss og tvers i pannen for at dampen skal komme til over alt. Husk å legge kjøttet i bløt i 12 timer før damping da. Er minst like viktig det
Brunhilde Skrevet 11. november 2007 #12 Skrevet 11. november 2007 Forresten, dere som i tillegg steker kjøttet i stekeovn når det er ferdigdampet, hvor lenge og hvor mange grader? Aldri prøvd det før, kunne vært gøy å prøve Jeg setter det under grillen i et par minutter. Er ikke så mye som skal til, men jeg syns det hever smaken. Jeg vanner ikke kjøttet ut i mer enn 10 timer, syns det blir for lite salt da.
:-) anna Skrevet 11. november 2007 #13 Skrevet 11. november 2007 Jeg steker det ikke i stekeovnen. I vår "ja-takk-begge-deler-husholdning er den nemlig opptatt med svineribba på julekvelden.og slett det feridge pinnekjøttet i stekepanne, slik at det får litt stekeskorpe på begge sider. Synes absolutt at det hever smaken.
Gjest tullfrid Skrevet 11. november 2007 #14 Skrevet 11. november 2007 Vær så snill. Ikke mer avføring på kg. Jeg brukte bare en helt vanlig "figure of speech", det var du som brakte avføringen inn i "Mat og drikke-forumet" Når det gjelder grilling av pinnekjøtt: Legg det ferdig kokte kjøttet utover en langpanne, sett på grillen på stekeovnen med termostaten på max (da slår den seg ikke av underveis), og stek i noen minutter. Kanskje 4-5 minutter? Jeg pleier å se på kjøttet, når det blir litt mørkere og fresete og ser ut til å ha en deilig stekeskorpe, da er det klart
Malama Skrevet 12. november 2007 #15 Skrevet 12. november 2007 Jeg vanner ikke kjøttet ut i mer enn 10 timer, syns det blir for lite salt da. Og jeg tror ikke mamma vanner det ut mer enn bare noen timer på morgenkvisten... Men det er fordi de salter og tørker det selv, og rett og slett det kjøttet er ikke like salt som det fra butikkene. (Om jeg ikke husker helt feil da, og det er motsatt. Det er NOE hun vanner ut mindre enn andre fordi hun salter det selv, men det kan være noe annet...) Men å vanne ut er viktig. Å bruke stårlrist fungerer fint om man har en som er stor nok, å bruke pinner er vel i alle fall noe jeg ville gjort fordi jeg ikke har en rist som er så stor som den kjelen jeg ville brukt, og for å hindre at noe faller ned i vannet.... Men om man er god nok til å stable, s funker det nok uansett. (Men i min lille verden trengs den rista til potetene, men andre er sikkert så smarte at de har mer enn en rist ) Fikk lyst å lage pinnekjøtt jeg også! Aldri prøvd å gjøre det selv, men det er jo kjempegodt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå