Gjest tullfrid Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Har en skråning på tomta som er beplantet med potentilla-busker. Ca. 6 av buskene er dessverre kvalt av naboens ugress (!), og jeg har prøvd å luke dem frem. Et par av dem har hatt noen blomster i år, så de lever, men de andre ser temmelig døde ut. De ligger flatt nedover skråningen, og ligger også delvis oppå hverandre. Spørsmålet er: kan jeg klippe dem ned, for å se om de har mulighet for å reise seg igjen til våren? Bør jeg gjøre det nå, eller vente til våren? Og ikke minst: hvordan gjør jeg det? Kan INGENTING om hage, tar jeg bare saksa fatt og klipper av "stilkene" midt på et sted, sånn i passe lengde liksom.....?? Takknemlig for råd!!!
hjertesukka Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 -Nå er ikke jeg gartner, men har hage som hobby, for å ha sagt det. Hadde selv en halvvissen potentilla som jeg klipte ned og gjødslet i sommer. Den kom seg flott. -Kan godt klippe dem over halvparten, og klipp vekk alle visne stilker. Jeg ville klippet dem til våren, det er noe med at de kan begynne å sette nye skudd hvis du klipper dem nå, og det er ikke bra med tanke på at vi går kaldere tider i møte. Klipp dem godt ned til våren og GJØDSLE. - Spør i et hagesenter hvilken type gjødsel du skal bruke. Jeg brukte bare et vanlig sommerplante-gjødsel, som man får kjøpt på flaske - slikt som man blander ut i vann. Funker det og!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Du kan klippe vekk 90%, ellers blir det bare seende rart ut når den vokser til igjen. Det vanligste er å klippe om våren, men det går vel så bra å klippe nå - da holder energien seg nede i rota over vinteren. Hvordan kan naboens ugress vokse over dine potentillaer, har du plantet dem hos naboen?
Gjest tullfrid Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Jeg vet jammen ikke hvordan buskene har blitt så druknet av naboens ugress. Vi overtok tomta sånn. Naboen har en temmelig alternativ hage, for å si det sånn... temmelig dårlig med vedlikeholdet der i gården. Ihvertfall var potentillabuskene godt begravd i brennesler som bredte seg over fra naboens tomt. Mulig de har vært halvdøde en stund... de lå jo helt flatt. Håper det funker å skjære dem ned. Takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Jeg vet jammen ikke hvordan buskene har blitt så druknet av naboens ugress. Vi overtok tomta sånn. Naboen har en temmelig alternativ hage, for å si det sånn... temmelig dårlig med vedlikeholdet der i gården. Ihvertfall var potentillabuskene godt begravd i brennesler som bredte seg over fra naboens tomt. Mulig de har vært halvdøde en stund... de lå jo helt flatt. Håper det funker å skjære dem ned. Takk for svar! Hvis ugresset er på din tomt så er det ditt ugress, ikke naboens. Men alt går sikkert bra hvis du klipper potentillaene ned, da forsvinner nok både brennelse, annet ugress, den alternative hagen og naboen. Hallo!!! Du må luke skjønner du, eller asfaltere hele driten.
Gjest antigartner Skrevet 10. november 2007 #6 Skrevet 10. november 2007 Ikke engang jeg har klart å ta knekken på potentillabusker, så jeg er imponert over at det i det hele tatt er mulig. (Se nicket mitt...) Men det sier sikkert en del om hvor mye ugress det er i skråningen din. Hvis du luker vekk alt ugress og klipper potentillabuskene, så kommer de sikkert igjen.
Gjest tullfrid Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 (endret) Hvis ugresset er på din tomt så er det ditt ugress, ikke naboens. Men alt går sikkert bra hvis du klipper potentillaene ned, da forsvinner nok både brennelse, annet ugress, den alternative hagen og naboen. Hallo!!! Du må luke skjønner du, eller asfaltere hele driten. Skikkelig unødvendig og usaklig svar, hvorfor gidder du å skrive egentlig? Jeg ber jo om råd, ikke om piss. Takk til dere andre for svar. Og når dere skriver "klippe ned buskene", så mener dere at jeg bare skal ta en saks og klippe stilkene rett av, sånn 10-15-20 cm over bakken? Sånn at det ser ut som en slags piggsveis/kaktus eller noe sånt? Utrolig at en plante kan overleve noe sånt.... Endret 10. november 2007 av tullfrid
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 Bare jeg som leste bukser og ike busker? Ble nysgjerrig på hvordan de kunne redde liv jeg.... hehe... Hva med å legge ned duk i skråningen med bark på så bare buskene stikker opp? Da tror jeg de ville vokse seg store, og ugresset vil dø..... Eller våte aviser. Det er visst også veldig effektivt. Mulig du kan fjerne det du har lagt på etter noen år om du lar det ligge igjen et belte mellom deg og naboen så ugresset ikke sprer seg... men dette aner jeg egentlig ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå