Gjest Gjest_mari_* Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Jeg har en liten hund på 11mnd. miniatyrrase hannhund. Han har vært super lydig og lærevillig, fram til nå. har begynt å få et problem med veldig bjeffing. Dette spesielt når vi er ute å går og møter fremmede hunder. han kan også bjeffe av iver, bjeffe om han skremmes, bjeffe for oppmerksomhet osv. Jeg hadde en hund av samme rase tidligere, men møtte aldri dette problemet da.Den var rolig og bjeffet så og si aldri... Føler jeg prøver det meste for å endre situasjonen. Knurrer på han og legger hånden min over manken hans når vi er ute og går tur og møter andre med hunder. Evt prøver jeg å endre fokus, bruke godbit for å fange oppmerksomheten men... Om han gjør det for oppmerksomhet, så prøver jeg å overse, snu ryggen til han fram til han holder ro. Først da vil jeg igjen vise oppmerksomhet til han. opptatt av å lære han at ting rundt han ikke er noe å være redd for, så vi oppsøker "farer" (foreks. den skumle søppelbøtta) for å lære han at det ikke nødvendigvis er farlig. han som er så rolig og oppdragen i utgangspunktet mister jo forstanden når han ser en spennende hund.... så hva gjør jeg? prøver jo alt jo..... Er ikke så lett å kunne sette på plass en liten hund. man skal ikke være for hardhent, man skal være forsiktig ved møte med andre større hunder.. hehe... og det er "langt ned" til han i forhold til å ha god kontakt oss i mellom (hele tiden) tenker litt på å kanskje oppsøke andre med miniatyrhunder i nærområde,så kan våre småhunder leke sammen. . . kanskje han da roer seg ned i forhold til andre hunder? Noen andre tips til hvordan håndtere problemet?
sweetdana Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Har litt det samme problemet med bjeffing, men jeg har en spisshund da så kan kanskje takke meg selv Mange småhunder kan bli skremt, og på grunn av sin størrelse kan andre hunder virke truende, deres reaksjon blir da å bjefe. De kan også oppfatte eierens frykt, og bjeffe fordi de tror at det er en fare som kommer. Virker veldig bra det at du overser han til han roer seg ned, vel og merke hvis du er konsekvent. Men det å gi godbit for å avlede oppmerksomhet må du kanskje være forsiktig med, det kan fort tolkes som at han får godbit når han bjeffer. Hunder lærer ved betinging, både gode og dårlige ting. Hørt om noen som har meg seg en liten spruteflaske med vann, også spruter de hunden litt i ansiktet hver gang den gjør noe den ikke skal. Dette er ikke så behagelig for hunden, og den vil etterhvert oppfatte bjeffingen som noe negativt. Dette er en mild variant av det der strømhalsbåndet, synes det virker litt vel drøyt. Uansett lykke til
lolita90 Skrevet 28. november 2007 #3 Skrevet 28. november 2007 Jeg har en hund som bjeffer på alt han ser på tomta... vi har prøvd meg et sånn halsbånd som spruter han i ansiktet, men han ble på en måte vant til det... jeg fikk et tips om å lære hunden å bjeffe på kommando, så ville den mest sannsynlig bjeffe mindre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå