Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie
Skrevet

Det spørs om jordmoren går på den der, du må rekne med hun er vandt til hysteriske kvinner som griner etter keisersnitt og denne unnskyldningen går hun nok ikke på men bare lagrer den under mappen for temaet.

Etter min erfaring så blir man ikke invalidisert etter vanlig fødsel selv om man har HD (Hunder snakker man om her)

D er trapper man skal holde seg unna

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes det er helt fryktelig at gravide ser ut til å tro at dette er et reelt valg!

Dere burde alle som en instille dere på en normal, vaginal fødsel - slik som meningen faktisk er! Keisersnitt er supert når de er påkrevet, men bør definitivt ikke være en enklere utvei for mødre som er redde for litt smerte og ubehag.

Tror dere at det smertfritt og uproblematisk å ta keisersnitt? Vel, jeg - og sikkert mange andre! - kunne fortalt dere en ganske annen historie!!!

Tenk på barna deres - la dem komme "riktige" veien! La en stor operasjon forbli en nødløsning!

Skrevet
jeg synes det er helt fryktelig at gravide ser ut til å tro at dette er et reelt valg!

Jeg er helt enig. Når det gjelder fare for å få store/større hofteskader ved fødsel er det vel bare en lege som kan gi et ordentlig svar på dette.

Skrevet

ja tenk så forferdelig om kvinner kunne få velge.. tenk å få lov til å ta avgjørelsen selv og ha kontroll over hva som skjer med sin egen kropp..

grusome tanke :roll:

Skrevet

Jeg måtte ta keisersnitt, og det var en fin opplevelse. Selv om det ikke var planlagt, gikk selve operasjonen kjempefint. Sykepleiere og leger tok seg god tid og forklarte etterhvert, og selve snittet gikk kjempefort.

Keisersnittet ble tatt på kvelden, og etter en god natts søvn var jeg oppe og gikk. Dro hjem fra sykehuset etter fem dager, og idag er det bare et lite arr som viser hvordan jenta mi kom til verden.

Skrevet

Jeg syns det er litt merkelig at kvinner som mener at kvinnen selv må få velge å ta abort, skriker ut når en annen ønsker å ta keiserrsnitt. det er da bedre å få et barn ved keisersnitt enn å ikke få barnet i det hele tatt??

Jeg er en av de som skal "skrike" seg til keisersnitt hvis de ikke sier at det er greit med en gang. Jeg har hatt en vaginal fødsel, og det var en fin opplevelse, med unntak av at jeg ikke kunne gå etterpå eller ta meg av sønnen min, fordi jordmor nektet å høre på meg da jeg sa at jeg hadde så bekkenløsning at jeg måtte føde med beina mest mulig sammen. Jeg sliter med bekkenløsning denne gangen også, og har gjordt det siden forige fødsel, så da syns jeg det er helt greit å be om keisersnitt!!!

ellers så har min mor født meg og min søster ved keisersnitt, og hun føler seg ikke mindre som en mor for det!!!!!

Skrevet

Risikoen for MOR og BARN er større ved et keisersnitt enn ved en vaginal fødsel, man kommer seg mye fortere etter en vaginal fødsel også.

Selv har jeg aldri tatt keisersnitt, men jeg tviler ikke på at det er en fin opplevelse. Det å få barn er jo noe helt fantastisk uansett hvordan de kommer ut.

Selv var jeg mer opptatt av å føde uten smertestillende, første gang gikk det i vasken, men siste gang var helt naturlig uten noenting. Vet dere hva!!

Det var en helt utrolig intens opplevelse. Jeg tror aldri jeg vil oppleve et adrenalin kikk på så intenst en gang.

Tror heller ikke at hofte opperasjonen er grunn nok til å ta keisersnitt, var veldig plaget av bekkenløsning, men det plaget meg ikke noe under fødselen, som regel tar de hensyn og legger ting til rette for at fødselen skal bli best mulig for deg.

Lykke til uansett om det blir det ene eller det andre. :lol:

Skrevet

Har du snakket med jordmor ennå?

Jeg håper virkelig at jordmødre virkelig hører på de gravide og har kunnskap nok om både medisinske ting som HD og psykologiske ting som fødselsangst og smerteangst til å finne det absolutt beste alternativet for både mor og barn.

Hvis jeg hadde følt at jordmor ikke tok mine problemer på alvor hadde jeg byttet!

Jordmødre sier jo selv at det er viktig at kvinner med fødselsangst sier fra om dette så tidlig som mulig slik at angsten kan bearbeides. Håper da virkelig det er det som skjer, og ikke at jordmor bare skal ha bedre tid til å overkjøre den gravides følelser. Som sagt, føler du at jordmor bare prøver å overbevise deg og ikke virkelig hjelper deg, ta mot til deg og bytt til en som virkelig kan hjelpe deg.

Hva som er det beste for deg og barnet kan nok ikke vi svare deg på.

Dette med HD har i hvert fall jeg ingen peiling på, er det reelt at du kan ende i rullestol, eller bare noe du forestiller deg?

Når det gjelder smerter virker det som om mange tror at keisersnitt er smertefritt, lurer på hvor den ideen kommer fra? De jeg har hørt som har vært gjennom det sier jo at det er smertefullt i lang tid etterpå, mye lenger enn etter en vanlig fødsel.

Selv har jeg ikke gjort noen av delene ennå, så jeg vet jo virkelig ikke hva jeg snakker om :ler:

Gjest sexysadie
Skrevet

ja tenk så forferdelig om kvinner kunne få velge.. tenk å få lov til å ta avgjørelsen selv og ha kontroll over hva som skjer med sin egen kropp..

grusome tanke :roll:

Ikke bland kvinnesak opp i dette nei.

Skrevet
Risikoen for MOR og BARN er større ved et keisersnitt enn ved en vaginal fødsel, man kommer seg mye fortere etter en vaginal fødsel også.

Nettopp! Der er poenget mitt oxo!

Sexysadie har oxo skjønt det; dette har ingenting med kvinnesak å gjøre, men med medisinske forhold!

Gjest sexysadie
Skrevet

D er litt trist at kvinner ikke stoler såpass mye på seg selv og sin kropp at de ikke tror de vil klare å gå igjennom en fødsel.

d skjer noe med kvinnene etter en vanlig vaginal fødsel; får ikke til å forklare d men de får på ett vis en slags følelse av mestring som ikke en kvinne som har blitt forløst ved keisersnitt får.

Merkelig idè kanskje men kom på tanken etter at min venninne fikk sin datter. den før så "unnskyld at jeg er til" dama ble til en løve og d tror jeg kom av at hun hadde gått igjennom dette "blod og tårer og se døden i øynene opplevelsen"Kanskje dette med graviditet/fødsel er det nærmeste vii den vestlige verden kommer ett "innvielsesritual" for kvinner.

Gjest Anonymous
Skrevet

hva som er best rent medisinsk er en ting..

men burde ikke kvinnen likevel ha noe å si selv..?

det synes jeg.. og det har myye med saken å gjøre..

de som ikke tror at dette er mer enn hva som er medisinsk riktig har virkelig aldri snakket med en bedrevitende jordmor :roll:

Gjest sexysadie
Skrevet

Så vi burde bruke krefter på å få ett lovforslag om selvbestemt keisersnitt altså.....

Skrevet

Jeg synes ikke at man skal ta keisersnitt utenom at det er helt nødvendig.

Man skal stole på naturens gang så lenge det er mulig.Ellers må man jo tenke over hva man skal til slutt (fødsel) når man planlegger å bli gravide.Skal alle bare "hoppe" over fødslene alle sammen som har litt angst for den?

ALLE har en form for fødselsangst.

Dere som ikke takler det mest naturligste og normale i verden som en fødsel burde snakke med en psykolog.

SKulle ikke vært noen valg.

Ps:Å velge keisersnitt el. fødsel er ikke helt det samme som å velge abort :hoho:

Skrevet

Nej, jag skulle inte "välja" kejsarsnitt. Tvärt om. Jag har klart uttalat för min man att jag absolut vill undvika det - om det inte blir akut nödvändigt. Jag gillar INTE tanken att de ska söva ner mig, skära i mig för att plocka fram mitt barn. Nej, vaginal födsel för mig.

Jag tycker man ska undvika kejsarsnitt för utom när det är medisinskt motiverat. Ett kejsarsnitt är inte riskfritt, det är ett ingrepp, man skär i kroppen, infektionsrisken ökar och man har ont efteråt (har jag hört). Förlossningsskräck bör det finnas andra vägar för att kringgå. Det är dessutom mycket dyrare med kejsarsnitt.

Gjest Ellevill
Skrevet

Denne problemstillingen er jo egentlig todelt: Er det farlig for deg å føde vaginalt pga. din hofteoperasjon, får du selvfølgelig keisersnitt!!!!!!! Så jeg skjønner ikke overdramatiseringen fra enkelte brukere her.

Er det ikke farlig for din helsetilstand, får du vurdere for/imot keisersnitt.

Jeg vil absolutt anbefale deg å føde vaginalt. Det er best for barnet og det er best for deg i etterkant. Det er et helvete å føde, men jeg har likevel gjort det to ganger og vi planlegger et tredje barn. Det er noen timer med smerte, du gjør en utrolig jobb og så er det en fantastisk baby i armene dine.

Og hva har denne saken å gjøre med å blø ihjel under en hjemmefødsel pga. misdannelser i livmora, Minnie??????

Skrevet

Samtidig kan det bli litt overfokus på å føde "naturlig" også, som vi ser også i denne tråden.

Det kan hende man må ta et hastekeisersnitt når fødselen er i gang, og hvis foreldrene da er helt hysterisk imot dette kan det bli mye mer traumatisk enn det behøver å bli.

Tror det viktigste for en god fødselsopplevelse er at man stoler på de som skal hjelpe en gjennom det og at en ikke har så fastspikrede forestillinger om hvordan det skal, bør og må være.

Selv prøver jeg i hvert fall å våre åpen til at det er mye som kan skje, og at det viktigste er at baby kommer ut og har det bra, ikke om jeg kommer meg gjennom noe innvielsesrituale med stjernekarakter eller ikke.

(Kunne nå bare denne h*** fødselen starte snart!)

Skrevet

Jo, det är sant.

Kejsarsnitt ska naturligtvis tas när det behövs. Om det behövs planeras av medicinska skäl, eller om det behövs under själva födseln.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...