Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter. Trenger litt råd. Har så smått begynt å tenke på det med fødsel og er usikker på hvilken måte jeg burde føde på. Jeg har lest traumatiske historier om begge deler og er usikker på hva som er best for meg.

Altså; jeg hater smerter.... redd for å ligge med store smerter i timesvis... og så er jeg operert for hofteleddsdysplasi og er redd for om en vanlig fødsel vil gå ut over hoftene og for at jeg skal bli lenka til rullestol resten av livet... Kanskje litt drøyt sagt, men jeg er redd for hvordan ting utvikler seg under fødsel og hvilken innvirkning det vil ha på kroppen etterpå.

Hva bør jeg gjøre? Skal til jordmor i morgen på vanlig kontroll og tenkte på å snakke med henne om det. Men jeg er bare redd for å "la meg overtale" til det ene eller andre eller at hun skal presse sin vilje igjennom (ikke det at jeg har noen "slem" jordmor altså).

Hva syns du? Setter pris på snarlig svar da jeg skal til jordmor 0830 i morgen!!!!

Jeg er nå 27+5

Videoannonse
Annonse
Gjest sexysadie
Skrevet

Du får prøve å grine deg til ett keisersnitt.

Skrevet

Det skal mye til for å få keisersnitt for at man er redd for å ha det vondt...

Det beste for barnet er å komme vaginalt ....

Du kan be jordmor skrive i journalen din at du vil ha

epidural.. Da kjenner du ingenting, og det blir behageligere

for barnet :wink:

Herregud! jeg er virkelig ikke helt med i dag :o

Klart du får keisersnitt om det står om helsen din...

Unnskyld :oops:

(Nei, nå skal Jinx ta kvelden, og pleie det rotete hodet sitt)

Skrevet
og så er jeg operert for hofteleddsdysplasi og er redd for om en vanlig fødsel vil gå ut over hoftene og for at jeg skal bli lenka til rullestol resten av livet... Kanskje litt drøyt sagt' date=' men jeg er redd for hvordan ting utvikler seg under fødsel og hvilken innvirkning det vil ha på kroppen etterpå.[/quote']

Det beste for barnet må da være å ha en funksjonsfrisk mor! Jeg kjenner ikke til hofteleddsdysplasi, men er du redd for bli bundet til rullestol etter en vaginal fødsel, ville jeg spurt både jordmor, lege og i tillegg fått noen "second opinions" om det er en reell fare for dette! Og hvis det er det, ville jeg helt klart bedt om keisersnitt.

Skrevet

Hei

Jeg vil bare presisere at keisersnitt faktisk er en stor operasjon, og med alle operasjoner er det fare for komplikasjoner.

Har selv tatt keisersnitt og født vaginalt. Var selvfølgelig veldig uheldig og fikk komplikasjoner etter keisersnittet. Lå på sykehuset 14. dager etter fødselen, og fikk masse medisiner, måtte pumpe melka og trodde nesten jeg skulle dø. Etter en uke var det på operasjonsstua for å foreta en utskrapning. Men ikke alle får det slik, det går nok greit de fleste gangene. Men man får jo et arr som aldri går bort. Synes man skal tenke litt på det også.

Når man føder vaginalt er det jo selvfølgelig vondt, men det er fullt mulig å få bedøvelse. Men jeg ser du har vært operert for hoftene. Vel det kan jo jordmoren din sikkert svare deg på.

Dette var det jeg ville si deg, du får ha lykke til videre. Håper du finner en løsning som passer best for akkurat deg.

Lykke til og klem

Skrevet

Jeg har en venninne som fikk keisersnitt pga. fødsels-angst og en grei Jordmor.

Personlig hylte jeg under veene da min JM sto å hvisket og tisket med en annen om at jeg kanskje måtte ta keisersnitt.Så jeg skjønner ikke at noen vil velge det.Ingenting er som å faktisk au au au oppleve å føde sitt barn naturlig.Faktisk å kjenne smerte ved å føde gjør noe med deg.

Det er laaangt i fra noe herlig,det er ikke det jeg mener.Men følelsene etterpå blir sterke faktisk av det at du har mulighet å føde naturlig.

Men det er jo ditt valg da.Jeg håper og ber til Gud om jeg ikke skal ha en keisersnitt denne gang heller.Jeg hadde ikke det med mine to barn.

LYKKE TIL!Det går nok bra.Å føde er naturlig.Det er prisen kvinner betaler for å få et nydelig barn.

Slik som Johanna sier,kan du få bedøvelse slik at du IKKE kjenner noe som helst,hvis det er det du ønsker.

Skrevet

Sexysadie: Jeg har ikke tenkt til å grine meg til keisersnitt eller noe annet for den slags skyld!!!!

Jeg har jo aldri født før og vet det kan være komplikasjoner med både det ene og andre og vil derfor høre om deres erfaringer.

Å få et arr plager meg ikke, har allerede en 15-20 cm arr på høyre hofte etter hofteoperasjonen og det bryr jeg meg ikke noe om. Jeg er klar over at keisersnitt er en operasjon, men for noen er det bedre enn å føde vaginalt. Om det er det for meg vet jeg ikke....

Setter pris på ærlige svar. Har du ikke noe fornuftig å melde, så la vær.

Skrevet

Heisann.

Jeg har aldri tatt keisersnitt, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er.

Ikke vet jeg noen om HD og å føde heller, bortsett fra at jeg vet om et par som har gjort det uten problemer. Det kan selvsagt være at de var mindre rammet enn deg.

Når det gjelder å føde og å være redd, så vet jeg en hel del om det.

Jeg har hatt fødselsangst og vært mer enn nervøs for å føde og det var flere ganger jeg ville grine meg til snitt. Men; det er det beste for barnet. Det var det beste for meg. Ingenting er bedre mot å overvinne fødselsangst som det å føde.

Hadde jeg vært deg, ville jeg kontaktet en som kan mye om ortopedi og fødsler og fått alle fakta på bordet når det gjelder å føde med HD.

Får du klarsignal der, så vil jeg absolutt anbefale deg å føde vaginalt. De fleste får en bra opplevelse.

Gjest Starya
Skrevet

Jeg tok keisersnitt, eller rettere sagt, jeg ble "kasta" ut i det... Det var på en søndag, så de fikk ikke tak i han som kunne sette epidural fort nok :-? Så det ble med full narkose og det hele.

For min del gikk det ganske greit, hvis jeg bare "glemmer" når jeg spydde etterpå av narkosen. :o I tillegg ble jeg snitta på langs, grunnet hastverk, det vanligste nå er jo bikinisnitt.

Jeg synes du skal snakke med jordmora om det, og føler du at hun kanskje ikke vet nok om din situasjon (men det burde hun vel gjøre), så kan du vel be om å få snakke med en fødselslege?

Skrevet

Har du ikke en lege som kjenner til deg og hofteproblemene dine? Jeg tror jeg ville diskutert dette med en lege som har greie på hofter fremfor en jordmor. Selvfølgelig kan du snakke med jordmor om det, men når det gjelder risikoen for hofteskader har nok en lege større kompetanse vil jeg tro.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Min erfaring er at du kommer deg mye fortere etter vaginal fødsel. Jeg hadde veldig vondt i såre ti lang tid etterpå. I tillegg ahdde jeg mange og vonde etterveer i lang tid, flere månder. Tror etterveene er mer vanlige når man har født før !

Ville snakket med legen min om hofteproblemene.

Gjest sexysadie
Skrevet

D kan godt være jeg får litt kjeft nå; men hvorfor i helvete utsetter du deg for en graviditet når du i siste instans kan bli invalidisert av det?????

Det må jo være d dummeste jeg noen sinne har hørt. :kjempesinna:

Gjest Anonymous
Skrevet
D kan godt være jeg får litt kjeft nå; men hvorfor i helvete utsetter du deg for en graviditet når du i siste instans kan bli invalidisert av det?????

Det må jo være d dummeste jeg noen sinne har hørt.

??????????

dersom det er fare for å bli invalid av det, så kommer hun jo til å ta abort!!!!!

dessuten vil det aldri bli helt ufarlig å gjennomgå en graviditet!

og væææær så snill SS.. slutt med den skrikinga.. det er små barn her inne som prøver å sove.. ;)

Gjest sexysadie
Skrevet

Gjest

Hunder med HD bør ikke brukes i avel; hvorfor skulle d ikke være samme prinsipp med mennesker?

Gjest Anonymous
Skrevet

Gjest

Hunder med HD bør ikke brukes i avel; hvorfor skulle d ikke være samme prinsipp med mennesker?

fordi Hitler vant ikke 2.verdens krig.. så vi avler ikke mennesker etter foreldlingsprinsipper

:roll:

tenk å sammenligne det å velge å få barn med hundeavl :evil:

Gjest sexysadie
Skrevet

Synes nok at mennesker med lidelser som kan være til hinder for ett eventuelt avkom bør tenke seg om flere ganger.'

Man bør avle på sunnhet og helse vet du!

Og ikke få ens barn til å ønske at de aldrig hadde blitt født pga at de ikke kan leve slik som alle andre pga lidelser deres foreldre har påført dem...

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes nok at mennesker med lidelser som kan være til hinder for ett eventuelt avkom bør tenke seg om flere ganger.'

tror de fleste foreldre har visse egenskaper som kan ses på som "hinder" av barna.. og ingen av oss er sikre på å ikke få noen sykdommer..

Man bør avle på sunnhet og helse vet du!

nok en gang så er jeg uenig.. vi avler ikke mennesker.. vi bør derimot bestrebe å selv bli sunne ut i fra vårt naturlige utgangspunkt.. men avl?

Og ikke få ens barn til å ønske at de aldrig hadde blitt født pga at de ikke kan leve slik som alle andre pga lidelser deres foreldre har påført dem..

så dette barne skulle ønske det aldri ble født? tviler.. tviler sterkt! :roll:

men takk for at du dempet stemmen i alle fall.. :)

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Og ikke få ens barn til å ønske at de aldrig hadde blitt født pga at de ikke kan leve slik som alle andre pga lidelser deres foreldre har påført dem...

Ett meget viktig poeng dette. Jeg ser ikke helt vitsen med å risikere og lenke seg til rullestol resten av livet kun fordi man føler at man føde barn. Men så er det vel dette med martyrrollen da... vi kvinner skal jo ofres på fruktbarhetens alter for enhver pris :roll:

Kanskje jeg burde sørge for å bli gravid også- så fosteret havner utenfor livmoren, men jeg skal ofre meg jeg, ringer ikke legevakten når smertene setter inn. Jeg skal dø i en blodpøl på gulvet- da blir nok min mann stolt av meg siden jeg døde på min post. Jeg ofret meg for vårt ufødte barn... kanskje jeg får en statue av meg selv en dag.

Tanken er jammen fristende :briller:

Minnie

Gjest sexysadie
Skrevet

Gjest:

Jeg har nok ett mere nøkternt syn på dette enn hva du har.

Hadde jeg vært bærer av gener som kunne slått uheldig ut for ett eventuellt avkom så hadde jeg ikke vurdert å fått barn

Og jo; d finnes mennesker som ikke er glade for at de lever pga av lidelser som gjør at de ikke lever...

Hvis du skjønner hva jeg mener.

D vil ikke si at jeg mener deres liv ikke er noe verdt

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg ville også ha vurdert å ikke få barn dersom jeg hadde en genrelatert lidelse.. og ja det finnes sikkert (noen ytterst få!!) som desverre ikke er glad for livet...

men jeg synes ikke dette er debatten å ta opp dette.. her har vi en kvinne som alt er gravid! så da må vi nesten tenke ut i fra den situasjonen..

mitt råd er da definitivt; ta keisersnitt..! barnet ditt vil ha mye mer nytte av en mor utenfor rullestol enn av å være født "naturlig"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...