Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Snart student
Skrevet

Skal begynne å studere til høsten etter noen pauseår :kaffe:

Har lyst til å gjøre noe helt annet, og tenkte litt på Tromsø. Er selv fra østlandet og har alfri vært lengre nord enn Tr.heim :sjenert:

Noen som har studert der/studerer der nå? Hvordan er studentmiljøet og byen generelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes personlig Tromsø er en drittby, om jeg får si det rett ut. Men alle er forskjellige, og jeg vet at mange trives der. Hvis du er glad i øl, rock og nordnorsk væremåte (noen kaller den forfriskende, jeg kaller den frekk) burde du ha en god sjanse for å like byen.

Skrevet

:fnise:

Det er helt utrolig hvordan man opplever steder forskjellige! Jeg savner Tromsø jeg, kan dessverre ikke si noe om studentlivet. Men jeg opplevde jo østlendingene som frekke. De var oversende og sendte ekle blikk når jeg kom hit. Mens de fleste jeg kjenner syns det er så morsomt med nordleninger fordi de ofte er mer innkluderende. Men smak og behag ;)

Vet ikke hvordan det vil være å komme til Tromsø som innflytter.

Men lykke til med valget.

• Liker 1
Gjest snart student
Skrevet
:fnise:

Det er helt utrolig hvordan man opplever steder forskjellige! Jeg savner Tromsø jeg, kan dessverre ikke si noe om studentlivet. Men jeg opplevde jo østlendingene som frekke. De var oversende og sendte ekle blikk når jeg kom hit. Mens de fleste jeg kjenner syns det er så morsomt med nordleninger fordi de ofte er mer innkluderende. Men smak og behag ;)

Vet ikke hvordan det vil være å komme til Tromsø som innflytter.

Men lykke til med valget.

For min del syns jeg Oslo virker så upersonlig på en måte. Kanskje man burde ta seg en tur oppover i løped av året :sukk::)

Skrevet

Ja, det er jo bare å ta seg en tur det :)

Er ikke så langt med fly. Langt nok, men like vel! Skulle egentlig vært der i mai jeg men kan nå ikke like vel siden jeg har blitt gravid. Jeg tror egentlig jeg hadde funnet Tromsø litt rotete visst jeg ikke hadde vært derfra når jeg tenker meg om! Men du får prøve å se! :)

Oslo syns jeg er for stort, og som du sier, upersonlig!

Men det er jo noe helt annet der, naturen, fjellene, havet. Alt er egentlig veldig forskjellig.

Tror jeg nesten må ta meg en tur så snart jeg kan! Merker jeg savner litt å bare besøke Tromsø! (vil aldri bo der igjen, men det har noe med at jeg hadde en tøff tid der, og trives veldig godt her)

Skrevet

Jeg anbefaler i alle fall å ta seg en tur oppover, som du skriver, og se deg rundt litt. Tromsø er ingen storby, og vakker kan den knapt kalles heller. Husk også på at det blir både kaldt og mørkt der i vinterhalvåret.

Skrevet

Syns ikke det er noe kaldere enn her.

6 minus der er varmere enn 6 minus her! Men mørkt er det jo, men her er det bare dystert, der er snøen som holder det litt lysere. Så har du jo nordlys :rødme:

Gjest Snart student
Skrevet

Er veldig glad i natur og står en del på ski. Mørketid kan være sjarmerende i seg selv det:P Blir vel uansett en del lesing i den perioden :kaffe:

Gjest *Talula*
Skrevet

Jeg synes Tromsø er en kjempeflott by, vakker er den kanskje ikke, men sjarmerende er den! Studentmiljøet skal være veldig bra, og er du glad i ski og friluftsliv så kan du vel ikke komme til bedre steder :)

• Liker 1
Skrevet

Har en venninne som studerer der, hun gruet seg veldig på forhånd... Men hun ELSKER det. Nå er hun nordnorsk selv da, men likevel... Studentmiljøet der er hvertfall utrolig bra, og utelivet er også meget bra, hun syns det er mye bedre enn i Trondheim...

Selv er jeg ingen fan av Tromsø, men det er fordi de fleste fra hjembygda mi havner der som student på en eller annen måte. Får litt nok av de jeg. Men nordnorsk væremåte er hvertfall ingenting å frykte!!:D

Skrevet

Tromsøværingene er utrolig artige folk. Lett å ha med å gjøre og veldig frittalende og temperamentsfulle!

Tromsø er knall!

• Liker 1
Skrevet

Tromsø er en skikkelig koselig by. Pen er den ikke, men det er ikke akkurat Trondheim eller Oslo heller..

Du kan omtrent ikke gå 40 meter uten å komme over en hyggelig kafe :)

• Liker 2
Skrevet

Rent faglig er det en stor fordel at det er et så lite universitet. Det blir få studenter per foreleser, så allerede fra de tidlige kursene har man mulighet til å få individuell veiledning fra vitenskapelig ansatte om man bare tør å banke på døra. Det er også færre på forelesninger, så det åpnes mer for diskusjon og kommunikasjon med studentene.

Jeg deltok aldri så mye i det student-sosiale miljøet, men de jeg kjenner som har gjort det har nesten ikke hatt tid til å studere, for det har vært så mye sosialt som har skjedd for de som har ønsket :ler:

• Liker 2
Skrevet
Jeg synes personlig Tromsø er en drittby, om jeg får si det rett ut. Men alle er forskjellige, og jeg vet at mange trives der. Hvis du er glad i øl, rock og nordnorsk væremåte (noen kaller den forfriskende, jeg kaller den frekk) burde du ha en god sjanse for å like byen.

Er det Egon Holstad du har blitt utsatt for nå da stakar? :ler:

Skrevet
Er det Egon Holstad du har blitt utsatt for nå da stakar? :ler:

:fnise: Hehe, nei, faktisk ikke! Men nå som du nevner han, han er vel nesten litt Tromsø i ett nøtteskall.

Skrevet

Studerte 6 år i Tromsø, og jeg kan anbefale byen på det varmeste. Byen er liten, men samtidig får man litt "storbyfølelse" på grunn av alle kafeer og uteplasser som faktisk er i sentrum.

Studentmiljøet er også kjempbra. Masse ulike aktiviteter både sosialt sett og mange ulike idretter å ta del i.

Savner Tromsø kjempemasse. Og at Tromsøfolk er frekke har jeg aldri opplevd!

Skrevet

Jeg liker Tromsø sånn passe. Drittvær til tider, og kaldt og glatt og vått og grått.... Men gode dager kommer og, og mens du venter kan du stikke innom driv for et hyggelig lag, eller Aunegården for et kakestykke og en kaffe.... Eller trene på Kraft. Tromsø er veldig greit i og med at det er en liten by, så det er ikke så lett å gå seg bort, men har du det så har du VIRKELIG godt deg bort, og da er de fleste veldig greie med å hjelpe deg i rett retning.

Lykke til

Skrevet

Tromsø er en kjempeflott studentby! Folk er åpne og utadvente, og det er kjekt når man kommer fra et annet sted. Byen er såpass liten at det er greit å få oversikt, og likevel stor nok til at du ikke trenger kjede deg. Anbefaler å ta sjansen å prøve deg!

• Liker 2
Gjest Gjest_hanne_*
Skrevet
Tromsø er en kjempeflott studentby! Folk er åpne og utadvente, og det er kjekt når man kommer fra et annet sted. Byen er såpass liten at det er greit å få oversikt, og likevel stor nok til at du ikke trenger kjede deg. Anbefaler å ta sjansen å prøve deg!

Jeg flytta til Tromsø nå i høst for å studere, etter mange års jobb og studier i Oslo-og jeg er SÅ glad for at jeg flyttet hit!

De " harry, rølpete" nordlendingene har jeg ikke møtt, det er bare dårlige rykter . Her kjenner de deg igjen på butikken og bussen, de "innfødte" har vært kjempesupre til å inkludere en østlending som meg, sentrum av byen er vel ikke så pent, men det er det mange andre byer som heller ikke er.

Omgivelsene rundt derimot! Uansett hvor du bor på øya så har du gangavstand til tur/skiløype, det er bare 20 min å gå fra sentrum til toppen av øya og masse flotte steder å ha fin utsikt til fjell og fantastisk lys. Denne november har vært flott-det er jo litt snø og det har ikke vært regn og surt og trist som jeg syns Oslo kan være på høsten. Og det er masse nordlys (syns jeg da, men det å ha sett det tre ganger på en uke er jo ikke jeg vant til).

Jeg er rett og slett overbegeistra for Tromsø. Det er heller ikke dyrt å fly til østlandet, så man trenger jo ikke bli her oppe så lenge av gangen om man lengter hjem :)

Tromsø har også innmari gode marinerte oliven og lammekjøtt fra lyngen for ikke å snakke om all den ferske fisken som er lett tilgjengelig, så for matglade er det ypperlig.

Kanskje jeg skulle få meg jobb som markedsfører for TRomsø :ler:

At sola går ned kl før to i disse dager er helt greit for en student som likevel skal sitte inne og lese. Ellers er det lysløype på store deler av øya. Anbefalt!

• Liker 3
  • 4 år senere...
Gjest lille pinnsvin
Skrevet

jeg ser at dette er en gammel tråd, men tenkte at istedenfor å starte en ny, helt lik tråd dytter jeg heller litt i denne :)

jeg har bodd i oslo en stund. surra en del med jobb/studier(ikke klart å bestemme meg). og kjenner nå at jeg er veldig klar for noe helt nytt. har alltid hatt en drøm om å bo i nord-norge; jeg er vel noe så spesielt(?) som en vestlending, som elsker mørketid, nordlys og midnattsol! :nigo: har derfor alltid hatt en sug mot å faktisk bo så langt nord, ikke bare besøke/feriere der. jeg tenker først og fremst tromsø pga at det er bedre studiemuligheter der, også er jeg veldig glad i kombinasjonen by/natur. trondheim er ikke aktuelt...

vil vel egentlig bare høre litt hva folk mener om tromsø? hva er bra, hva er ikke bra(utenom været, der har jeg min mening uansett hva folk sier ;) ), er det greit å få venner/treffe folk der? jeg er ikke veldig glad i å gå på byen, vil det gjøre det veldig mye vanskligere?

vil ha meninger fra alle, både studenter og ikke studenter, de som har flyttet der nylig og de som har bodd der hele livet/lenge. jeg er usikker på om det blir studier på meg til høsten i det hele tatt, det er godt mulig jeg bare jobber ett år. derfor tenker jeg mer på hvor jeg vil bo, enn hvor de ulike studiemulighetene er :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...