Gå til innhold

Jeg har laget meg en avtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at for å spare penger og ha mere opplagte unger så ingikk vi før skolestart en avtale med ett annet foreldrepar.

Sånn at vi har deres barn en dag i uka og de har våre en dag i uka.

Av mange ulike årsaker fungerer ikke avtalen som tenkt og den er til større fordel for det andre foreldreparet.

Men hovedgrunnen er altså barnet deres. H*n lyver så det renner. Om jeg ser at h*n søler ut glasset sitt med saft, vil barnet allikevel si at det ikke var h*n som gjorde det, men en av mine gutter.

Ca en halvtime før h*n blir hentet ber jeg dem om å rydde opp etter seg. Da sier barnet at h*n ikke har lekt med noe av det. Og det har nå gått så langt at barna ikke får drive på rommet å leke, mens dette barnet er her.

Og som om ikke det er nok så har også ting begynt å forsvinne. Til og begynne med trodde jeg at småting som forsvant her og der er helt normalt. Men det er jo rart at ting blir borte kun den ene dagen i uken som h*n er her.

Barnet har tidligere blitt tatt i å stjele penger fra mine barn og legge dette i sin sekk.

Dette barnet har null respekt for andre og er så frekk og oppsternasig at til og med jeg får bakoversveis (og jeg tåler ganske mye). Men det er jammen foreldrene også.

Saken er nå den at jeg jobber utrolig mye med meg selv den ene dagen i uka dette barnet er her. Mest har jeg lyst til å la barnet sitte på trappa til h*n blir henta, men kan jo ikke gjøre det.

Hvordan i all verden skal jeg komme meg ut av denne avtalen?

Jeg har bestemt meg for at den må fortsette ut skoleåret. Men hvordan skal jeg forklare foreldrene at vi ikke ønsker den samme avtalen til neste år?

Jeg kan ikke akkurat si at jeg ikke tåler ungen deres heller da.

Kinkig dette her, men jeg tar i mot råd med takk.

PS. Jeg har faktisk aldri lagt merke til den selvsentrerte siden til denne familien før. Da hadde jeg aldri i verden gått med på avtalen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel fortalt foreldrene om alt sønnen har gjort?

Skrevet
Du har vel fortalt foreldrene om alt sønnen har gjort?

Alt jeg har sett med mine egne øyne at barnet har gjort, ja det har jeg.

Men ikke der hvor jeg har bare mistanker.

Skrevet
Alt jeg har sett med mine egne øyne at barnet har gjort, ja det har jeg.

Men ikke der hvor jeg har bare mistanker.

Og hva sier foreldrene? Nekter de for at det har skjedd? Tar de det opp med barnet? Prøver de på noen som helst måte å få til en endring?

Gjest Spadamen
Skrevet

Du kan vel berre fortelje ei kvit løgn?

Ordninga passa ikkje for deg. Du har funne nokon andre som vil passe barna dine. Du orkar ikkje ha ansvaret for så mange barn (=

Litt vanskeleg å komme på ei bra løgn når eg ikkje kjenner situasjonen betre.

Skrevet
Du kan vel berre fortelje ei kvit løgn?

Ordninga passa ikkje for deg. Du har funne nokon andre som vil passe barna dine. Du orkar ikkje ha ansvaret for så mange barn (=

Litt vanskeleg å komme på ei bra løgn når eg ikkje kjenner situasjonen betre.

Løgn er det siste jeg vil ut med. Det gjør jo ikke meg noe bedre enn barnet.

Ordninga passer ikke for oss, det er helt riktig.

Men så var det det med å forklare hvorfor uten å gå inn på det negative da. Det er det jeg trenger hjelp med.

Skrevet

Hva med sannheten, pent innpakket?

Du sier du har snakket med det andre foreldreparet om oppførselen til barnet deres, så de må jo ha en viss peiling på at ikke alt funker som det skal?

Det må vel være en måte du kan ordlegge deg på uten direkte å legge skylden på barnet deres, skylde litt på kjemien barna imellom f.eks., den funker jo tydeligvis ikke. Det er litt vanskelig å gi mer konkrete forslag når man ikke kjenner alle detaljene.

Skrevet

Problemet er at jeg er vel mest kjent for å ikke bruke innpakningspapir :sjenert:

Men i stad løste saken seg av seg selv, uten at jeg trengte å løfte en finger :lur:

Så avtalen blir opprettholdt ut skoleåret, så da er det bare å gjøre det beste ut av de dagene som er igjen.

Og nå skal jeg juble for å ha fått større stillingsbrøk :danse: .

Skrevet

Jeg hadde ikke holdt ut helt til juni, jeg hadde prøvd å komme meg ut av avtalen til jul.

Jeg får vel pepper nå siden jeg ikke har barn, men hvis avtalen ikke fungerer etter hensikten hadde jeg bare gitt beskjed om det at vi desverre må avvikle den før tiden.

Skrevet

Hva med å bare si sannheten? Det kan jo ikke fortsette sånn - regner med du trodde det var en rimlig normal unge da du sa ja til avtalen. Fortell foreldrene at du ikke kan ha en unge i huset som oppfører seg sånn, enkelt og greit. Så får du heller tåle at de blir sure. Ingen kan tvinge deg til å passe denne ungen når det ikke fungerer.

Skrevet

Ut skoleåret sier du. Det er jo til juni! Det hadde ikke jeg fiksa i hvertfall.

Skrevet

Hadde klikka før vinterferien selv vet jeg....

Hvorfor skal dere ha avtalen ut skoleåret?? Beste vil vel være å være ærlig. Si det ikke fungere fordi barnet stjeler og lyver. Siden du ikke pakker inn ting burde de jo sett d komme? Og du har jo snakket med de om det før så en bombe er det vel ikke?

Skrevet

Jeg ville IKKE fortsatt ordningen til skoleslutt!

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke bare kan si at ordningen ikke fungerer for deg, at du blir veldig sliten når han er hos dere og at du derfor ikke vil passe han mer.

Dere har jo ikke akkurat underskrevet en kontrakt, og du har ingenting å tape hvis du trekker deg ut. Virker ikke som om du vil beholde vennskapet med foreldrene heller.

Skrevet

Kan du ikke bare si at det ikke fungerte slik du hadde tenkt, og at du ser det nødvendig å måtte trekke deg? Du kan jo bare fortelle hvilke problemer som oppstår uten å være anklagende.

Deres reaksjon må de selv ta ansvar for :)

Skrevet
Problemet er at jeg er vel mest kjent for å ikke bruke innpakningspapir :sjenert:

Men i stad løste saken seg av seg selv, uten at jeg trengte å løfte en finger :lur:

Så avtalen blir opprettholdt ut skoleåret, så da er det bare å gjøre det beste ut av de dagene som er igjen.

Og nå skal jeg juble for å ha fått større stillingsbrøk :danse: .

Hva skjedde tilslutt da?

Hadde dette vært mitt barn, ville jeg svært gjerne visst det, slik at jeg kunne tatt tak i min egen familie situasjon. for det der er uholbart.

Skrevet

Det som skjedde var at jeg har blitt tilbudt høyere stilling og at jeg med den ikke kan ha en fast fridag i uka slik som jeg har hatt nå. Men personen som skal slutte skal ha jobben ut dette skoleåret.

Grunnen til at jeg velger å holde avtalen ut skoleåret er som følger:

* Vi bor i ei lita grend og dette foreldreparet er mine naboer.

* Barnet går i klassen til min yngste og de er bare 3 elever.

* Vi får ikke utvidet sfo tilbudet dette året og har ingen andre til å passe våre barn. Og siden begge har kroniske sykdommer og bare er 7 og 6 år gamle kan de ikke være alene hjemme 2 dager i uka a 4 timer om dagen.

Sprø før vinterferien ja. Man kan ikke bli noe man allerede er. Jeg var sprø allerede før høstferien.

Men jeg fant en aktivitet som gjorde at barnet var rolig og ikke fant ut noe tull sist. Så lenge leve playstation. I tillegg er barnet hos oss den dagen lekseplanen kommer så da er alle leksene for hele uka i orden.

Problemet med foreldrene er at de er av typen som lett kritiserer andre, men ikke ser sine egne feil.

Jeg fatter faktisk ikke at jeg har kjent disse menneskene i 3 år uten å oppdage den siden av dem.

Barnet er dessuten sjefen der i huset og kan aldri gjøre noe galt i følge foreldrene. Mao fri barneoppdragelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...