Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Noen jeg kjenner har en freskvannskilpadde som ikke har det bra i det hele tatt. Den bor i et ganske lite akvarie, kan tenke meg ca en halvmeter på langs, og 30-40cm på tvers. Skilpadden har et skall som kanske er 25cm langt fra der hodet kommer ut til der halen er. Det sier seg selv at den ikke kan ha det sånn. Akvariet blir veldig sjeldent vasket, og det finnes absolutt ingenting der, utenom sand i bunnen og en stein. Det eneste den gjør hele dagen er å svømme frem og tilbake på de få cm den har til rådighet, og grave litt i sanden. Jeg vet heller ikke om den får nok mat. Jeg tviler sterkt, når man ser de andre faktorene for dyrehold i det huset. Dette gnager på meg, og jeg har så vondt av dyret. Derfor trenger jeg noen konkrete opplysninger, så jeg håper det er noen kloke hoder her som kan hjelpe meg litt. Er det ulovlig å holde et slikt dyr? Jeg vet at den ble kjøpt under disk. Jeg vet desverre ikke akkurat hvilken type det er. Den er kjøtteter, kan stekke halsen langt, og har på en måte klør på føttene. Den er ganske grågrønn i fargen. Har nese som ligner på en maurslukers, men litt kortere. Eierene siere at man må holde fingrer borte, for den kan bite kraftig. Skal prøve å fiske litt når jeg snakker med de, men det kan jo ikke bli for obvious heller.. Saken er at jeg har lyst å ringe en eller annen instans.. Hvor henvender jeg meg hen? Politi? Jeg kjenner jo disse folkene veldig godt, og vil ikke at de skal få noe på rullebladet for å ha et slikt dyr hvis det er ulovlig. Og hvis det ikke er ulovlig, kan noen ta dyret fra dem da? På grunnlag av at den ikke har det bra? Hvis den blir tatt fra de, blir den avlivet da? Vil jo ikke det heller, men tror faktisk det er bedre enn slik den har det i dag.. Jeg må være anonym om jeg ringer, ellers blir det et helvete her. Er det mulig? Sorry om jeg har postet dette feil, bare å flytte i såfall.. Håper på svar, for jeg synes så synd på den stakkars skilpadden.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Du kan/bør ringe ditt lokale mattilsyn og si i fra. Enkelt typer skilpadder er det lov åholde, men da må det søkes pga av allergi. Hvis du vet skilpadden er kjøpt under disk, er den vel neppe lovlig.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 Si ifra til noen! Eller spør om om å adoptere padden! Uff, gjør så vondt å vite at kjæledyr ikke har det bra, de er jo helt avhengige av at vi mennesker legger forholdene til rette for de.
Gjest Silmarill Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 En skilpadde skal ikke leve under slike forhold du beskriver. Fint at du bryr deg, og du bør kontakte mattilsynet dersom du tror skilpadden lider under forholdene! http://www.mattilsynet.no/dyr/eksotiske_dy...tiske_dyr_22734 http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...120-0003-0.html (eller som en annen nevnte her, så kan du adoptere den å legge forholdene til rette for skilpadden)
*Svima* Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 Huff, ring Mattilsynet sånn som de andre her sier. Har gjort det flere ganger selv når jeg har sett dyr som ikke har det bra. Tlf nr 06040
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå