Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en elendig økonomi. Det hele startet md at jeg trodde på min ex samboer, så jeg tok opp lån for han (han hadde ikke fast jobb da). Jeg betalte mat telefon og klær til oss alle, (vi har to barn), han skulle da ta seg av lånet mitt, et annt lån som er mitt, pluss andre løpende utgifter. Det gikk som det måtte gå, han løy om at regningen var betalt. Så når jeg spurte etter kvitteringer på btalte regninger så sa han at jeg ikke stolte på han og at han ikke fikk sove om nettene når jeg var sånn at jg ville ta vare på kvitteringen.

Regningene som kom i posten i mitt navn kastet han.

Ja så da sitter man her med mange titalls tusen i inkasso, jobber så mye jeg bare klarer, men blir enda å betale masse tusen ekstra i månden i fler år fremover. Men dt er jo ungen det mest går ut over, når man ikke har penger til sko engang.

Jeg vet at jg har vært dum så det holder, aldrig mere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vært litt naiv ja, men det er ikke noe å gjøre med nå :)

Har du fullstendig oversikt over alle regninger og innkassokrav?

I såfall begynn der.

Du burde også ringe inkassoselskapet å lage en gunstigere ordning angående betaling hvis du ikke allerede har gjort det. Er forholdsvis lett å prute ned kravene litt. (ikke alle som tenker på det!)

Er det ikke en sånn forening for gjeldsoffer også? Isåfall så har nok de noen gode råd til deg!

Ønsker deg lykke til hvertfall! Ikke lån bort penger til folk du ikke har kjent over laaaang tid igjen. Helst bare familie og nære venner. Jeg har 2 stk i vennegjengen som har blitt lurt på ca samme måte som deg.

Skrevet

Kjære gjest!

Send meg gjerne en PM hvis du vil.

Jeg har erfaringer fra det samme, men ønsker ikke nødvendigvis legge det ut her.

Lykke til!

Skrevet

Gjeldsoffer forening? det må jeg sjekke opp.

Var dt store beløp vennene dine ble lurt for? hvordan gikk det med dem?

Skrevet

Kjære HRG, skal tenke på det om jeg vil sende en pm, er litt skeptisk. Skal tenke på det til senere.

Skrevet

Jeg ble også lurt av eksmannen min. Vi hadde vært sammen i 15 år. Min lønn gikk inn på hans konto. Han sa at han betalte regninger, men det var ikke sant.

Jeg ble sittende igjen med regninger for over 30 000 kroner som jeg trodde var betalt for lenge siden. Det var godt planlagt fra hans side. Han ønsket å gjøre det vanskelig for meg.

Advokaten min anbefalte meg å ta opp forbrukslån i banken. Siden min lønnskonto hadde stått i hans navn og jeg derfor ikke hadde et kundeforhold til banken var kundebehandleren først litt skeptisk. Men jeg hadde med dokumentasjon og opprettet en lønnskonto i mitt navn. Det ordnet seg og jeg fikk betalt regninger og inkassokrav før jeg fikk en betalingsanmerkning.

Jeg fikk aldri pengene tilbake selv om skifteoppgjøret endte i retten. Men jeg slapp heldigvis en betalingsanmerkning. Har fått boliglån og ordnet økonomi nå, og kommer aldri til å være så naiv igjen. Nå betaler jeg alle regningene selv og har nok blitt en kontrollfreak. ;)

Det ordner seg. Men ting tar tid.

Skrevet

Det gikk mange år før jeg oppdaget hvordan ting egntlig var, desverre, så derfor er gjelden på nermere 300.000. Ikke så veldig morsomt akkurat når man skal forsørge to unger. Sosialkontoret hjelper ikke når man skal betale gjeld utenom, så når jeg betaler på gjelden, og det da fører til at jeg ikke har nok penger til mat og klær til ungen, så får jeg beskjed om å ikke betale på gjelden, så problemet blir jo bare utsatt ytterligere.Jeg har uheldigvis ikke slekt eller foreldre som kan hjelpe meg, da min mor er på trygd så hun eier ingenting, og min far er død. Jeg har forresten ingen verdier i form av bolig, bil osv

Jeg vil vinne i lotto, det er drømmen nå, bare litt slik at man kan leve normalt, men det er jo en urealistisk drøm. :gråte:

Skrevet

Selv om du skylder penger, er det ikke meningen at du, og ikke minst barna, nærmest skal leve på vann og brød. Nå vet jo ikke jeg hva du har foretatt deg frem til nå, men det første du bør gjøre er å ta kontakt med inkassoselskapet evt. inkassoselskapene for å forsøke å få til en rimelig ordning.

Sett opp en oversikt over inntekten(e) etter skatt, altså hva du har utbetalt hver måned. Så trekker du fra husleie (Kun husleie, ikke strøm, fyring etc.), utgifter til barnepass (Barnehage/SFO etc.). Det beløpet du da sitter igjen med er det som kalles midler til livsopphold. Hva du har krav på å beholde til livsopphold kan variere, men du finner en god del informasjon om det på disse sidene. Tar man utgangspunkt de satsene du finner her vil du, med to barn, kunne forvente å sitte igjen med 8 - 10.000 kroner pr. måned. Det beløpet som evt. overstiger dette, kan du tilby kreditorene. Da setter du opp en oversikt over gjelden og hvordan den prosentvis fordeler seg og tilbyr hver enkelt kreditor et månedlig beløp som tilsvarer den prosentvise andelen som gjelden til denne kreditoren utgjør.

Inkassoselskapene plikter på ingen måte å følge disse satsene, men de er ikke dummere enn at når de forstår at de ikke vil få noe ut av å gå via en eller annen namsmannsmyndighet, så aksepterer de forslaget. De har også for vane å si nei en gang eller to før de aksepterer noe som helst, men det er bare å stå på og ikke gi seg!

Litt vanskelig å svare konkret uten å ha beløp å forholde seg til, men vil du stille flere spørsmål er du hjertelig velkommen til det. Både her og på PM. Søker du litt, vil du også finne at dette temaet har vært oppe en del ganger på KG og at det er en god del brukere som har personlig erfaring med dette. :klem:

Skrevet
Det gikk mange år før jeg oppdaget hvordan ting egntlig var, desverre, så derfor er gjelden på nermere 300.000. Ikke så veldig morsomt akkurat når man skal forsørge to unger. Sosialkontoret hjelper ikke når man skal betale gjeld utenom, så når jeg betaler på gjelden, og det da fører til at jeg ikke har nok penger til mat og klær til ungen, så får jeg beskjed om å ikke betale på gjelden, så problemet blir jo bare utsatt ytterligere.Jeg har uheldigvis ikke slekt eller foreldre som kan hjelpe meg, da min mor er på trygd så hun eier ingenting, og min far er død. Jeg har forresten ingen verdier i form av bolig, bil osv

Jeg vil vinne i lotto, det er drømmen nå, bare litt slik at man kan leve normalt, men det er jo en urealistisk drøm. :gråte:

Hei igjen.

Dersom det er behov for det, kan jeg gjerne hjelpe deg med

ting i forhold til dette med klær/sko osv til barna. Forutsatt at de er jevngamle med mine da.

Send PM som sagt. Dersom du vil.

Skrevet
Sosialkontoret hjelper ikke når man skal betale gjeld utenom, så når jeg betaler på gjelden, og det da fører til at jeg ikke har nok penger til mat og klær til ungen, så får jeg beskjed om å ikke betale på gjelden, så problemet blir jo bare utsatt ytterligere.

Dersom du står helt på bar bakke økonomisk, så er faktisk ikke det rådet så dumt som det kan virke! Har du ingen eiendeler eller inntekt ut over de livsoppholdssatsene som namsmannen i din kommune oppererer med, så finnes det heller ingenting noen kan ta fra deg. Rentene på gjelden løper riktignok, men skulle du siden få anledning til å betale på gjelden, er det gode muligheter for at disse kan reduseres kraftig evt. avskrives helt. Jo lenger gjeld har vært ubetjent, jo lettere er det å få til en ordning.

Skrevet

Jeg tror nok det skal veldig mye til for at noen skal få gjelden slettet. Jeg har aldrig hørt om at noen har vært så heldige.

Skrevet
Jeg tror nok det skal veldig mye til for at noen skal få gjelden slettet. Jeg har aldrig hørt om at noen har vært så heldige.

Det forekommer relativt ofte at hele eller deler av gjelden blir slettet gjennom private eller offentlige gjeldsordninger. Enda oftere forekommer det at rentesatsen settes ned og at tidligere påløpte renter slettes. Uansett er det ikke snakk om hell og det er ikke noe som akkurat går av seg selv...

Gjest lissi32
Skrevet

Anmeld din eks, og søk gjeldssannering. Da får man 5 år som man bare blir trukket litt fra lønna og etter det blir resten slettet.

Jeg kan dessverre eller heldigvis :fnise: lite om dette, men har hørt noen har fått dette innvilget.

Skrevet

Jeg kjenner noen som fikk gjeldssanering gjennom staten. De fikk beholde både huset og bilen og var gjeldsfrie etter 5 år. De levde ikke særlig sparsomt i disse 5 årene.

Med sosialsatsene får du omtrent like bra levestandard som om du skulle vært alene med barna og jobbet som sykepleier.

Skrevet

For å få offentlig gjeldssanering kreves det at man er varig ute av stand til å betjene gjelden og at det ikke oppleves som "støtende" at skyldner får en slik ordning. Er man relativt ung, i full jobb og har en gjeld på "bare" 300.000 vil jeg tro det er vanskelig, selv om det selvfølgelig ikke skader å søke.

Jeg skal imidlertid ikke påstå at trådstarter ikke kvalifiserer til å komme inn under en slik ordning, for det vet jeg ingenting om. De som evt. kan bistå i en slik prosess er økonomisk rådgiver i kommunen eller namsmannen.

Skrevet

Dt bare virker som om du kan litt om regler og slikt, det var bare det ikke noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...