Gå til innhold

Skattelister nettavisen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lurer
Skrevet

På nettavisen når det står egentlig inntekt, betyr det at det er den egentlige inntekten personen har hatt

Eks:

XXXX

XXXXX

Kommune: XXXX

Født: XXXX Rangering(inntekt):Landsbasis:

Kommune:

Sted: Netto formue: XXXXX

Inntekt: XXXXX

Skatt: XXXXX

Egentlig inntekt:Skatteklasse 1: XXXXX

Skatteklasse 2: XXXXXX

???

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg vet ikke sikkert, men kan tenke meg at det betyr at nettavisen har regnet seg frem til den mest sannsynlige inntekten basert på helt ordinære fradrag. Det er muligens det også er nyansert mellom skatteklasse 1 og skatteklasse 2.

Står det ikke noen forklaring til det begrepet? Det burde det igrunn gjøre.

Skrevet

Jeg testet på meg og det stemmer med beløpet på ligningen min (skattbar inntekt er det vel det heter). Altså ikke bruttolønnen min. Det stemte med så nær som 1 krone! Så jeg har nok bare de allminnelige fratrekkene...

Hilsen Lille meg

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg er litt usikker på dette. Det tallet som kommer opp som "skattbar inntekt" er fremdeles bare alminnelig inntekt, så vidt jeg kan se.

Det er et enormt stort sprik mellom det tallet som kommer opp under "egentlig inntekt" ved skatteklasse en eller to, både hos meg og mannen min. Jeg er litt usikker på hva som er bakgrunnen for det.

Skrevet
Jeg testet på meg og det stemmer med beløpet på ligningen min (skattbar inntekt er det vel det heter). Altså ikke bruttolønnen min. Det stemte med så nær som 1 krone! Så jeg har nok bare de allminnelige fratrekkene...

Hilsen Lille meg

Det stemte på meg også..

Gjest Jenna88
Skrevet
Jeg er litt usikker på dette. Det tallet som kommer opp som "skattbar inntekt" er fremdeles bare alminnelig inntekt, så vidt jeg kan se.

Det er et enormt stort sprik mellom det tallet som kommer opp under "egentlig inntekt" ved skatteklasse en eller to, både hos meg og mannen min. Jeg er litt usikker på hva som er bakgrunnen for det.

Trodde det som stod oppført var inntekt før eventuelle fradrag?

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Det står flere ting der.

Nå har jeg søkt på meg selv, og jeg fikk følgende resultat:

Netto formue: xxxxx,00

Inntekt: xxxxxx,00

Skatt: xxxxx,00

Egentlig inntekt:Skatteklasse 1: xxxxxx,00

Skatteklasse 2: xxxxx,00

Det som betegnes som "netto formue" og "inntekt" er likelydende det som kommer på skatteoppgjøret, det vil si din alminnelige inntekt (som er bruttoinntekt minus alle fradrag, som er svært varierende fra person til person, bortsett fra personfradrag og minstefradrag).

Formuen sier seg selv, her kommer all formue minus gjeld.

Nettoinntekten (alminnelig inntekt) er altså ikke inntekten pluss det man har betalt i skatt.

Når det gjelder det som står under "egentlig inntekt" er jeg altså ikke sikker på hvordan de regner ut det, siden de ikke har kjennskap til den enkeltes fradrag, bortsett fra minstefradragene og personfradraget.

Endret av Helen Parr
Skrevet
Når det gjelder det som står under "egentlig inntekt" er jeg altså ikke sikker på hvordan de regner ut det, siden de ikke har kjennskap til den enkeltes fradrag, bortsett fra minstefradragene og personfradraget.

Det er ingen sak. Man trenger ikke å kjenne fradragene. Dette prøver jeg stadig å forklare kjente rundt ligningsoppgjørstider, men det er få som forstår det, så jeg er kanskje en dårlig pedagog. Jeg kan jo forsøke:

Skattelistene inneholder 2 tall: Nettoinntekt, og utlignet skatt (og formue, den holder vi for enkelhets skyld utenfor nå).

Skatten du skal betale, er for det første 28% av nettoinntekt minus personfradrag. Siden nettoinntekt er kjent, er også nettoskatten kjent forutsatt at man kjenner skatteklassen. Vi står da igjen med et beløp som er lik skatt minus nettoskatt; dette er bruttoskatten.

Bruttoskatten er trygdeavgift på bruttoinntekt, pluss eventuell toppskatt. Når vi kjenner skattebeløpet, og prosentsatsen, er det en enkel ligning med én ukjent, og vi kan lett regne ut bruttoinntekten. Vi må bare vite at det er lønnsinntekt det dreier seg om.

Ingen hokus-pokus i dette.

Skrevet

Så der personer som vi "alle" vet tjener 900 000,- står oppført med 0,- ellrr 200 000,- - der er det enketl å regne ut hva den egentlige inntekten er?

Gjest Helen Parr
Skrevet
Det er ingen sak. Man trenger ikke å kjenne fradragene. Dette prøver jeg stadig å forklare kjente rundt ligningsoppgjørstider, men det er få som forstår det, så jeg er kanskje en dårlig pedagog. Jeg kan jo forsøke:

Skattelistene inneholder 2 tall: Nettoinntekt, og utlignet skatt (og formue, den holder vi for enkelhets skyld utenfor nå).

Skatten du skal betale, er for det første 28% av nettoinntekt minus personfradrag. Siden nettoinntekt er kjent, er også nettoskatten kjent forutsatt at man kjenner skatteklassen. Vi står da igjen med et beløp som er lik skatt minus nettoskatt; dette er bruttoskatten.

Bruttoskatten er trygdeavgift på bruttoinntekt, pluss eventuell toppskatt. Når vi kjenner skattebeløpet, og prosentsatsen, er det en enkel ligning med én ukjent, og vi kan lett regne ut bruttoinntekten. Vi må bare vite at det er lønnsinntekt det dreier seg om.

Hva når det er formue involvert?

*blond*

Skrevet

Jeg tror det du sier her en veldig riktig tenkt. For de fleste med "normale" inntektsforhold vil det på bakgrunn av den regneøvelsen du beskriver være mulig å regne seg tilbake til bruttoinntekt.

Men så vidt meg bekjent er det noen mulige feilkilder i regnestykket. I skattelistene er det utlignet skatt som oppgis. Men ditt regnestykke tar ikke hensyn til de direkte fradragene i skatt, som f.eks BSU og fremførbart godtgjørelsesfradrag på aksjer. Dessuten må de vite hvilken sats vedkommende har på trygdeavgiften. Men som sagt - for de fleste vil det basert på de tallene som er oppgitt være mulig å regne seg frem til en nokså korrekt bruttoinntekt.

Skrevet
Hva når det er formue involvert?

*blond*

Ingen sak. Da er formuesskatten med i skatten. Vi kjenner formuen, vi kjenner satsene for formuesskatt. Formuesskatten kan beregnes og trekkes fra sammen med nettoskatten, før man beregner bruttoinntekt.

Men som Lotten sier, man må kjenne trygdeavgiftssatsen. Det var derfor jeg sa at dette bare gjelder lønnsinntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...