Gjest Taxi Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Jeg gledet meg sånn til valpen skulle komme. Jeg hadde ei voksen tispe som alltid var rolig hjemme. Hun var vant til det meste, og lagde aldri bråk. Så kom valpen, den har nå vært her i 2 uker, og jeg kjenner at jeg er skikkelig sliten og litt lei meg faktisk. Hjelp! Valpen og den voksne vil leke og herje hele tiden. og da mener jeg 24/7. Jeg bestemte meg før valpen kom at det var forbudt å leke inne, og all voldsom lek skulle være forbudt uansett om de var ute. men jeg hadde aldri troddd det skulle bli så vanskelig å gjennomføre. Jeg prøver å aktivisere de hver for seg, går tur med de en og en. den voksne er hjemme og hyler når jeg tar med meg valpen ut. den voksne hyler faktisk i alle situasjoner nå. hun hyler i bilen, i buret, dersom hun ikke kommer opp i 2. etasje og dersom jeg er ute med valpen. valpen derimot, tar det helt kult når jeg er ute med den voksne. men hun hyler i buret og i bilen hun og. dersom jeg har begge med i bilen, eller begge er i buret er det et hylekor uten sidestykke. Men det største problemet er nok at jeg tilbringer hele dagen alle dager med å roe ned, skille hundene, gi de timeouter og også kjefte litt. Det går 2 sekunder og så er de borte hos hverandre igjen og skal leke. i sta f.eks. så lå de pent på hver sin plass, jeg gikk ned i kjelleren, hørte DET rabalderet oppe fra, gikk opp og så valpen komme i hundre rundt svingen med den voksne etter seg. Jeg begynner seriøst å føle at det holder på å klikke for meg. Jeg prøver å aktivisere de såpass at de ikke har behov for å aktivisere med hverandre, jeg trener på at de skal ligge på plassen sin og være rolig. jeg tør ikke gå fra de alene hjemme sånn som det er nå. jeg har ikke noe liv jeg... jeg trenger seriøst hjelp nå før jeg går ut av mitt gode skinn, for hundene holder et leven hele tiden. den voksne var ikke sånn før, og valpen er ikke sånn når den er alene...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Jeg synes det høres veldig sært ut at hundene ikke får lov til å leke med hverandre... Det er som å ha to unger i hus og nekte dem å leke med hverandre. "Nei, dere får bare leke en og en med de voksne, og ikke med hverandre"... Hunder liker å leke med hverandre, et menneske kan ikke fullt ut erstatte en hundelekekamerat. La hundene få leke sammen, så får du heller kjefte på dem hvis det er så voldsomt at de lager store skader på inventaret. Slik det er nå skjønner jeg godt at de er frustrerte og hyler... det hadde jeg også gjort om jeg var dem.
Gjest Taxi Skrevet 8. november 2007 #3 Skrevet 8. november 2007 Jeg synes det høres veldig sært ut at hundene ikke får lov til å leke med hverandre... Det er som å ha to unger i hus og nekte dem å leke med hverandre. "Nei, dere får bare leke en og en med de voksne, og ikke med hverandre"... Hunder liker å leke med hverandre, et menneske kan ikke fullt ut erstatte en hundelekekamerat. La hundene få leke sammen, så får du heller kjefte på dem hvis det er så voldsomt at de lager store skader på inventaret. Slik det er nå skjønner jeg godt at de er frustrerte og hyler... det hadde jeg også gjort om jeg var dem. Synes du det?? Men den voksne er så mye større en valpen, og den voksne girer seg opp og blir alt for voldsom synes jeg. og tenk når valpen blir voksen, så skal jeg ha 2 hunder som løper rundt huset og leker hele tiden??
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #4 Skrevet 8. november 2007 Synes du det?? Men den voksne er så mye større en valpen, og den voksne girer seg opp og blir alt for voldsom synes jeg. og tenk når valpen blir voksen, så skal jeg ha 2 hunder som løper rundt huset og leker hele tiden?? Hvis den største hunden blir så voldsomt at han kan skade valpen kan du gripe inn, så lærer de seg forhåpentligvis å leke litt roligere. Men valper tåler jo ganske mye juling, må sier... De fleste hunder pleier skjønne at de må være forsiktige med mindre dyr, og selv om det ofte kan se voldsomt ut slutter de fleste store hunder når valpen piper. Det kan jo være det blir ekstra mye nå, siden den voksne hunden gjerne er oppspilt over endelig å ha fått en lekekamerat. Vil tro at det roer seg når valpen vokser til, og det ikke er så "nytt og spennende" med en annen hund i huset lenger. Men at hundene kommer til å leke sammen inne synes jeg man må ta med i betraktningen når man velger å ha mer enn en hund. Å forlange av hundene at de skal ligge pent under bordet hele dagen synes jeg ikke er snillt mot hundene... Hunder er forskjellige. Bare forde den første hunden din var rolig av seg betyr ikke det at du kan forvente at den andre også skal være rolig. Hunder må få utfolde seg litt de også, på samme måte som unger. Kan ikke forvente at alle unger skal like å site pent på en stol og leke for seg selv i timesvis heller, samme hvor ønskelig det skulle være
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 8. november 2007 #5 Skrevet 8. november 2007 Helt enig her, synes det virker veldig rart at hundene ikke kan leke sammen. Og det er viktig å huske at det utrolig bra for valpen og ha en v sin egen art og leke med, og lære av. Det er veldig mye lærdom i å leke; valpen vil lære mer om sin arts kroppsspråk og på hvilken måte den skal forholde seg til både deg som leder og sine egne. Og ikke minst vil valpen lære å trekke seg tilbake når den andre sier det er nok, og å være underdanig (i de tilfeller det trengs). Du må huske på at du ikke er en fullverdig erstatning for artsfrender, og at en av de største grunnene til å ha mer enn en hund (min mening selvsagt ) er at den har noen å forholde seg til som den faktisk forstår "språket" til. Det er godt mulig at grunnen til at hundene hyler er fordi de ikke får lov til å samarbeide seg i mellom, uten at du bryter inn. At de rett og slett trenger litt tid seg imellom til å bli vant til hverandre og trenger å finne ut av hvordan de skal forholde seg til deg og hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #6 Skrevet 8. november 2007 Hvis det er en trøst så tror jeg det blir bedre etterhvert. Men jeg forstår din frustrasjon. Det kan bli veldig urolig med en valp i huset. Særlig når det er en hund der fra før som er leken og girer seg opp. Men det er viktig å la de lekesloss. De trenger å få en rangordning, og det er naturlig at den eldste hunden setter den yngste på plass. Hvis det blir for voldsomt kan du si nei eller stopp og fysisk skille dem og ikke godta at de fortsetter. Det tar litt tid før de forstår, men det hjalp meg. De må forstå at du er sjefen og hvis du sier stopp må de stoppe. Jeg hadde to valper samtidig. Litt slitsomt i starten men samtidig fint for både dem og oss. Nå er de to og et halvt år og rolige og oppfører seg veldig bra. Aldri slossing. De legger seg stort sett ned på en av favorittplassene sine. De har alltid gått løs inne. I starten hendte det at noen blomsterpotter ble knust og ryer ble flyttet på hvis de var lenge alene hjemme. Nå blir aldri noe ødelagt. Sannsynligvis blir det roligere om noen måneder. Og det er veldig fint å ha to hunder. Men hvis du opplever at dette blir for slitsomt, synes jeg du skal ta konsekvensen av det. Hvis du etter å ha tenkt deg godt om finner ut at du ikke orker dette, synes jeg du skal finne et nytt godt hjem til valpen din. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Men tenk godt over det først så du ikke angrer etterpå.
Gjest Taxi Skrevet 8. november 2007 #7 Skrevet 8. november 2007 hm omplassering er ikke aktuelt nei :D Jeg har fått veldig mange råd om at de ikke bør leke inne. og at valpen lærer seg å leke voldsomt hvis den får leke sånn med den voksne. Men ok, da prøver jeg å la de leke litt og se hvordan det går... Synes fortsatt den voksne leker alt for voldsomt med den lille jeg da
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #8 Skrevet 8. november 2007 Jeg ville aktivisert dem -sammen-, jeg, ikke hver for seg. Hvis den ene hunden ikke får være med når du går tur med den andre er det klart det blir bråk, den forstår jo ikke at han har jo allerede fått gått tur/han får gå når du er ferdig med den andre. De skjønner jo bare at nå skjer det noe gøy som de ikke får være med på. Hvis de aktiviseres sammen så får de jo forhåpentligvis mindre behov for å herje sammen inne også. La dem tilbringe tid sammen.
Ancalime Skrevet 8. november 2007 #9 Skrevet 8. november 2007 La de herje ute. Valpen sier i fra om det blir for ille. (blir det veldig stygt kan du jo stoppe dem) Det er også viktig å trene på å slappe av. Noen hunder/valper girer seg veldig opp, blir overslitne og klarer ikke lande..
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 8. november 2007 #10 Skrevet 8. november 2007 Du får trøste deg med at det som regel ser mye verre ut enn det er. Hvis valpen får det minste vondt så er det som regel ikke vanskelig å høre det, det er min erfaring. De er utrolig fleksible, og den voksne er nok egentlig mer forsiktig enn det ser ut til. Selvsagt burde du skille dem hvis valpen klager eller prøver å trekke seg unna uten at den voksne gir seg, men som regel pleier det å gå veldig fint
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. november 2007 #11 Skrevet 8. november 2007 Når det gjelder den voldsomme leken, så tror jeg nok ikke det er så veldig farlig for valpen. Men hvor har du fått beskjed om at de ikke skal leke så mye sammen fra? Synes jeg høres merkelig ut, for det er da helt naturlig at yngre leker sammen med eldre hunder!? Da vi var å hentet lapphunden fra oppdretter, så var "storebror" på besøk som var ett par år eldre. Da var det leking og herjing, alle gikk løse, og alle syntes det her var fryktelig gøy. Helt til noen ikke syntes det lenger (det hørte du godt, valper som hyler!) , og da sluttet plutselig hele leken. Det var omtrent som å slå av en bryter.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #12 Skrevet 8. november 2007 Når det gjelder den voldsomme leken, så tror jeg nok ikke det er så veldig farlig for valpen. Men hvor har du fått beskjed om at de ikke skal leke så mye sammen fra? Synes jeg høres merkelig ut, for det er da helt naturlig at yngre leker sammen med eldre hunder!? Da vi var å hentet lapphunden fra oppdretter, så var "storebror" på besøk som var ett par år eldre. Da var det leking og herjing, alle gikk løse, og alle syntes det her var fryktelig gøy. Helt til noen ikke syntes det lenger (det hørte du godt, valper som hyler!) , og da sluttet plutselig hele leken. Det var omtrent som å slå av en bryter. Det er faktisk et nyttig triks hvis hunden har tatt fatt i noe han ikke skal ha fatt i og dere er i en "drakamp". Gi fra deg en pistrelyd, som en valp, og vips, hunden slipper og rygger. Funker som en drøm
Gjest Taxi Skrevet 8. november 2007 #13 Skrevet 8. november 2007 Når det gjelder den voldsomme leken, så tror jeg nok ikke det er så veldig farlig for valpen. Men hvor har du fått beskjed om at de ikke skal leke så mye sammen fra? Synes jeg høres merkelig ut, for det er da helt naturlig at yngre leker sammen med eldre hunder!? Da vi var å hentet lapphunden fra oppdretter, så var "storebror" på besøk som var ett par år eldre. Da var det leking og herjing, alle gikk løse, og alle syntes det her var fryktelig gøy. Helt til noen ikke syntes det lenger (det hørte du godt, valper som hyler!) , og da sluttet plutselig hele leken. Det var omtrent som å slå av en bryter. Vel, av flere, men bl.a. oppdretteren jeg kjøpte den voksne av. Jeg har faktisk aldri fått sånne råd som dere gir om å la de leke. alle har rådet meg til at de ikke skal leke inne... Jeg kan gjerne la de leke, men hadde litt lyst til at de skal være rolige inne når de er 2. jeg kan ikke la de leke løse ute!! den voksne løper den lille overende og skremmer vettet av henne, og hun gir seg ikke selv om valpen hyler. har prøvd dette flere ganger og det gjør jeg ikke igjen...
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #14 Skrevet 8. november 2007 Jeg kan gjerne la de leke, men hadde litt lyst til at de skal være rolige inne når de er 2. jeg kan ikke la de leke løse ute!! den voksne løper den lille overende og skremmer vettet av henne, og hun gir seg ikke selv om valpen hyler. har prøvd dette flere ganger og det gjør jeg ikke igjen... Jeg synes du skal ta sjansen på å la dem leke løs ute. Den voksne vil nok roe seg ganske snart. Valpen har vel aldri blitt skadet av den store hunden? Hvor mange uker er valpen? 10-11 uker? De er ganske robuste og tåler ganske tøff lek. De skal leve sammen hver dag og må få lov til å lære hverandre å kjenne. De må få gjøre det på hundemåten. Valpen til naboen pleide å komme inn i hagen vår fra den var ca 3 måneder gammel. Da var mine hunder i puberteten. Det så ganske ille ut da min store hann schæfer lekte med en liten Basset valp. Men de var bestevenner. Med en gang eierne slapp han ut løp han inn i hagen til våre to store hunder. Kanskje du kan ha med deg noen andre den første gangen du lar de leke løse ute? Hvis du føler deg litt usikker... Tror det kommer til å gå helt fint.
Respect Skrevet 8. november 2007 #15 Skrevet 8. november 2007 Vel, av flere, men bl.a. oppdretteren jeg kjøpte den voksne av. Jeg har faktisk aldri fått sånne råd som dere gir om å la de leke. alle har rådet meg til at de ikke skal leke inne... Jeg kan gjerne la de leke, men hadde litt lyst til at de skal være rolige inne når de er 2. jeg kan ikke la de leke løse ute!! den voksne løper den lille overende og skremmer vettet av henne, og hun gir seg ikke selv om valpen hyler. har prøvd dette flere ganger og det gjør jeg ikke igjen... Beklager å si det, men du vet at du har skaffet deg to hunder? Og at disse har andre planer i livet enn å ligge stille i hver sin kurv for at du ikke skal bli irritert fordi de bråker og herjer. Synes du burde sette deg inn i hundenes natur og gjerne lese noen bøker om hvordan hundene rangordner seg i forhold til hverandre. Og det er ikke farlig at den voksne herjer med den lille når de er ute. Kan love deg at du får større problemer dersom den lille vokser opp uten å ha blitt satt på plass av den voksne gjennom oppveksten. Det gjør meg vondt å høre at mennesker skal påtvinge hunder en atferd som ikke er naturlig for dem bare fordi vi synes litt synd på dem og at det ikke behager oss. Hva slags raser er det forresten?
Betsy Skrevet 8. november 2007 #16 Skrevet 8. november 2007 hm omplassering er ikke aktuelt nei :D Jeg har fått veldig mange råd om at de ikke bør leke inne. og at valpen lærer seg å leke voldsomt hvis den får leke sånn med den voksne. Men ok, da prøver jeg å la de leke litt og se hvordan det går... Synes fortsatt den voksne leker alt for voldsomt med den lille jeg da Jeg hadde heller ikke tillatt voldsom lek innendørs, og synes ikke det er noe galt i det. Litt "koseleking" synes jeg burde være lov, men det er helt ok å gripe inn dersom hundene begynner å herje. Dersom hundene får nok stimuli og mosjon ellers, er det ikke synd på de om de er nødt til å være litt rolige innendørs. Men lek og morro i fri utfoldelse utendørs (under tilsyn selvsagt), synes jeg burde være ok.
Betsy Skrevet 8. november 2007 #17 Skrevet 8. november 2007 Beklager å si det, men du vet at du har skaffet deg to hunder? Og at disse har andre planer i livet enn å ligge stille i hver sin kurv for at du ikke skal bli irritert fordi de bråker og herjer. Synes du burde sette deg inn i hundenes natur og gjerne lese noen bøker om hvordan hundene rangordner seg i forhold til hverandre. Og det er ikke farlig at den voksne herjer med den lille når de er ute. Kan love deg at du får større problemer dersom den lille vokser opp uten å ha blitt satt på plass av den voksne gjennom oppveksten. Det gjør meg vondt å høre at mennesker skal påtvinge hunder en atferd som ikke er naturlig for dem bare fordi vi synes litt synd på dem og at det ikke behager oss. Hva slags raser er det forresten? Det er da vel strengt talt ikke alle individer som egner seg like bra som "valpeoppdragere"??
Gjest Taxi Skrevet 8. november 2007 #18 Skrevet 8. november 2007 Beklager å si det, men du vet at du har skaffet deg to hunder? Og at disse har andre planer i livet enn å ligge stille i hver sin kurv for at du ikke skal bli irritert fordi de bråker og herjer. Synes du burde sette deg inn i hundenes natur og gjerne lese noen bøker om hvordan hundene rangordner seg i forhold til hverandre. Og det er ikke farlig at den voksne herjer med den lille når de er ute. Kan love deg at du får større problemer dersom den lille vokser opp uten å ha blitt satt på plass av den voksne gjennom oppveksten. Det gjør meg vondt å høre at mennesker skal påtvinge hunder en atferd som ikke er naturlig for dem bare fordi vi synes litt synd på dem og at det ikke behager oss. Hva slags raser er det forresten? Jada, det er ikke mest fordi jeg irriterer meg over bråket. det er mest fordi jeg føler at det tar helt av og at jeg er bekymra for den lille. den voksne setter ikke den lille på plass, men hun herjer med den liksom. og det synes jeg ikke noe om.... det er ikke så mange voksne hunder som liker min voksne, noen ganger lurer jeg på om hun ikke har så høy sosial IQ eller noe. det er snakk om en portis og en golden
Maxi Skrevet 8. november 2007 #19 Skrevet 8. november 2007 Kan jeg spørre hvilke raser det er snakk om?
shatika Skrevet 8. november 2007 #20 Skrevet 8. november 2007 Her i huset har vi 4 hunder i alderen 6 til 1 1/2 år, og erfaringen er at de roer seg etter hvert. Her har vi alltid latt de andre hundene leke med hverandre når en ny valp har kommet inn i familien og det er kjempe viktig.. Hundene må få sjansen til å bli kjent med hverandre, oppdra hverandre litt og respektere hverandre.. Selvfølgelig kan det gå litt hardt for seg med leken i begynnelsen, men de roer seg fort og det er utrolig hvor gode venner våre hunder har blitt ( Det tok laaang tid før hun ene hunden har aksepterte yngste valpen her ja ) Aktiviser dem sammen, ta de med på turer sammen, la dem bli knyttet til hverandre, og la dem leke sammen ( Selvfølgelig skal du stoppe dem hvis det blir altfor voldsomt, men litt må man regne med når man har hunder) Etter hvert så vil du oppleve å ha rolige hunder som tusler etter hverandre og nyter det å ha en lekekamerat. Valpetida ER slitsom, men sånn er det bare, de to første årene i en hunds liv er aktive og slitsomme, men det roer seg - hold ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå