Gå til innhold

har du piggdekk? har du satt dem på?


treningsjenta

Anbefalte innlegg

kjører du med piggdekk? isåfall har du såfall har du satt dem på for vinteren? Her i Oslo er det ikke noe snø, og jeg har ikke satt på mine enda..i frykt for å slite dekkene ut.

OG betaler du piggdekkavgifta??

Hvor mange ganger har du egentlig sett eller blitt stoppet i en kontroll som sjekker dekkene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har piggfrie dekk for første gang i mitt liv og lurer veldig på om jeg kommer til å klare meg med det... nå bor jeg ikke i Oslo, men lenger inn på Østlandet og her er det gjerne endel mer snø og is.

Byttet til vinterdekk i dag, så får vi se hvor lenge de holder :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har piggdekk. Ettersom bilen kom med helt nye vinterdekk da vi overtok den, og det var piggdekk. Skal ta stilling til hva vi vil ha senere når disse er "oppbrukt".

Bor ikke i Oslo jeg da, men Bergen. Piggdekkavgiften er betalt, vi har "årsoblat" (eller sesongoblat i alle fall), og piggdekkene kom på tidligere i uka, ettersom det var meldt, og kom, kuldegrader. Selv om det ikke er kommet, eller neppe kommer på en stund, snø, så ble det litt glattere enn hva jeg hadde lyst til å utsette meg og min kjære for på slitte sommerdekk (fikk klar beskjed da bilen var på verksted om at dekkene måtte byttes, men siden det var helt i slutten av oktober, så kunne jeg jo vente til våren da, siden jeg uansett skulle bytte til vinterdekk straks)

Vet ikke om bilen har vært kontrollert når den står parkert på offentlig plass uten meg inni den, men vi har aldri blitt stoppet i kontroll sånn når vi var i bilen i alle fall. Men vi betaler da selvsagt likevel. Kjører vi med piggdekk, så betaler vi piggdekkavgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet til piggdekk i dag, men har ikke betalt piggdekkavgift. Er det piggdekkavgift i hele landet? Bor i Buskerud. Greit å vite så jeg ikke risikerer noe (bot?). Må jeg betale avgift hvis jeg kjører til Oslo 2-3 ganger i løpet av vinteren?

Er litt nybegynner på dette, første vinteren med egen bil :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke piggdekkavgift i hele landet, bare i de sørste byene våre. Du hadde nok visst det om det var det der du bor, det er i alle fall her i byen ganske godt informert, med info i postkassa til alle, og "almenn kunnskap" da det ble innført i fjor, og mye diskusjon om det.

Men om du skal inn til Oslo med piggdekk, så skal du betale avgift ja. Ikke sesongoblat sånn som jeg har (i Bergen da), men en dagsavgift, om det er en dagstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært i oslo med piggdekk, så akkurat det overlater jeg til andre med mer erfaring.

Her i byen kan man gjøre det med en tekstmelding, eller på oblatstasjoner som står ved alle store innfartsårer, jeg vil vel egentlig tro du oppdager det på vei inn til Oslo, men det er helt sikkert noen som bor der, eller kjører dit av og til, som kan fortelle deg det. Men som bosatt i Bergen uten noen årsak til å dra til Oslo vinterstid, har jeg hittil ikke undersøkt det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppklaring. Vet du hvor jeg betaler sånn dagsavgift når jeg skal til Oslo?

Her finner du den informasjonen du trenger. :)

Vi kjører forøvrig piggfritt og skiftet dekk for en uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har piggdekk, men setter de ikke på før snøen kommer. Ingen vits å sette de på når vi holder på å regne vekk

Godt poeng det, og i dag trenger vi slett ikke piggdekkene våre i alle fall. Men tidligere i uka sa de at denne storemn vår skulle bli en snøstorm. Og det VAR frost, med is på bakken, så... jeg orker ikke legge om mer enn to ganger i året i alle fall, så når det først er gjort, så er det gjort. Men jeg ser ikke bort fra at det kanskje blir piggfritt når disse dekkene er "oppbrukt", så slipper jeg tenke på det at vi kjører med pigger dager som i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for første gang lagt på piggfri dekk. De fungerer helt utmerket på det lille vi har hatt av vinterføre her i Midt-Norge. Det gjenstår å se hvordan det blir utover vinteren. Et visst miljøperspektiv er det nok over valget, også.

Når det gjelder piggdekk og avgift, har vi brukt SMS-meldinger her i huset. Veldig greit. Vi ble ganske provoserte av at Trondheim skulle ha avgift for at vi kjørte E6 forbi byen, det er jo merkelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte med piggdekk i Bergen hele vintersesongen i fjor uten å betale avgift. Skal litt til å bli tatt i piggdekkontroll... Mest utsatt er du når du står på parkeringsplasser i sentrum eller i tilknytning til butikker. Nå er dekkene så slitt at jeg må ha nye, så da blir det piggfrie :) Får jo 800,- for å levere inn piggdekkene også, så det passer bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når snøen kommer ender det alltid med fullstendig kaos bl.a. fordi en god del mennesker ikke så noe poeng i å legge om til vinterdekk før snøen kom og når den så viser seg å komme (Surprise!), så "skulle de bare"...

Å ikke legge om til vinterdekk fordi det ikke har kommet snø ennå, er forresten en rimelig dårlig begrunnelse og særlig i områder av landet hvor frostnettene for lengst har meldt sin ankomst. På denne tiden av året kan det fryse på i løpet av en time eller to og da fryser også det vannet som på det tidspunktet befinner seg på veien. Å tro at sommerdekk da gir det samme veigrepet som piggfrie vinterdekk er feil... (Hvilket forsikringsselskapet hardt og brutalt kan finne på å opplyse om i form av en avkortning/regress hvis man bulker egen og/eller andres bil, eller enda verre, skader noen fordi bilens dekk ikke var forsvarlige på ulykkestidspunktet).

Dette er bare en av utallige linker som understreker det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg Leo. Her er det ikke noe sne ennå, men det har vært frost om kvelden/natten en god stund allerede. I fjor kom sneen i Oslo 1. november, like overraskende på innbyggerne som vanlig. Som utflyttet nordlending må jeg bare le av hvordan enkelte østlendinger tar så lett på dette med vinterdekk, det er helt utenkelig for oss og virker rett og slett bare dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har satt på piggdekk. Pleier å bruke piggfrie dekk (kjører mye i Valdres og på fjellene) men siden vi fikk piggdekk så kjører vi med pigger i år. Betaler ikke piggavgift i Oslo pga parkeringsbevis (for forflyttningshemmede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører piggfritt, og satte de på for ca 1 mnd. siden (p.g.a. snø på fjellet jeg skulle over).

Dette blir min 8. vinter jeg kjører piggfritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frysepulver
Jeg kjørte med piggdekk i Bergen hele vintersesongen i fjor uten å betale avgift. Skal litt til å bli tatt i piggdekkontroll... Mest utsatt er du når du står på parkeringsplasser i sentrum eller i tilknytning til butikker. Nå er dekkene så slitt at jeg må ha nye, så da blir det piggfrie :) Får jo 800,- for å levere inn piggdekkene også, så det passer bra!

Hæææ?

Ellers; har alltid kjørt med pigg. Faren min kjøpte nye piggdekk til meg nå, men bytter bil i januar og da får jeg med piggfrie vinterdekk.

Tror han setter på dekkene i dag, det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre bare piggdekk på Mazdaratien akkurat nå, siden det var det eneste jeg kunne få der og da da jeg kjøpte dekkene, med rett dim. og rett veggstyrke. Betaler ikke piggdekkavgift, bor utenfor Bergen.

Har fått ny bil, den kommer hjem på gården kommende onsdag, og der er jeg litt usikker på om jeg vil ha piggfritt, i og med at bilen har en maksvekt på 5.5 tonn, har firehjulsdrift og er generelt sett svær. Jeg aner ikke om det finnes piggfritt dekk til den som jeg greier stole på, men klart - jeg håper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...