Gå til innhold

Hvordan fiffe opp sambo bittelitt?

Anbefalte innlegg

Gjest Glad i kjærsten
Skrevet

Har verdens beste sambo som jeg elsker kjempemasse! Problemet er at han gir blaffen i hvordan han selv ser ut :tristbla: Lurer litt på om han er fargeblind egentlig, eller om det er det at han bare ikke bryr seg. Jeg elsker ham like høyt uansett men har så lyst til å fiffe ham opp litt! Jeg er stolt av ham uansett men syns det er så dumt at han kler seg som om vi fortsatt var på 80 tallet. Noen forslag til hvordan jeg kan gå fram på en taktfull måte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eugene Onegin
Skrevet

du skriver du elsker han kjempemasse. Men fremdesl ser du en trang til og forandre på han

er det ikke bedre og bare godta at han er slik.

Skrevet

Ta han med på shopping? La han få ha hans stil, men finn ting du lliker innenfor det han liker selv og. Kjøp litt nye klær, noen nye t-skjorter og boxere, kanskje en fin genser. Parspa? gå og få en ny hårklipp begge to? Gjør det sammen. Både koselig og oppfiffende ;)

Skrevet

Det spørs hvor mye penger du vil bruke da, i Oslo kan du f.eks. få en Bli-ny-dag for 4000 kr (stil/fargeanalyse, shoppehjelp, frisørtime og lunch er inkludert). Hvis du er rimelig stødig på å kle opp en mann blir det jo billigere å fikse selv da. Kjøp en bunke gavekort på frisør, klær, massasje og div (husk å inkludere litt kos som gavekort på kino og vin også), så drar du ham med på en byrunde. Poenget er å ikke få ham til å føle at han ikke er bra nok som han er, men at du vil bare skjemme ham bort litt. Husk å notere strl. på klær han allerede har, menn (de fleste hvertfall) HATER prøverom, så det er greit å slippe å prøve 3 av hvert plagg for å finne rett strl.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Gå ut og kjøp klær til han du :) Få han til frisøren :)

Funket her :ler:

Skrevet

Kanskje du heller skal vurdere dine egne holdninger og verdier? ;)

Skrevet

Først vil jeg si til dem som responderer negativt på det trådstarter sier: Selv om hun elsker han, så kan jeg jo godt forstå om det kan komme opp ting som faktisk er helt på tryne, og som man gjerne vil fikse litt på. Det ser jeg ingen problem i, og synes heller ikke hun er ond med han eller noe. Det fins mye værre ting å prakke på samboeren sin, for å si det sånn.

Ellers ser jeg meg svært enig i løsningen til Mysticgirl :jepp:

Prøv å få litt opplysninger om hvilke klær han liker, å prøv å treff mest mulig blink, samtidig som klærne hører til i dette tiåret ;)

Skrevet

Det er noe ganske annet å ønske seg en annen genser på en kjæreste enn å ønske en helt annen kropp (jfr. en annen tråd her).

Kan du ikke kjøpe noe fint til ham, da? Og gi ham masse komplimenter hvis han har på seg noe som han er fin med!

Noen menn (det er nok flere av dem i vår pappa-generasjon, altså de som er på 50-60) har ikke peiling på hva som er fram og bak på en v-genser...

Gjest lissi32
Skrevet

Ja enig, syns ikke hun har dårlige holdninger som ønsker å pynte opp typen sin litt. Kjøp noen nye klær til han, som du vet han liker så han slipper bli tvunget inn i noe han ikke føler seg komfortabel i. :O)

Skrevet
Det er noe ganske annet å ønske seg en annen genser på en kjæreste enn å ønske en helt annen kropp (jfr. en annen tråd her).

Jeg tenkte det samme...er litt sterkt å dra inn "holdninger og verdier" i denne sammenhengen. Jeg synes også det er lov for menn å si at de vil fiffe opp dama si, altså.

En ting er hvis han har en bevisst stil - du bør ikke tvinge en jeans-og-genser-type inn i sosseklær, men hvis han er totalt uvitende om hva han drar på seg, skader det ikke med litt hjelp.

Skrevet

Jeg syntes dette er et litt betent emne. Hadde min man bedt meg kle meg litt finere så hadde jeg nok satt meg godt på bakbena.

Hadde han spurt om jeg kunne stelle meg litt mere så hadde det kanskje vært noe annet. Det var også det som funka for oss når vi var i samme situasjonen som dere. Jeg fikk ham til å forstå at jeg ikke ønsket å forandre ham, men bare se de fine sidene av ham litt meg. Når han steller seg litt mer og tar på seg ei litt anna t-skjorte enn den store han er så glad i så får jeg se mer av ham og det er det jeg liker så godt. Jeg hadde nok ikke blitt like sint om han på samme måte bad meg stelle meg litt oftere, fordi han syntes jeg er så fin de gangnene jeg steller meg.

Fokuset ble altså på at klærne han brukte skjulte ham for mye og at jeg ville se mer av ham. Så enigheten ble at han steller seg litt mer, og kler seg litt oftere i de fine klærne som han faktisk har, men at han ikke behøver å forandre klesstilen helt, og at han også kan gå i de store tskjortene harn er så glad i så lenge jeg kan få lov å se han i andre ting også av og til.

Bare tenk litt over hvordan du selv hadde reagert om han sa det samme til deg. Det er liksom mer liegitimt å hjelpe gutter til hvordan de skal kle seg, og det er egentlig ikke helt rett har mannen min fått meg til å forstå.

Gjest Jenna88
Skrevet
Har verdens beste sambo som jeg elsker kjempemasse! Problemet er at han gir blaffen i hvordan han selv ser ut :tristbla: Lurer litt på om han er fargeblind egentlig, eller om det er det at han bare ikke bryr seg. Jeg elsker ham like høyt uansett men har så lyst til å fiffe ham opp litt! Jeg er stolt av ham uansett men syns det er så dumt at han kler seg som om vi fortsatt var på 80 tallet. Noen forslag til hvordan jeg kan gå fram på en taktfull måte?

Har aldri møtt på denne problemstillingen før, men sier meg enig med de andre. Hvis du ikke liker utseendet hans, synes jeg du bør være innstilt på å betale litt ekstra for å gjøre ham mer attraktiv (i dine øyne). Du kan jo kanskje hinte til at du tror han ville blitt fin i den og den buksa, med den sveisen, etc.

Skjem ham gjerne bort med et godt måltid og masse kos i etterkant, da føler han seg attraktiv!

Skrevet

Jeg skjønner godt hva trådstarter snakker om.

Det jeg gjorde var at jeg sa i fra når jeg syntes samboer hadde kledd seg fint. Gradvis så ble han litt mer bevisst når det gjelder klær. Han vil gjerne ha meg med når han skal kjøpe noe. Jeg går ikke inn å styrer klærne han bruker, men gir han positiv feedback når han i mine øyne er litt stilig kledd. Fortsatt så er det hans klessmak som gjelder.

Det blir på samme måte som når han kommenterer meg og det jeg har på meg. Jeg vil gjerne at han skal synes jeg er flott og være stolt av meg. Jeg kler meg litt for ham når vi går ut, men har fortsatt min egen stil.

Gjest Don Giovanni
Skrevet

Jeg syns det er positivt at TS ønsker å fiffe opp samboen. Og hvis samboer er slik hun beskriver vil han neppe se det som et stort problem at hun påpeker det heller. Slikt er jo som kjent noe jenter har problemer med, ikke menn. Men for guds skyld; Ikke følg noen av dusteråda her med å ta ham med på en bli-ny-dag. Da ødelegger du garantert enhver lyst. Det blir jo som å kaste bensin på bålet.

Si hva du ønsker til ham, og kjøp de første klærne til ham selv. Når han får noen gode tilbakemeldinger fra andre enn deg innser han at dette er good og antageglig kommer til å fortsette med det selv.

Selv har jeg faktisk også sagt det samme til jenter, uten spesielt god respons :ler: Men jeg er faktisk litt opptatt av at folk ønsker å presentere seg selv fra en brukbar side. Selv er jeg slik, (uten å være snobb....ok litt da kanskje) og jeg forventer en viss stil fra jenta jeg skal være sammen med også.

Skrevet

Typen min hadde en grei stil da jeg traff ham, men han har en ufattelig bra kropp som jeg syntes han burde få fremheve litt...han kunne f.eks gå i litt for korte bukser, noe jeg synes ser kjempeteit ut...han visste at jeg hadde jobbet mye med klær og mote, og var åpen for at jeg så hva han ville kle best av farger etc...Nå har han samme stilen som han hadde da vi traff hverandre, men buksene er lange nok, fargene passer sammen, og han har fått masse skryt av kompiser om at han ser bra ut...

Og han føler seg knallbra; Så jeg ser ikke noe vondt i å ville fremheve partnerens bedre sider...

Gjest Gjest_ida_*
Skrevet

Som en annen foreslo - gi han komplimenter når han har på seg ting du synes ser bra ut - og kjøp han noen nye klær.

Jeg gjorde litt av det samme: samboeren min gikk rundt i hettegenser og joggebukse hjemme , og i 90-tallsklær på jobb. I tillegg siktet han litt oppover på jobben (lederstilling) og jeg følte vel ikke helt at han fulgte "kleskoden" på jobben, selv om jeg ikke sa noe til han.

Jeg forhørte meg med han hva han likte, og kjøpte han nye klær. Det ble veldig godt mottatt, og han har byttet stil på jobben (og faktisk gått opp i stilling, uten at jeg skal ta æren for det :P).

Skrevet

TS elsker han "masse", men det er jo åpenbart at han ikke er bra nok i og med at hun vil "fiffe" han opp.

Så lenge han har normal hygiene og klærne er hele og tjener sin primærhensikt, vil jeg ha latt det være. Hvis ikke vil reaksjonen f.eks. bli følgende:

Hun synes ikke jeg er bra nok

Kvinner er bare opptatt av utseende og det ytre

Hun vil pynte meg slik at hun tør å bli sett sammen med meg

Hva med å godta han slik hen er?

Skrevet

Jeg vill kjøpt nye klær til han. Kjæresten min hadde en forferdelig klesstil, etter min mening, når vi møttes, så jeg kjøpte nye klær til han. Han elsket de nye klærne, så nå kjøper han klær i den stilen selv.

Jeg er selvfølgelig like glad i han uansett hvilke klær han har på seg, men hva er galt med å kle seg bra? Kjæresten min har pekt ut flere plagg jeg har i klesskapet mitt som han ikke akkurat synes er pene, og det er da helt greit, det.

Skrevet
TS elsker han "masse", men det er jo åpenbart at han ikke er bra nok i og med at hun vil "fiffe" han opp.

Så lenge han har normal hygiene og klærne er hele og tjener sin primærhensikt, vil jeg ha latt det være. Hvis ikke vil reaksjonen f.eks. bli følgende:

Hun synes ikke jeg er bra nok

Kvinner er bare opptatt av utseende og det ytre

Hun vil pynte meg slik at hun tør å bli sett sammen med meg

Hva med å godta han slik hen er?

Merkelige slutninger...

Man kan vel elske noen masse selv om man har visse ting å utsette på dem. Noen ting nytter det ikke å gjøre noe med, andre ganger bør man strekke seg litt for å tilfredsstille sin partners ønsker.

Kanskje det er noe din sambo ønsker at du skal forandre på, TS? Hva med en bytte-deal? "Du fikser deg opp i klesveien, mot at jeg forandrer på...."

Skrevet (endret)

T.S har rett, man ser ting fra ett annet perspektiv som jente.

Ikke kult om kollega el kamerat ba han trimme nesehåra lissom.

Om han ikke bryr seg, så er det jo forsåvidt greit at du prøver, han har sikkert ikke tenkt over ting slik du gjør. Gi han tid til å la det synke inn.

Skaff han god selvtillit, han er jo din utvalgte!

At han er estetisk er viktig.

Ting som gjør susen:

Nybarbert 2 ganger i uka minst

Herlig parfyme som passer han

God klipp en gang i blandt

Barber bort søt-hår i nakken

Klippe neiler ofte

Trimme nese og ørehår

Vokse rygg om han har masse hår der

Stusse hår på brystet om han har masse hår der

Stusse øyenbryn, slik at de ikke er så lange

Ny innfatning på briller om han bruker briller

Klær er så personlig, og det koster så mye, gå på JANUARSALG, finn ett godt merke, som HUGO BOSS, røft, mannlig og stilrent.

Kjøp en eller flere fine luer til vinteren,

og en god ytterjakke.

Puss skoene jevnlig -

Da ser man alltid så velstellt ut.

Endret av Wonders

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...