Gå til innhold

Scrapbooking..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at man må ha syrefritt og ligninfritt utstyr når man driver med scrapbooking. Er vanlig farget papp og papir greit å bruke?

Hva med vanlig tusj/penn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fëawen
Skrevet

Jeg holder ikke på med dette, men man kan jo bruke hva som helst.

MEN bruker du syrefritt papir osv vil kvaliteten på sikt bli bedre (holde seg fint i lengre tid enn med valig papir). Synd å lage et flott album, om kvaliteten er dårlig når barna er store og kanskje får egne barn.. :)

Skrevet

Takk for svar!

Men hvor dårlig blir kvaliteten om mange år?

Kjenner folk som har masse avisutklipp fra 70- og 80-tallet f.eks, innlimet i en bok. Papiret er litt gulaktig, ellers er det fullt lesbart og med fine bilder.

Jeg har ikke lyst til å bruke masse tid på å lage en fin scrapbook hvis den ikke holder seg fin nokså lenge. På hvilken måte ødelegges vanlige fotografier, og hvordan blir de seende ut uten syrefritt lim og ark?

Jeg vurderer å bestille tvillingbilder neste gang jeg fremkaller, så jeg har alle bildene både i vanlig album, og i scrapbook. Men dette er jo bare unødvendig, hvis skaden ikke er så stor hvis man ikke er nøye på syrefritt.. Kjedlig å alltid måtte tenke på om det er syre og ligninfritt, istedet bare dekorere med det man ønsker.

Ingen her som driver med scrapbooking og har noen råd?

Gjest lissi32
Skrevet
Takk for svar!

Men hvor dårlig blir kvaliteten om mange år?

Kjenner folk som har masse avisutklipp fra 70- og 80-tallet f.eks, innlimet i en bok. Papiret er litt gulaktig, ellers er det fullt lesbart og med fine bilder.

Jeg har ikke lyst til å bruke masse tid på å lage en fin scrapbook hvis den ikke holder seg fin nokså lenge. På hvilken måte ødelegges vanlige fotografier, og hvordan blir de seende ut uten syrefritt lim og ark?

Jeg vurderer å bestille tvillingbilder neste gang jeg fremkaller, så jeg har alle bildene både i vanlig album, og i scrapbook. Men dette er jo bare unødvendig, hvis skaden ikke er så stor hvis man ikke er nøye på syrefritt.. Kjedlig å alltid måtte tenke på om det er syre og ligninfritt, istedet bare dekorere med det man ønsker.

Ingen her som driver med scrapbooking og har noen råd?

Jeg har laget en likens tråd som dette og fikk mange gode tips der. Kanskje du kan prøve å lete den fram?

Skrevet

Jeg bruker hovedsaklig syrefritt, men også en del annet. Brukte kun syrefritt da jeg begynte med scrapping, men så tok jeg en titt på diverse album oa jeg lagde for mange år siden, før scrappingen kom, og ser at det er jo like fint idag!

Så jeg erikke så himla nøye på det lenger, altså.

Skrevet

Mange lager "matter" under bildene av syrefritt papir. Dermed får man en ramme rundt bildet, samtidig som man får et syrefritt lag nærmest fotografiet.

Jeg bruker bare syrefritt, men jeg er ikke helt overbevist om at det er så himla viktig. Mistenker bransjen for å stresse bruken av syrefritt fordi det vil føre til at de får solgt mer av det dyrere spesialutstyret. Det er dessuten mye annet en papirkvaliteten som avgjør om et fotografi holder seg eller ikke. (Fremkallingsprosessen f.eks) jeg tar bare digitale bilder, og dermed har jeg jo bildene som filer, slik at de kan skrives ut igjen på nytt.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Det viktigste er at det som ligger inntil/under/over bildet er syrefritt. Hvis du skriver med vanlig penn et annet sted på bildet går det sikkert fint. Scrapbookingutstyr er litt dyrere enn annet, men det er finere også :)

Jeg anbefaler deg å finne et forum for scrappere, der vil du finne masse tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...