Gå til innhold

Metafysikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den delen av fysikken som dreier seg om det allermest sentrale for tilstedeværelsen.

Altså: fysikk om emner som fysikken ikke kan forklare.

Litt vrient å sette ord på..

Skrevet
Hva er metafysikk?

Du finner alltid greie forklaringer på sånne ting på Wikipedia, hvis det altså er sånn at du bare lurer på hva metafysikk er.

Men metafysikk brukes om filosofi, religion, o.l, og om det kvasivitenskaplige.

Altså om det som ligger ved siden av fysikken og den egentlige vitenskapen.

Her finner man også fenomenologi, ontologi (Jeg holdt pokker ta meg på å skrive odontologi, det skulle tatt seg ut).

Metafysikken tillater seg å spekulere på ting som det ikke er mulig å vite noe om, som om det finnes en sjel, og evt hva den er, om man har fri vilje, og hvordan man evt kan bevise eller motbevise det.

Metafysiske spekulasjoner går ofte forut for vitenskaplig utforskning av et problemområde i tilværelsen. Enkelte rynker på nesen av metafysikk, siden den altså for en stor del er ganske spekulativ, men andre mener at den er nødvendig for utviklingen av den sanne vitenskapen.

Skrevet

Jeg tror fortsatt ikke jeg forstår helt hva det er... :sjenert: Wikipedia hjelper ikke.

Jeg leser ex.phil nå, og å fortså hva metafysikk er er vel ganske elementært. :sjenert:

Skrevet

Det har ingenting med fysikk og gjøre, slik den første som svarte deg har antydet. Hør på mann42, han beskriver det ganske godt.

Tenk på det filosofiske: ting man ikke kan bevise vitenskapelig/empirisk, som har med vår måte å tenke på, og vår forståelse av at det er mer der ute enn det håndgripelige.

Skrevet (endret)

Det betyr rett og slett "over fysikk". Ting fysikken (eller naturvitenskapen) ikke kan forklare. Hvorfor tror noen på Gud, går det an å reise i tiden osv.

En naturvitenskapsmann vil kanskje si at en humanist beskjeftiger seg med metafysikk, og i alle fall vil han nok si at en filosof gjør det.

Hvis du leser Platon, kan man jo si at metafysikk er ideer det ikke fins noen nærmere håndgripelig form av (som de tre neste trinnene nedenfor på stigen hans: viten, ting og bilder). Det betyr ikke at jeg mener all metafysikk er konstante og absolutte ideer, som Platon ville sagt; jeg mener bare at det befinner seg på det samme planet.

Endret av tineline
Skrevet (endret)

Vel, her kan du finne eksempler på metafysiske problemstillinger og her følger kursplanen for Fil1001 ved universitetet i Oslo. Og her finner du en haug med boktitler om emnet. Løp og kjøp. Og hvis du googler det , så finner du en mengde referanser som er mer eller mindre forståelige. The truth is out there, som Mulder ville sagt.

Du høres ut som om du er ute etter å kategorisere metafysikk, og da kommer du sikkert ganske langt med de to første linkene.

Endret av Mann 42
Skrevet

Jeg liker bedre å tenke på det som 'bak' fysikken. Som om noe styrer det. Gud er et emne. Å finne en evigvarende sannheten bak alt, er et annet. Det er å finne fundamenter bak fysikken som da liksom ikke skal kunne endre seg. Logisk positivistene mente dette ikke var mulig og Wittgenstein sa stadig vekk at ''Metafysikk er meningsløst''.

Skrevet
Jeg liker bedre å tenke på det som 'bak' fysikken. Som om noe styrer det. Gud er et emne. Å finne en evigvarende sannheten bak alt, er et annet. Det er å finne fundamenter bak fysikken som da liksom ikke skal kunne endre seg. Logisk positivistene mente dette ikke var mulig og Wittgenstein sa stadig vekk at ''Metafysikk er meningsløst''.

Det er iallfall meningsløst i vitenskaplig forstand. Metafysikere er som helsekostprodusenter. Så lenge man ikke vet om et preparat virker eller ikke, kan det selges i helsekostbutikker. Med en gang noen finner ut at ja, dette er gode greier mot feber eller høy kolesterol, så blir det reseptbelagt og kan bare selges på apoteket.

På samme måte, så lenge vi ikke har noen mulighet for å finne reelle svar, får filosofene og metafysikerne boltre seg med sine spekulasjoner. Men så snart man finner metoder til å måle og observere ting, så kuppes fagfeltet av forskere, som finner frem til svar begrunnet i empiri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...