Gå til innhold

hva gjør en førskole lærer

Gjest Gjest_sandra_*

Anbefalte innlegg

Jeg har full forståelse for at arbeidsmengden kan virke uoverkommelig i starten. Men alt handler om god planlegging og man blir bedre etterhvert.

Jeg jobber nå som ped.leder på 6 året og trives kjempe godt. Opp og nedturer har det vært, men man lærer av alt.

Lønn: 309.500 ca.

Arbeidsmengden kan virke uoverkommelig?

- Er helt avhengig av assistentene gjør arbeidet sitt, er ikke rart det er uoverkommelig når alt av ANSVAR så og si går på ett menneske alene, er ikke fornøyd med assistentene.

( skal derfor delegere eksakte planer så slipper de å fly forvirret rundt )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:) hve gjør en førskole lærer og hvor mye tjener de

En førskolelærer er en som tror at barna i barnehagen er der for å støtte sitt eget politiske syn og som lar barna gå i demonstrasjonstog uten å informere foreldrene. Og som ikke takler foreldre som har høyere utdanning og tjener bedre enn de selv. Som tror de er verdens viktigste personer og som nok helst ville hatt lønn i millionklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Førskulelæraren
En førskolelærer er en som tror at barna i barnehagen er der for å støtte sitt eget politiske syn og som lar barna gå i demonstrasjonstog uten å informere foreldrene. Og som ikke takler foreldre som har høyere utdanning og tjener bedre enn de selv. Som tror de er verdens viktigste personer og som nok helst ville hatt lønn i millionklassen.

Ehhh...javel?

Dårlige erfaringer som tilsier dette eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En førskolelærer jobber primært i barnehage, men kan også få jobb som styrer på SFO, på 1.trinn på grunnskolen eller andre steder hvor det er barn i alderen 0-7 år.

En er ikke lærer i den fortand at en skal undervise barna, men en førskolelærer skal vite litt om hvordan barn lærer, hva som er normal utvikling for ulike alderstrinn, oppdage avvik, osv. De skal f.eks. kunne lage pedagogiske planer, både for barn i gruppe og evt enkeltbarn. Lek er noe førskolelæreren må ha et forhold til, siden det betyr mye for barn, og er en vei til læring.

Ellers finnes det så og si bare pedagogisk lederstillinger på markedet. Da er du avdelingsleder i en barnehage. Du skal kunne drive en avdeling, ha ansvar for assistentene og oppfølging av disse (f.eks. veiledning), ansvar for alle barn, for månedsplaner, ukeplaner, årsplaner og rapporter, samt hovedansvaret for foreldresamarbeidet (foreldremøter, samarbeidstuvalg, samtaler, daglig kontakt). Samarbeid med PPT og barnevernet går også på ped.lederen, sammen med styrer.

Du kan altså få jobb som styrer også. Da er du sjefen i barnehagen, og er du heldig, har due get kontor og slipper å traske på avdelingen. Styreren organiserer det hele, bl.a. med ansvar for økonomi, drift, skaffe ansatte og vikarer, lønn.. ja, det er mye.

Selv er jeg nyutdannet førskolelærer i år, jobbet litt som ped.leder, men sluttet pga et enormt arbeidspress. Der jeg var, tjente jeg 297 000 i året. Dette er mer enn de fleste nyutdannede får, var i en privat barnehage. Begynnerlønna ligger vanligvis på 280 000 kr i året.

Forstår deg godt. Hva jobber du med istedenfor nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som førskolelærer 2 nå, og trives veldig godt med det.

Det som er viktig når man er pe.leder, er at planlegger ting godt. Og man må huske på at man har tross alt 4 timer ubunden tid som man skal bruke på dette. Men selv om det er du som skal planlegge det meste, så må du huske på at det er ikke du som skal gjennomføre alt! Du skal bare påse at det blir gjennomført, men assistentene på avdelingen kan godt få ansvaret for å gjennomføre planlagte aktiviteter!

Bleieskift, av-og påkledning og måltider er en del av rutinene i barnehagen. Tenkt løsninger i stedet for å se på det som et strev. Ikke stress med rutinene, bruk dem heller på en måte hvor barna kan lære. Utforsk og undre deg sammen med barna. At man stresser seg gjennom avkledning pga at man MÅ rekke samlingsstund synes jeg er synd. Det er viktig at man tar tak i de situasjonene som oppstår der og da. Er det et barn som synes det er gøy å utforske og lære med det å kle av seg yttertøyet, så la barnet få lov til det i stedet for å kjefte og bli sur for at samlingsstundet blir så forsinket.

Men å jobbe som ped.leder er mye jobb, men hvis man er flink til å planlegge, så vil ting bli mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spm som ikke har noe med det ts spør om..

Er ferdig utdannet førskolelærer til våren og har ikke lyst å jobbe som ped.leder det første året for jeg føler meg rett og slett ikke klar for alt det ansvaret. Jeg kommer nok til å søke førskolelærer 2. Men er litt nysgjerrig på hva er lønna for en førskolelærer 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en lønn på 312 000 kr som førskolelærer 2. Er i privat bhg, men de følger lønnstrinnene til kommunen (oslo).

Jeg er godt fornøyd med lønnen. Har mer nå enn da jeg jobbet som ped.leder.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kjersti_*

Hva er forskjellen på å jobbe som førskolelærer og ped.leder?? Jeg tenker da på arbeidsoppgaver, ansvar og sånne ting.

Er forresten positivt overrasket over at lønningene i denne bransjen har blitt såpass bra! På tide :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på å jobbe som førskolelærer og ped.leder?? Jeg tenker da på arbeidsoppgaver, ansvar og sånne ting.

Er forresten positivt overrasket over at lønningene i denne bransjen har blitt såpass bra! På tide :lur:

Det kommer faktisk helt an på hvor man jobber, men jeg kan svare for der hvor jeg jobber nå. Jeg jobber som førskolelærer 2, og har ped.leder over meg. Vi gjør stort sett de samme tingene; vi skriver ukeplan, månedsbrev annenhver måned, deler foreldresamtalene mellom oss, går på ledermøte annenhver uke, legger planer sammen osv. Den eneste forskjellen hos oss, er vel at ped.lederen min har mer ansvar for meg. Er det noe som skjer, så har hun et større ansvar enn hva jeg har. Og det er som regel hun som må ta de "ille" og vanskelige ekstraordinære møtene med foreldrene hvis de dukker opp.

Men det er sikkert forskjeller fra barnehage til barnehage ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest sjobing

dokker e blitt lurt, æ jobbe som førskolelærer 2, har 320000 i årslønn. jobber 6t.40 min per dag . slik at jeg må gjøre planleggingen på kvelden. har sagt opp ettersom det bare er kvinnfolk som har disse jobbene alt for mye prat og planlegging og alt for lite handling. er utdannet barnevernpedagog og er mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Førskolelæreren

Jeg er ped.leder på stor avdeling. 18 barn og 3 voksne. Er sykemeldt pga.stress og utbrenthet. Har vært det siden november.

Har mye nakkesmerter og betennelser i skuldre og armer.

Jeg tjener 345000 i året, og er fornøyd med det, men tror ikke jeg orker å gå tilbake i jobben min bare fordi lønna er bra. Liker egentlig jobben min, men med mye sykdom, kvinnedominert arbeidsplass, dårlig økonomi, pålegg fra kommunen om nye prosjekter vi skal jobbe med i tillegg til det vi allerede gjør blir det mye stress og lite tid til å jobbe individuelt med barna.

Jeg opplever at yrket har forandret seg mye de siste årene. Fra å ha barnet i fokus, er det nå mye tid som går bort til administrering og papirarbeid.

Noen førskolelærere som har funnet en annen jobb de trives med?

Synes ikke det er noe rart at det er mangel på pedagoger. Hvis jeg hadde visst hvordan jobben min kom til å være, hadde jeg ikke valgt denne utdannelsen.

Må legge til at jeg har to barn selv. Kanskje blir man fortere utbrent når man har egne barn hjemme?

Til dere som ikke kjenner dere igjen i disse negative beskrivelsene: Jeg misunner dere. Skulle ønske jeg kunne gå på jobben og komme hjem fornøyd og glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...