Gå til innhold

hva gjør en førskole lærer


Gjest Gjest_sandra_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En førskolelærer jobber primært i barnehage, men kan også få jobb som styrer på SFO, på 1.trinn på grunnskolen eller andre steder hvor det er barn i alderen 0-7 år.

En er ikke lærer i den fortand at en skal undervise barna, men en førskolelærer skal vite litt om hvordan barn lærer, hva som er normal utvikling for ulike alderstrinn, oppdage avvik, osv. De skal f.eks. kunne lage pedagogiske planer, både for barn i gruppe og evt enkeltbarn. Lek er noe førskolelæreren må ha et forhold til, siden det betyr mye for barn, og er en vei til læring.

Ellers finnes det så og si bare pedagogisk lederstillinger på markedet. Da er du avdelingsleder i en barnehage. Du skal kunne drive en avdeling, ha ansvar for assistentene og oppfølging av disse (f.eks. veiledning), ansvar for alle barn, for månedsplaner, ukeplaner, årsplaner og rapporter, samt hovedansvaret for foreldresamarbeidet (foreldremøter, samarbeidstuvalg, samtaler, daglig kontakt). Samarbeid med PPT og barnevernet går også på ped.lederen, sammen med styrer.

Du kan altså få jobb som styrer også. Da er du sjefen i barnehagen, og er du heldig, har due get kontor og slipper å traske på avdelingen. Styreren organiserer det hele, bl.a. med ansvar for økonomi, drift, skaffe ansatte og vikarer, lønn.. ja, det er mye.

Selv er jeg nyutdannet førskolelærer i år, jobbet litt som ped.leder, men sluttet pga et enormt arbeidspress. Der jeg var, tjente jeg 297 000 i året. Dette er mer enn de fleste nyutdannede får, var i en privat barnehage. Begynnerlønna ligger vanligvis på 280 000 kr i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En førskolelærer jobber primært i barnehage, men kan også få jobb som styrer på SFO, på 1.trinn på grunnskolen eller andre steder hvor det er barn i alderen 0-7 år.

En er ikke lærer i den fortand at en skal undervise barna, men en førskolelærer skal vite litt om hvordan barn lærer, hva som er normal utvikling for ulike alderstrinn, oppdage avvik, osv. De skal f.eks. kunne lage pedagogiske planer, både for barn i gruppe og evt enkeltbarn. Lek er noe førskolelæreren må ha et forhold til, siden det betyr mye for barn, og er en vei til læring.

Ellers finnes det så og si bare pedagogisk lederstillinger på markedet. Da er du avdelingsleder i en barnehage. Du skal kunne drive en avdeling, ha ansvar for assistentene og oppfølging av disse (f.eks. veiledning), ansvar for alle barn, for månedsplaner, ukeplaner, årsplaner og rapporter, samt hovedansvaret for foreldresamarbeidet (foreldremøter, samarbeidstuvalg, samtaler, daglig kontakt). Samarbeid med PPT og barnevernet går også på ped.lederen, sammen med styrer.

Du kan altså få jobb som styrer også. Da er du sjefen i barnehagen, og er du heldig, har due get kontor og slipper å traske på avdelingen. Styreren organiserer det hele, bl.a. med ansvar for økonomi, drift, skaffe ansatte og vikarer, lønn.. ja, det er mye.

Selv er jeg nyutdannet førskolelærer i år, jobbet litt som ped.leder, men sluttet pga et enormt arbeidspress. Der jeg var, tjente jeg 297 000 i året. Dette er mer enn de fleste nyutdannede får, var i en privat barnehage. Begynnerlønna ligger vanligvis på 280 000 kr i året.

HEI :)

sluttet du pga enormt arbeidspress? kan du fortelle litt?

opplever det samme, virker helt utenkelig at jeg så og si bærer alt alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var bare jobben noe helt annet enn eg hadde forestillt meg som nyutdannet. Er jo så glad i barn, noe utdannelsen har veldig fokus på, at det er barna vi er der for.

Men når du kommer på en avdeling med så mye fravær personalet, får du neppe gjort alt du skal, for det er ikke selvsagt at avdelingen til en hver tid får vikar. På tre måneder fikk jeg tatt kontordag hele to ganger. Skulle ha en gang i uka. Men hadde ikke samvittighet overfor de andre voksne og for barna å utebli når folk var syke på avdelingen.

Det er travelt med småbarn. Bleier skal skiftes til faste rutiner minst 2 ganger daglig (dvs, 11 barn = 22 bleier + bæsjebleier), vi gikk ut ca. 2 ganger i løpet av dagen (dvs. 44 av- og påkledninger), det var legging og det var 3 måltider som vi voksne forberedte i løpet av dagen. Rutinene tok altså så lang tid at det var liten tid til samlinger og prosjekter i tillegg, hvert fall når jeg ikke fikk gjort mitt faglige arbeid på kontoret. I tillegg møter en ofte motgang som leder, i et kvinnedominert yrke er det mye baksnakking og skjulte konfikter som tynger stemningen. Og jeg fikk selvfølgelig skylden for at som gikk skeis, siden jeg var leder. Det var nok den evige dårlige samvittigheten som var verst, en fikk aldri stått på nok hverken for barna eller personalet - det førte til mye psykisk stress og dårlig søvn.

Så jeg hadde en dårlig opplevelse med det å være pedagogisk leder, har ikke tenkt å prøve igjen med det første. Da vil jeg heller være assistent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var bare jobben noe helt annet enn eg hadde forestillt meg som nyutdannet. Er jo så glad i barn, noe utdannelsen har veldig fokus på, at det er barna vi er der for.

Men når du kommer på en avdeling med så mye fravær personalet, får du neppe gjort alt du skal, for det er ikke selvsagt at avdelingen til en hver tid får vikar. På tre måneder fikk jeg tatt kontordag hele to ganger. Skulle ha en gang i uka. Men hadde ikke samvittighet overfor de andre voksne og for barna å utebli når folk var syke på avdelingen.

Det er travelt med småbarn. Bleier skal skiftes til faste rutiner minst 2 ganger daglig (dvs, 11 barn = 22 bleier + bæsjebleier), vi gikk ut ca. 2 ganger i løpet av dagen (dvs. 44 av- og påkledninger), det var legging og det var 3 måltider som vi voksne forberedte i løpet av dagen. Rutinene tok altså så lang tid at det var liten tid til samlinger og prosjekter i tillegg, hvert fall når jeg ikke fikk gjort mitt faglige arbeid på kontoret. I tillegg møter en ofte motgang som leder, i et kvinnedominert yrke er det mye baksnakking og skjulte konfikter som tynger stemningen. Og jeg fikk selvfølgelig skylden for at som gikk skeis, siden jeg var leder. Det var nok den evige dårlige samvittigheten som var verst, en fikk aldri stått på nok hverken for barna eller personalet - det førte til mye psykisk stress og dårlig søvn.

Så jeg hadde en dårlig opplevelse med det å være pedagogisk leder, har ikke tenkt å prøve igjen med det første. Da vil jeg heller være assistent!

Akkurat slik jeg har det nå, helt utrolig som jeg kjenner meg igjen her! min jobb er blitt 24 t plutselig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff da, unner ingen å ha det slik jeg selv har hatt det. Vet at mange ferske førskolelærere sliter, mange fra mitt kull har fått en tøff start og en av de andre pedagogiske lederne fra barnehagen jeg var i, betrodde for meg at hun gråt hver dag de første to månedene i jobben. Så det er et tungt yrke på mange måter, er ikke bare lønna som gjør at førskolelærerne forsvinner fra bransjen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, unner ingen å ha det slik jeg selv har hatt det. Vet at mange ferske førskolelærere sliter, mange fra mitt kull har fått en tøff start og en av de andre pedagogiske lederne fra barnehagen jeg var i, betrodde for meg at hun gråt hver dag de første to månedene i jobben. Så det er et tungt yrke på mange måter, er ikke bare lønna som gjør at førskolelærerne forsvinner fra bransjen sin.

Hvorfor gråter de?

jeg konsentrerer meg om å se løsninger og ikke problemer- det redder meg, og så er jeg flink til å planlegge absolutt ALT- må det for å rekke over det jeg skal..er utdannet innen en annen retning-mulig det redder meg " tenker litt annerledes"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som førskolelærer kan man vel jobbe i undervisning opp til 4. trinn?

Hadde jeg vært førskolelærer var det dette jeg ville gjort. Eller jobbe som ped leder, men ikke styrer....

Selv er jeg barne og ungdomsarbeider og jobber litt i skole, litt på sfo og litt i barnehage. Trives kjempegodt med det, og i barnehagene jeg jobber går ting som smurt selv om det er noen som blir syke. Det er derfor man har vikarer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som førskolelærer kan man vel jobbe i undervisning opp til 4. trinn?

Hadde jeg vært førskolelærer var det dette jeg ville gjort. Eller jobbe som ped leder, men ikke styrer....

Selv er jeg barne og ungdomsarbeider og jobber litt i skole, litt på sfo og litt i barnehage. Trives kjempegodt med det, og i barnehagene jeg jobber går ting som smurt selv om det er noen som blir syke. Det er derfor man har vikarer....

Nei, du kan ikke jobbe opp til 4. trinn før du har tatt PAPS/GLSM. Det er svært sjelden at førskolelærere får jobb i 1. klasse uten noen form for videreutdanning. Dette er hvertfall min erfaring.

Når det gjelder jobben som førskolelærer/pedagogisk lærer, så kjenner jeg meg ikke igjen i alt det negative som er skrevet over. Jeg er selv utdannet adjunkt, men har en samboer som er pedagogisk leder og også mange venninner som jobber som det samme. Klart det er hektisk, men de aller fleste trives veldig godt. At mer eller mindre et helt kull fra lærerhøyskolen sliter det første året, syntes jeg faktisk høres ganske bekymringsfullt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som førskolelærer kan man vel jobbe i undervisning opp til 4. trinn?

Hadde jeg vært førskolelærer var det dette jeg ville gjort. Eller jobbe som ped leder, men ikke styrer....

Selv er jeg barne og ungdomsarbeider og jobber litt i skole, litt på sfo og litt i barnehage. Trives kjempegodt med det, og i barnehagene jeg jobber går ting som smurt selv om det er noen som blir syke. Det er derfor man har vikarer....

Og når man ikke får vikar? " hint hint "

Bare å godta at det er forskjeller;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Førskulelæraren

Jeg jobber som ped.leder på 13. året og kan ikke akkurat si at jeg kjenner meg igjen i alt det negative her altså...

For det første; vi arbeider med barns vekst, utvikling OG læring. Vi er underlagt Kunnskapsdepartementet og har en Rammeplan å følge. Barns læring skjer gjennom lek, og vår oppgave er å sørge for gode forhold for denne, lære dem sosial kompetanse, gi dem gode impulser for lek og læring. Vi lærer dem grunnleggende negreper innenfor matematikkens verden som f.eks form, mønster og gir dem opplæring i norsk(begreper/ordforråd/rim og regler mm)

Alt dette for grupper av barn og enkeltbarn. Verdens mest spennende og givende jobb synes jeg!

Lønnen kan vel variere. Jeg har 336.000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som ped.leder på 13. året og kan ikke akkurat si at jeg kjenner meg igjen i alt det negative her altså...

For det første; vi arbeider med barns vekst, utvikling OG læring. Vi er underlagt Kunnskapsdepartementet og har en Rammeplan å følge. Barns læring skjer gjennom lek, og vår oppgave er å sørge for gode forhold for denne, lære dem sosial kompetanse, gi dem gode impulser for lek og læring. Vi lærer dem grunnleggende negreper innenfor matematikkens verden som f.eks form, mønster og gir dem opplæring i norsk(begreper/ordforråd/rim og regler mm)

Alt dette for grupper av barn og enkeltbarn. Verdens mest spennende og givende jobb synes jeg!

Lønnen kan vel variere. Jeg har 336.000 i året.

men du, hvor mange barn har du?- og hvor mange ansatte er det på jobb?

hva med 19 barn på to voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal være 1 voksen pr 6 barn over tre år, eller dvs fra det året de fyller tre, hjelper ikke om de fyller i desember!

Barn som er yngre teller som to.

Vi er to ped.ledere og to assistenter på 8 barn under tre og 8 barn over tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Førskulelæraren
men du, hvor mange barn har du?- og hvor mange ansatte er det på jobb?

hva med 19 barn på to voksne?

På avdelingen jeg er, er det 18 plasser for barn i alderen 3-6 år. Vi er tre faste. Barnehagen er tre avdelinger, det er like mange på hver avdeling pluss at vi har 100% støttepedagog som har ansvar for barn med spesielle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bleieskift og på/avkledning + avvikling av måltider er jo essensen i barnehagen - det kommer man ikke utenom uansett hva som står i Rammeplanen og hva man måtte planlegge av gode pedagogiske opplegg. Jeg syns ikke man bør bli overraska over det når man begynner å jobbe som førskolelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På avdelingen jeg er, er det 18 plasser for barn i alderen 3-6 år. Vi er tre faste. Barnehagen er tre avdelinger, det er like mange på hver avdeling pluss at vi har 100% støttepedagog som har ansvar for barn med spesielle behov.

Da har dere mer enn meg, og er glad for at noen har det slik,men er ikke slik hos meg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ped.leder

Jeg har full forståelse for at arbeidsmengden kan virke uoverkommelig i starten. Men alt handler om god planlegging og man blir bedre etterhvert.

Jeg jobber nå som ped.leder på 6 året og trives kjempe godt. Opp og nedturer har det vært, men man lærer av alt.

Lønn: 309.500 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første tiden som nyutdannet kan være litt tøff ja, men det blir bedre! Jobber på 4. året mitt nå, og jeg stortrives! Joda, det er mye rutiner som bleieskift, måltid, påkledning osv, men hva med å se på dette som noe positivt? Slike hverdagsaktiviteter er jo helt topp å bruke til pedagogisk arbeid med barna. :)

Fokuser på løsninger, ikke problemer. Man kan få til utrolig mye, også med de aller minste barna, hvis man bare planlegger det godt og detaljert. Korriger dagsrytmen eller personalets vakter hvis det er ting som ikke fungerer eller er hektisk på spesielle tidspunkter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...