Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sjelden øyenfarge (lys turkis) og et intensivt blikk, har jeg fått høre. Som regel er ikke øyekontakt noe problem, men av og til støter jeg på personer som ikke liker øyekontakt med meg, og de får da et flakkene blikk. Og da blir jeg usikker, og får et flakkende blikk selv. Jeg har prøvd triks som å ikke se folk inn i øynene men å se på nesa til den jeg snakker med i stedet, f.eks (da ser det fremdeles ut som man har øyekontakt) men det hjelper liksom ikke, synes jeg. Det er jo synd at noen synes det er ubehagelig med øyekontakt med meg, da.

Men jeg forstår problemet, et annet familiemedlem har lyse-lyseblå øyne, iris er så lys at den nesten mer hvit enn blå, og det er noe med blikket hennes som gjør at jeg ikke klarer å se henne inn i øynene. Jeg føler at hun ser "gjennom" meg og rett på sjelen på en måte. :sjenert: Jeg tror også den sjeldne øyefargen hennes bidrar til den følelsen. Litt teit forklart, men. Og det er ingen behagelig følelse. Så jeg tenkte at andre kanskje følte det slik når de ikke liker øyekontakt med meg.

Jeg måååå jo ikke se folk inn i øynene, men det er jo naturlig at jeg gjør det når jeg snakker med en person, i alle fall deler av tiden. Dette skjer altså ikke hele tiden, men av og til. Er det noe jeg kan gjøre med det? Bortett fra å se på nesa til folk eller stikke ut øynene mine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noe jeg kan gjøre med det? Bortett fra å se på nesa til folk eller stikke ut øynene mine?

:briller:

Skrevet

Ok, jeg får kjøpe noen solbriller å ha i veska. Det hadde jo vært litt morsomt. :fnise: - Jeg ser du synes det er ubehagelig med øyekontakt, så jeg tar på solbriller, jeg. :fnise:

Gjest puselabb
Skrevet

Jeg er en sånn person som ikke liker øyekontakt. Jeg synes rett og slett det er fryktelig vanskelig å se folk i øynene. Det er plagsomt, men jeg klarer ikke gjøre noe med det. Jeg prøver, men med en gang jeg føler det blir litt for lenge viker jeg med blikket. Dette skaper ofte keitete samtaler med folk, noe jeg gjerne skulle unngått. Jeg vet ikke hva grunnen til at jeg ikke klarer å se folk i øynene er.

Nå ble igrunn dette ganske off topic, men når jeg leste det så kjente jeg meg så truffet. Men sånn for å komme innpå hvertfall noe av det du skriver om, så kan jeg jo si at det har ingenting med øyenfargen til folk at jeg ikke ser dem i øynene, ingen øyne som er "skumlere" enn andre på en måte. Så det er ikke sikkert det er derfor noen unngår øyekontakt med deg, noen bare er sånn tror jeg, sikkert av forskjellige årsaker.

Skrevet

Solbriller ja!

Kanskje du må skaffe deg noen linser --- de kommer i alle farger og fasonger. Hiver du innpå noen grønne og svarte spirallinser eller stjernelinser endrer kanskje folk syn på å snakke med noen med lyseblå øyne!!

Skrevet

Med mindre du med intenst blikk mener et stirrende blikk, så ligger ikke problemet hos deg.

Jeg har ingen problemer med å se folk i øynene, men jeg blir litt sliten av Eli Tvedt-aktige mennesker som sperrer opp øynene og ser skikkelig intenst på den de snakker med.

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Du mener det er fargen på øynene som kan bestemme om folk vil ha øyekontakt eller ikke?

Jeg tenker heller at andre grunner som lav selvtillit og dårlig personkjemi bestemmer...passer noe av dette på disse personene?

Skrevet
Du mener det er fargen på øynene som kan bestemme om folk vil ha øyekontakt eller ikke?

Jeg tenker heller at andre grunner som lav selvtillit og dårlig personkjemi bestemmer...passer noe av dette på disse personene?

Jeg mener at øyefargen kan være en av grunnene. (og jeg har også fått høre nettopp det av et par av disse som får unnvikende blikk)

Nei, lav selvtillitt/dårlig personkjemi har ikke passet på dem jeg sikter til.

Skrevet

Har samme problemet.. finner ikke noe godt svar, men blitt vant med at folk ikke klarer å holde blikket så lenge..

Skrevet

Jeg har kun problemer med øyekontakt når jeg har hatt for lite søvn....og når jeg er forelsket :rødme:

Skrevet
Har samme problemet.. finner ikke noe godt svar, men blitt vant med at folk ikke klarer å holde blikket så lenge..

Har du også type "intensivt blikk"?

Gjest Gjest Julie
Skrevet (endret)
Nei, lav selvtillitt/dårlig personkjemi har ikke passet på dem jeg sikter til.

Kanskje det kan være at de bare ikke liker å ha så mye øyekontakt. Jeg vet om ganske mange som ser alle andre steder enn i blikket til den de snakker med! Man skal jo ikke stirre på den man snakker med...likevel bør man klare å se litt på hverandre selv om vi bor i det kalde nord.

Det kan også være at noen føler du kan se tvers i gjennom dem og at det blir ubehagelig.

Endret av Gjest Julie
Skrevet
Har du også type "intensivt blikk"?

Ja, noe sånt. Har samme type øyefarge også, lyst blågrønt.

Noen som påstår jeg ser rett gjennom de på grunn av fargen, men det går mer på personlig forhold :P

Skrevet
Kanskje det kan være at de bare ikke liker å ha så mye øyekontakt. Jeg vet om ganske mange som ser alle andre steder enn i blikket til den de snakker med! Man skal jo ikke stirre på den man snakker med...likevel bør man klare å se litt på hverandre selv om vi bor i det kalde nord.

Det kan også være at noen føler du kan se tvers i gjennom dem og at det blir ubehagelig.

De færreste liker vel å bli sett inn i øynene hele tiden. Så hvis TS gjør det, så kan vel det også bidra til ubehageligheter.

Men jeg fikk ikke helt tak i hva som menes med intenst blikk..

Skrevet
Men jeg fikk ikke helt tak i hva som menes med intenst blikk..

Jeg siterer meg selv:

Jeg føler at hun ser "gjennom" meg og rett på sjelen på en måte
Skrevet
Jeg siterer meg selv:

Joda, jeg forstår hvordan det føles. Men jeg er mer nysgjerrig på hvordan du faktisk ser på folk. Altså, om du virker stirrende. Eller om du aldri bryter øyekontakten.

Skrevet
Joda, jeg forstår hvordan det føles. Men jeg er mer nysgjerrig på hvordan du faktisk ser på folk. Altså, om du virker stirrende. Eller om du aldri bryter øyekontakten.

Som en normal person. :)

Skrevet
Ja, ok. :)

Øh, ble ganske ordrett av det du skrev, det :P

Det var ikke tenkt plagiat, men ..

Skrevet
Som en normal person. :)

Hehe..okey. Hvis du mener at du ser på andre som en normal person, så er det vel ingenting du kan gjøre med det heller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...