Gjest Gjest_Mojo_* Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 :katt: Heij. Jeg skal ha et foredrag, og lurer på om noen kansje har litt fakta om skipskatt...? Håper på mye fin fakta
Merneith Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Ikke fakta, men verdens søteste bilder av skipskatt
Echo Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 Skipskatt Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Katt med seks tær på forpotene.Skipskatt er en folkelig betegnelse på katter med polydaktyli, dvs flere enn det normale antallet tær (18 – fem på forpotene og fire på bakpotene). Katter med denne misdannelsen blir av enkelte feilaktig oppfattet som en egen rase. Betegnelsen oppstod da katter med polydaktyli viste seg å ha meget gode klatreegenskaper, noe som var fordelaktig på treskuter. Disse kattene ble da foretrukket i rollen som muse og rottejeger på skip. Skipskatter er vanligst hos Maine Coon og Pixie-Bob (amerikansk rase), men fenomenet oppstår også sporadisk hos huskatter. Skipskatten passer bra for allergikere fordi det vokser mange hårstrå fra samme rot. Dermed løsner det ikke like mye hår fra skipskatten som fra andre katter. Polydaktyli volder normalt ikke kattene besvær, men det kan oppstå problemer med innvokste klør dersom klørne ikke stelles regelmessig. Utstilling av og avl på katter med polydaktyli forbys av de fleste katteorganisasjoner, f.eks. Norske Rasekattklubbers Riksforbund (og moderorganisasjonen FIFé). FIFé motiverer ikke forbudet med eventuelle helserisikoer, men med at man ikke skal oppfordre til innavl av rasekatter av rene popularitetshensyn. Heller ikke i USA tillater de fleste katteorganisasjonene utstilling av polydaktyle katter. Unntaket er TICA (The International Cat Association), som tillater polydaktyli hos Pixie-Bob. Fra USA er det kjent en koloni med polydaktyle katter nær Ernest Hemingways hjem i Key West, en koloni forfatteren selv oppfostret. Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Skipskatt»
Gjest Gjest_Propell_* Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 Skipskatter ble tradisjonelt brukt som maskot på enkelte fartøy, da man mente de brakte lykke. Uniformen bestod av en tilpasset matrosdress, der det var laget hu--- ---eh--- Sorry. Kan visst ikke hjelpe likevel.
Noldus Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Hei!! Jeg kan ikke hjelpe deg, men har bare et lite spørsmål!! Jeg har selv en skipskatt, og når den går så høres den nesten ut som en hund... Altså den får ikke klørne helt inn så de "klikker" mot gulvet.. Er dette vanlig?
NovaFlare Skrevet 8. november 2007 #7 Skrevet 8. november 2007 Skipskatten er ingen rasekatt og er ikke registrert i noen kattebøker som en rase, men er en betegnelse på katter som har en genfeil som gjør at de blir født med for mange tær
Gjest Gjest_tiger_* Skrevet 8. november 2007 #8 Skrevet 8. november 2007 Hei!! Jeg kan ikke hjelpe deg, men har bare et lite spørsmål!! Jeg har selv en skipskatt, og når den går så høres den nesten ut som en hund... Altså den får ikke klørne helt inn så de "klikker" mot gulvet.. Er dette vanlig? Hei. Ja, min skipskatt har samme greia. Han har tre ekstra tær på forbeina, og på disse kan han ikke trekke inn klørne slik han gjør med de "vanlige" klørne. Jeg klipper de tre ekstra klørne med klotang, og er særlig nøye med den som er nærmest den vanlige poten slik at denne kloen ikke skal vokse seg inn og irritere. Når man klipper klikker det ikke på parkettern lenger;) Men altså ikke alle klørne, de som ikke er skipskattklør lar du være.
Gjest Eir Skrevet 8. november 2007 #9 Skrevet 8. november 2007 (endret) Skipskatter er vanligst hos Maine Coon og Pixie-Bob (amerikansk rase), men fenomenet oppstår også sporadisk hos huskatter. Dette gjelder i Usa, her i Norge er skipkatter vanligst blant skogkatter. (Altså uregistrerte långhårskatter, ikke rasekatten NFO.) De er også vanligst langs kysten av Norge. Det at den er vanlig blant skogkatten og maine coon er en av mange grunner til at mange mener disse to rasene er nært beslektet. Polydaktyle katter fantes opprinnelig over hele Europa, men mot slutten av middelalderen ble de utryddet pga overtro, hvor man mente at dyr med slike avvik hørte djevelen til. Men i Norge har disse kattene vært kjent for å bringe lykke, spesielt ombord på skip, så her overlevde de. I dag er de mest utbredt i Norge og Usa, men det finnes også noen i Storbritannia, Europa og Asia. Polydaktyli er noe man finner hos de fleste arter, både katter, hunder og mennesker. Hunderasen Lundehund er polydaktyl, og ett kjent polydaktylt menneske er Marilyn Monroe, som hadde seks tær på hver fot. Her er en hjemmeside som tar for seg polydaktyle katter, bla historie, genetikk osv: http://www.messybeast.com/poly-cats.html Jeg kan ikke hjelpe deg, men har bare et lite spørsmål!! Jeg har selv en skipskatt, og når den går så høres den nesten ut som en hund... Altså den får ikke klørne helt inn så de "klikker" mot gulvet.. Er dette vanlig? Det er ganske vanlig, og man trenger ikke å gjøre noe med det. Har en skipskatt selv også, og hun har noen klør som ikke kan trekkes inn. Har aldri stelt klørne på noen spesiell måte, og de vokser normalt. Bare hold ett lite øye med dem, og hvis du ser at de vokser innover må de klippes, hvis ikke lar du dem være. Endret 8. november 2007 av Eir
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå