Eliza Doalot Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 (endret) Saken er som følger: Vesla på halvannet år har barnehageplass i "feil" retning ift til hjem og jobb/skole for oss foreldere. Reiseveien gjør at hun må være i barnehagen ca 1,5 time lenger enn hva hun hadde behøvd hvis barnehagen lå nærmere eller i "rett" retning. Forøvrig er barnehagen hyggelig, og hun trives godt. Jeg er student med mulighet for å søke plass til henne i en studentbarnehage plassert på campus, fra neste høst. Dilemmaet ligger i at når jeg er ferdig med bacheloren min 2 år senere vil hun måtte bytte barnehage igjen (siden jeg ikke er student lenger). Det er også, etter en tid, aktuelt for oss å flytte tilbake til hjemstedet vårt, noe som vil føre til enda et bytte, men det er usikkert når dette evt blir. I verste fall blir det altså tre barnehagebytter på henne i løpet av de fem årene hun går i barnehage. Hvordan invirkere det på en 2-åring å bytte barnehage? Hun skal ihvertfall ha fire ukers sommerferie, kommer hun egentlig til å huske/savne den gamle barnehagen etter et sånt avbrekk? Hvordan er det for et barn å måtte bytte barnehage så mange ganger som skissert over? HVa ville dere valgt? Kortere dager nå og flere bytter, eller lange dager nå med ingen eller ett bytte? Endret 7. november 2007 av Eliza Doalot
Gjest s.n Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Min datter gikk i hele 4 barnehager! (flyttet pga studier og jobb). Hun er robust og har tålt det godt. Er nå flink til å forhold seg til nye situasjoner, god til å snakke med voksne - og har i det hele tatt utviklet seg til å bli veldig selvstendig (veldig ulikt meg som barn, som ikke turde å snakke med noen...) Du må veie opp hva du synes er viktig - å ha 1,5 time mer med henne hver dag nå som hun er liten, eller få flere bytter av barnehage. Barn er forskjellige, og tåler omveltninger ulikt.
Trollmamma Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 Jeg hadde nok valgt studentbarnehagen, ettersom det sparer tid for både deg og henne. Mer tid sammen med foreldrene er av stor betydning det også, tross alt... En toåring tilpasser seg fort, så jeg tenker at et barnehagebytte ikke vil være noen krise. Og om dere flytter til hjemstedet ditt kort tid etter at du har avsluttet studiene, kan du kanskje søke om dispensjon og slik beholde plassen de ekstra månedene? Evt melde deg opp som student ett år til for å beholde rettighetene?! Jada, vet at det er en utnyttelse av systemet, men om det er for en kort periode, så hadde jeg valgt det.
Grooo Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 Jeg vil nå si at kvalitetstid med foreldrene er viktigst, selv etter å ha lest denne: http://www.hio.no/content/view/full/64834/ Venner er viktig, men foreldrene er enda viktigere.
Gjest Mayamor Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 Jeg ville valgt å bytte barnehage. Barn er tilpassningsdyktige, og dere foreldre er jo de faste holdepunktene - og dere har jo barnet i livet sitt hele veien.
Eliza Doalot Skrevet 7. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 7. november 2007 Jeg er nok også av den oppfatningen at det beste er å bytte, men som dere skjønner er jeg veldig usikker. Mhp dett med venner og stabilitet osv, så går hun i en avdeling med barn fra 0-3 år. Så vidt jeg skjønner vil en ganske stor del av barna flyttes over i andre avdelinger neste år, ergo vil miljøet uansett endres. Er det noen som har tanker rundt dette med å bytte barnehage flere ganger? Jeg ser jo at det er andre som har gjort det før, men hva er vanlige konsekvenser, i den grad man kan si at noe er det?
Rubina D Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 Min eldste sønn gikk i 3 barnehager i de 4 årene han gikk i barnehage. Han taklet dette veldig bra, til tross for at han har ad/hd. Jeg ville ha byttet. Det er faktisk også 7,5 timer mer i uka med familietid.
Gjest Gjest - linnea Skrevet 8. november 2007 #8 Skrevet 8. november 2007 Hei, Vi har to barn i to forskjellige barnehager, i to forskjellige retninger. Skal si det er slitsomt morgen og kveld. Ikke har jeg bil heller, så jeg henter først i den ene retningen, og går/tar buss til den andre retningen. Vi er aldri hjemme før ca. 17.30 om kvelden, og da skal jeg begynne å lage middag. Den er som regel ikke ferdig før ca. 18.15 og da er det å spise. Etterpå skal minstemann legge seg. Snakk om å få lite kvalitetstid med sine barn da... Dette har jeg gjort i snart 1 1/2, jeg får ikke mitt yngste inn i eldstes barnhage, som er den nærmeste vårt hjem, grunnet en jævlig prioriteringspolitikk i kommunen, som gjør at noen barn ikke får plass i det hele tatt. Mens friske tvillinger kan oppta så mange plasser som bare det. (unnskyld en liten utblåsning av frustrasjon fra min side)... Så hvis jeg hadde vært deg. så hadde jeg byttet tvert. Små barn tilpasser seg veldig fort, det er verre å flytte på seg rundt når barna har kommet opp i 10 og oppover. Hillsen linnea
tuji Skrevet 8. november 2007 #9 Skrevet 8. november 2007 Min datter, som nå er 3,5 år, har byttet barnehage flere ganger. Når hun begynte i ny barnehage nå i høst, var det hennes fjerde. Dette var bytter som vi gjorde høyst ufrivillig (pga turnuslegetjeneste), og vi måtte også flytte hver gang. Altså har jenta blitt rykket opp med rot tre ganger. Jeg var veldig bekymret på forhånd for hvordan dette skulle gå. Faktisk gikk det overraskende bra. Først gikk hun i studentbarnehage fra hun var 1 - 1,5 år. Så flyttet vi til en helt annen kant av landet, og passet på å snakke mye om vennene hennes i den gamle barnehagen, selv om hun var så liten. Vi så på bilder og mimret, og hun kunne navnene på alle lenge etter at hun hadde sluttet. Etter en periode hjemme med meg, begynte hun i ny barnehage. Det gikk fint, og studentbarnehagen var ikke noe savn for henne. Fremdeles så vi av og til på bilder av de "gamle" vennene. Et knapt år etter flyttet vi igjen, og hun fikk ny barnehage. Vi forberedte henne på det, og tok en dagstur for å se på det nye huset vårt og den nye barnehagen. Hun savnet den forrige barnehagen, og gråt av og til for det. Da var vi bevisst på å snakke om det, og si at det er lov å være trist. Hun falt aldri helt til ro i den tredje barnehagen, men det har mest med personalet å gjøre, tror jeg. Nå i sommer flyttet vi igjen (for siste gang!), og det har gått helt som smurt å begynne i ny barnehage! Også denne gangen brukte vi tid på å forberede henne, dra på besøk, snakke om den nye barnehagen osv. Det er selvfølgelig forskjellig fra barn til barn hvordan de tar dette. Vår datter er en tillitsfull jente, så det har gått greit selv om hun har byttet HELT miljø, ikke bare barnehage. Jeg tror at så lenge man er bevisst på å forberede barnet, gjør det ikke noe å bytte barnehage.
Gjest Dixie i.i Skrevet 8. november 2007 #10 Skrevet 8. november 2007 Hei. Jeg gikk i 5! forskjellige barnahager, og tror ikke jeg tok sånn voldsom skade av det. Er mye mer utadvendt en mine søsken da, som har gått i samme hele tiden... Husker heller ikke byttene som så veldig traumatisk, de første barnehagene erindrer jeg vel knapt, men så hunsker jeg at jeg var nesten litt stolt av at jeg kunne skryte av at jeg skulle bytte barnehage til de andre barna. Var nesten som om jeg skulle begynne på skolen...
Gjest allium Skrevet 8. november 2007 #11 Skrevet 8. november 2007 Jeg ville ikke tenkt så mye på fremtiden - hvem vet hva som skjer om ett år? Tenk på det som fungerer for dere idag. Hvis dere sparer halvannen time om dagen på å bytte, så ville jeg byttet.
Eliza Doalot Skrevet 8. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 8. november 2007 Takk for svar alle sammen! Veldig godt å se at så mange har gode erfaringer med å bytte. :bukke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå