Gå til innhold

Tulipan i krukke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat vært ute i hagen og gravd opp tulipanløk fra et bed hvor de har stått i mange år, men nå begynner det vintergrønne jeg planta samtidig å bli så stort at tulipanene bare forsvinner.. Og i stedet for å kaste løkene satte jeg dem i krukke - men hvordan skal jeg stelle dem videre hvis jeg skal ha noe håp om blomstring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

<Hvis det ikke er kommet frost i jorden der du bor, kan du sikkert plante dem nå.- På Vestlandet kjenner jeg til at folk har plantet løker rundt juletider, utendørs, som har kommet fint opp igjen til våren.

Skrevet

det er ikke frost enda - så det hadde ikke vært noe problem å planta dem på nytt i jord. Men så var det hvor da.. Og siden jeg ikke har noe alternativt sted, satte jeg dem i krukke - der får de bli. Men - hvordan får jeg dem til å overvintre, og blomstre til våren?

Skrevet

Da tror jeg at du må oppbevare dem mørkt, kaldt, uten vann og jord,innendørs, og så heller plante dem ut til våren igjen sånn at de kan få rote seg.- La dem "hvile" på et frostsikkert sted, er mitt råd.

Men kanskje det er noen gartnere her som har flere tips.

Skrevet

Takk for svar - problemet mitt er at jeg ikke kommer til å ha noe alternativt sted å plante disse løkene neste høst heller. Med mindre vi flytter da - men skulle vi finne på å gjøre det blir nok ikke en 20-30 gamle løk med på lasset..

Så det jeg tenkte er at hvis jeg plantet dem i krukke (done that) så kanskje vi kan ha glede av dem til våren likevel..

Skrevet

ok, da er jeg med. :)

Tror jeg har gjort noe lignende en gang, og sålenge de står kaldt og mørkt i ventetiden, tror jeg det skal gå bra. (Sånn at de ikke begynner å spire i januar.) - Er litt usikker på dette med vann, men hvis du tenker at du lager tilsvarende miljø for dem i krukka som de ville hatt ute, feks.- men de må vel ha litt vann for å rote seg.

Lykke til.

Skrevet

-(Litt off topics):

Innrømmer at jeg er litt treig i oppfattelsen idag, du SKRIVER jo at de står i ei krukke. Trodde bare at du hadde dem der foreløpig, jeg.

:klaske:;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...