Lilywhite Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Jeg skal feire bursdagen min med en jentekveld om 2-3 uker, vi blir sannsynligvis 6-8 jenter... Tenkte hovedrett og dessert, forslag? Har lyst å lage noe som ikke er vanlig at vi lager når vi spiser sammen, som taco, pizza etc... overraske dem litt
Gjest Mayamor Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Det er jo så masse mat som er gøy å servere... Kyllinglår med ris, salat og en spennende saus? Gryterett med ris, salat og baguette? Frtyrstekt svinekjøtt med sursøt saus? Pastasalat med kylling i, serveres med frisk salat og baguetter? Reker, loff, smør majones og sitron? Innbakte minipizza? Pasta med cabonarasaus? Gnocciboller i pestosaus? Hjemmelagde hamburgere med råstekte poteter? Foccaia brød med kremost, mango, salat, rødløk og tomat. Pai med bacon, broccoli, purre, fløte, egg og ost. Server med salat. Lasagne servert med salat og baguetter. Betasuppe servert med kuvertbrød og smør. Bolognese suppe servert med kuvertbrød og smør. Helstekt ytrefilèt med gratinerte poteter, broccoli og bernaisesaus. Lammekoteletter med hasselbackpoteter, broccoli, gratinert tomat, ristet champignon og sjysaus. Helstekt ørret med kokt potet, agurksalat og rømme. Baccalao. Det kommer mye ann på kjøkken, utstyr, penger og vilje... Lykke til.
jannamor Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 TAPAS da får alle noe de liker og.... mmmmm det er det beste i verden kan gjerne komme med forslag hvis du vil
treningsjenta Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 kommer jo litt an på hva folket liker da.. Men er riktig som du sier, Taco slår alltid an uansett:) Men det har kanskje litt med at her finner alle noe de liker, siden det består av ulike deler. En annen god ide da, er å lage salat. Her kan du bare lage en basic salat også kan du ha forskjellig ting i egne skåler, slik at man kan mikse litt selv, alt ettersom hva man liker. Dette har vært veldig populært på min venneside for tiden. her kan du ha kylling, reker, tunfisk, pasta, egg, og mikse mellom mange forskjellige dressinger. og ved siden av kan du kjøpe vanlige baguetter, hvitløksbaguetter, hvitkøkskringle, eller god loff. Dette er noe som alle og enhver kan like, og med brød ved siden av kan man bli mett også. Ellers så er det jo masse desserter du kan ha ved siden av, enkelt er det jo med is med litt tilbehør, feks nonstop, peanøtter, sjokoladesaus, jordbær, bringebær, blåbær. Eller kanskje du bare kan lage en stor skål med masse bær sammen som man kan ha alene eller med is? Eller hva med et lekkert fruktfat? Sette sammen masse frukter slik at det både ser pent og lekkert ut, og smaker himmelsk. Eller du kan bake en kake:) Muligheten er mange, og det er gøy å lage til, og noe annerledes enn det som blir servert hvert gang:) Da blir du garantert husket også
treningsjenta Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 en ide til, er også potetgull i flere typer, selleristang, gulerøtter og agurker til å dippe i dipp. mmmm dette er også godt:)
gard Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Tapas er en klassiker....oliven, skinker, ost osv osv. Men vil du helst servere som på restaurant? Jeg hadde nettopp en middag for min kone og da serverte jeg 6 retter der tema var "Smaken av Italia". Da serverte jeg bøffel mossarella og langstekte tomater, Italienske skinker og salami, Ribolita, kylling cacciatore, Italienske oster og til slutt en mørk sjokoladekake. Jeg hadde forskjellige italienske viner til alle rettene og det ble ganske vellykket :-)
jannamor Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 Tapas er en klassiker....oliven, skinker, ost osv osv. Men vil du helst servere som på restaurant? Jeg hadde nettopp en middag for min kone og da serverte jeg 6 retter der tema var "Smaken av Italia". Da serverte jeg bøffel mossarella og langstekte tomater, Italienske skinker og salami, Ribolita, kylling cacciatore, Italienske oster og til slutt en mørk sjokoladekake. Jeg hadde forskjellige italienske viner til alle rettene og det ble ganske vellykket :-) tapas er seriøst, en helt vanvittig bra verden. man har så vanvittig mange alternativer m det hørtes digg ut
Gjest hyggelig Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 ingenting slår en hjemmelaget curry med naanbrød og kanskje litt salat til. her er en link til en kjempegod curryrett, men den er på engelsk,da... http://www.curryfrenzy.com/curry/recipes/Chicken-Rogan.html
Lilywhite Skrevet 7. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2007 Utrolig mange bra forslag her... Er ganske flink til å lage mat, men var i et veldig lite kreativt hjørne i dag... Tenkte litt på tapas selv. Gard kom jo med noen forslag, men hvis andre har flere forslag til tapas er det fint om de kommer med dem, har ikke laget det før Gard: Vet ikke helt hva du mente med om jeg ville servere det som på restaurant, men vil jo gjerne at det hele skal se litt fancy ut ja...jeg kan godt bruke endel tid på å tilberede maten, men jeg vil helst lage noe hvor jeg kan sette meg ned og spise med de andre og slippe å løpe frem og tilbake til kjøkkenet hele tiden underveis i måltidet...tapas er vel god idé sånn sett
jannamor Skrevet 7. november 2007 #10 Skrevet 7. november 2007 (endret) hva med; saltbakte mandelpoteter aioli creme fraise dressing pesto rød/grønn eller begge olivenbrød/ foccacia saltbakte mandler sugarcoated mandler ristede aspargesbønner tomat, basilikum og mozzarella salat mozzarella og eller ostefat artisjokk, chorizo og melon salat sukkererter salat med purre og div løk asparges med spekeskinke (serrano?) svisker med bacon albondigas (kjøttboller i fyldig tomatsaus) urtekjøttboller (har enfantastisk oppskrift) marinerte kyllingklubber (evt spyd) serranoskinke (evt parma) hvitløkmarinerte scampi honning glaserte laksespyd sauterte reker (gjerne søtlig, har god oppskrift her og) vel kan fortsette i det uendelige her. Bare det første jeg kom på. du trenger selvfølgelig ikke alt. Du kan lage så mye du vil, men til ca ti ville jeg ambefalt 4-5 kjøtt/fiskeretter, poteter, brød, sauser og div fra grønnsakslista/tilbehørslista. gir deg gjerne oppskrifter på alt over en pm hvis du vil ha? si gjerne på hva, siden det er tidkrevende og skrive Endret 7. november 2007 av jannamor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå