murray Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Jeg klarer å lage aioloen med riktig tykkelse uten at den skiller seg, men den smaker rart, dvs det er som en "papp-smak". Det hjelper ikke om jeg pøser på med sitronsaft, salt og pepper. Noen tips fra aioli-guruer? Vet at dere er her inne Hvor mye sitronsaft bruker dere (til to egg, litt hvitløk og 2,5 dl olje)? Jeg bruker 50/50 olivenolje og maisolje. Hjelper det med sennep? Jeg vil ha slik hjemmelaget aioli jeg får på restaurant, men hvordaaan *rive seg i håret*.
brumma* Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Er ingen aïoli-guru, men jeg bruker en dæsj dijonsennep og litt hvitvinseddik i. Har ikke opplevd noen pappsmak på min. Jeg kan legge ut oppskriften senere i dag om du er interessert.
murray Skrevet 7. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 7. november 2007 Er ingen aïoli-guru, men jeg bruker en dæsj dijonsennep og litt hvitvinseddik i. Har ikke opplevd noen pappsmak på min. Jeg kan legge ut oppskriften senere i dag om du er interessert. Det hadde vært fantastisk. Tusen takk
Arkana Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 Jeg lager den med sennep (Dijon-sennep eller Colmans sennepspulver), eggeplommer, salt/pepper, sitronsaft og 50/50 olivenolje og maisolje`(følger ingen fast oppskrift angående mengder). Ingen pappsmak her heller. Kan det være at smaken hos deg kommer fra noen av ingrediensene, f.eks. oljene?
murray Skrevet 7. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2007 Jeg lager den med sennep (Dijon-sennep eller Colmans sennepspulver), eggeplommer, salt/pepper, sitronsaft og 50/50 olivenolje og maisolje`(følger ingen fast oppskrift angående mengder). Ingen pappsmak her heller. Kan det være at smaken hos deg kommer fra noen av ingrediensene, f.eks. oljene? Det kan være. Hvilken type olje bruker du? Merke altså.
Arkana Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Det kan være. Hvilken type olje bruker du? Merke altså. Det husker jeg dessverre ikke, og det kan variere fra gang til gang.
Gjest Elfrida Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 Jeg bruker bare en dæsj olivenolje, ellers bare rapsolje (ikke kaldpresset). Mye hvitløk og mye sitron (+salt, pepper, dijonsennep). Sitron har jeg i på slutten når jeg smaker til, og sper også med litt vann for å få en passe konsistens.
FantasDick Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 På de to restaurantene jeg har jobbet på har vi alltid laget Aiolien med eggeplommer, olje, hvitløk, hakket chili og salt.
brumma* Skrevet 7. november 2007 #9 Skrevet 7. november 2007 (endret) Denne har jeg laget med stor suksess mange ganger: 1 egg 1 ts dijonsennep 1 ts hvitvinseddik 5 dl olje 1 fedd hvitløk 1 klype salt Skrell hvitløken. Ha alt unntatt oljen i kjøkkenmaskin. Bland, og spe forsiktig med olje til det får majoneskonsistens. Smak til med salt. Jeg har stort sett brukt en del mindre olje enn man egentlig skal- tatt det litt på feelingen. Edit: Jeg bruker forresten halvparten+ olivenolje og resten rapsolje. Endret 7. november 2007 av brumma*
Gjest Eurydike Skrevet 7. november 2007 #10 Skrevet 7. november 2007 Jeg pleier å bruke 2 dl olje til 2 eggeplommer, så 5 dl til ett egg synes jeg også hørtes mye ut. Ang. "pappsmak" (klarer egentlig ikke helt forestille meg aïoli med pappsmak! ) så slår det meg at det kanskje kan ha noe med selve hvitløken å gjøre? Gammel hvitløk kan smake bittert, særlig hvis den har grønne spirer. Den beste aïolien har jeg laget om sommeren med ferske hvitløkfedd - de er også litt mildere på smak, og egner seg veldig godt til å spise rå i ulike retter. Ellers liker jeg som Elfrida å spe aïolien med vann så den får litt tynnere konsistens. Det tar kanskje også vekk noe av den verste skarpheten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå