Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, jeg er blir 28 år nå, og både mannen min og jeg ønsker oss barn. Men jeg merker at jeg ikke helt finner det rette tidspunktet, så jeg tenker at jeg en dag bare må hoppe i det. men når?

Vi har akkurat fått oss hund nr 2. vi gleder oss skikkelig til sommeren for da skal vi på tur med hundene i jotunheimen og flere andre steder. til neste vinter vil nye hunden være gammel nok sånn at vi kan snørekjøre med begge! Vi har hunder som trenger en del mosjon, og vi gleder oss til å dra på tur med sekk på ryggen og kløv på hundene.

Vi har så mye artige planer nå, som jeg av en grunn ikke har kunnet gjøre på mange år.

Men han ønsker seg barn, og det gjør jo jeg også etter hvert. så jeg prøver å se fremover og tenke meg når det kunne passe å begynne å prøve :o men når blir det tro...?

Åssen klarte dere bare å hoppe i det folkens? og hvor lang periode er det egentlig man ikke kan gå på fjellturer, trene og gå på ski? man kan vel gjøre det store deler av graviditeten...?

Bare lurer her, for jeg nærmer meg 30 og vil ha minst 2 barn... :sjenert: men synes det er VELDIG skummelt å hoppe i det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det passer vel aldri helt å få barn. Er alltid noe en skulle vært med på ;)

Jeg var med i pulken når jeg var noen månder gammel, og søsteren min likeså. Bleieskift ble gjort, av med bleien, på med ny, ned i saueskinnsposen igjen. Vi har ikke tatt skade av det ;)

Alt går stort sett an å tilpasse, og om en må utsette ting noen månder, så kan en jo ta det igjen senere. Tenk på så mange opplevelser dere kan gi barna deres ute i skog og mark.

Jeg hadde hoppet i det. Kan jo tenkes at dere bruker litt tid på å bli gravide også.

Lykke til med avgjørelsen :klem:

Skrevet

Det er ikke sikkert det er gjort på første forsøk, så hvorfor ikke bare hoppe i det! Veien blir til mens man går !! Barn kan være med på masse de - både i bæremeis og i pulk!

Skrevet

Jeg ville hoppet i det...

Som de andre sier kan dere ha barnet med på turer i pulk eller bæremeis. Men jeg tror jeg ville vært forsiktig med å stå på ski når jeg var gravid, hva hvis du faller stygt? Gåturer og annen moderat trening tror jeg ikke skal være noe problem om du er vant til å være i fysisk aktivitet :)

Skrevet

Vi har alltid vært på skiturer selv om barna var små. Hunden dro pulken. Så lenge barnet kan sitte i pulken, kan man gå ganske langt. Når barna blir 3-4-5 år må man legge opp turen på barnas premisser. Det anbefales å vente med pulk til barnet er 6 mnd. Datteren vår var med i pulk fra hun var 3-4 mnd. Det gikk helt fint. Men pass på at barnet ikke kaster opp. Legg heller ikke ut på tur hvis det er kaldere enn 10 kuldegrader eller sterk vind.

Barnet ligger godt beskyttet i magen, så skiturer i lett kupert terreng uten bratte bakker burde gå bra. Skiturer kan føre til bekkenplager, så unngå overbelastning. La din kjære bære sekken. Jeg ville unngått alpinbakken etter svangerskapets 12 uke.

Skrevet

åhh herregud, jeg vet ikke jeg altså... :) huff, føler jeg bare utsetter og utsetter det enda jeg har utrolig lyst på barn!!! men det er jo så utrolig drastisk da......

jeg prøver å finne ut om jeg bare skal begynne nå, om jeg skal vente til over nyttår, om jeg skal vente til våren, eller kanskje over sommeren?? huff, ikke stort klokere jeg :)

Skrevet

For å ta opp en annen side ved saken også...

Jo eldre man ernår man blir gravid, jo større er sjansene for at det skjer noe med barnet... Vi kvinner er generelt "for gamle" når vi setter i gang med reproduksjonen. Leste at gjennomsnittalder for førstegangsfødende var 29 år. Det er egentlig temmelig høyt. Kjappe søk i google taler entydig: gamle mødre øker rtisikoen for syke og funksjonshemmede barn.

Men når det er sagt: du høres utrolig sporty ut, og hvis jeg var foster hadde magen din vært langt oppe på listen over ønskemager å bo i. Og langt foran slappe, røykende 20-åringers mager :)

Men se for deg at du nå venter i 5 år da... Er du ferdig med hund og skiturer da? Neppe... Du vil nok alltid være sporty og friluftsinteressert. Sånn sett vil det "aldri" passe med barn. Eller snu det på hodet: det vil passe like godt nå som senere.

Dette er en avgjørelse du og din kjære må ta sammen.

Kjenn på magefølelsen! :fnise: Det passer aldri perfekt...

Lykke til meg avgjørelsen. Vær innstilt på at det kan ta tid...

Skrevet (endret)

Går du på pillen? I såfall ville jeg sluttet med den og gitt kroppen tid til å finne seg selv igjen. Det kan ta lang tid før man får normale sykluser etter p-pilleslutt.

Men jeg ville ventet et år til med prøvingen slik at valpen rekker å bli litt mer ferdig og mindre krevende. Ingen kan spå hvordan du vil reagere på å bli gravid, men ofte har man vesentlig større behov for hvile og tåler stress og forpliktelser dårlig.

Må legge til at det absolutt ikke er noe i veien for å være sporty og friluftsmenneske om man får barn. Babyen kan være med i pulk vinterstid fra den er 6 mndr. Og har du god fysikk kan du gå på ski laaangt ut i graviditeten. Dog ikke noe for dem med bekkenløsning. :popcorn:

Endret av la Flaca
Skrevet

Hallo, jeg mener ikke å skryte på meg at jeg er SÅ sporty da:D haha, men kjæresten og jeg ønsker å bli enda flinkere til å gå tur fremover og å bruke noen helger og ferier på skikkelige fjellturer. jeg gleder meg!!

Jeg går på p-ring faktisk...

Valpen er knapt 11 uker gammel, så vil uansett vente en liten stund, men den vil jo uansett være voksen før et evt barn hadde kommet til verden...

Skrevet

Jeg tror det skal veldig mye til for å være helt klar. Det er et stort steg, og man har lett for å vurdere mye.

Formen din som gravid er ikke lett å si. Ikke sikkert du orker å ta deg av en krevende valp. Jeg merker selv at jeg blir fortere sliten enn før, men er heldigvis i veldig god form utenom.

Kan jo være greit å snakke litt med kjæresten din. Er han klar til å ta det meste ansvaret hvis du blir gravid raskt.

Men friluftsliv med små unger får du til. Det er klart det er en vanvittig omstilling, men samtidig blir det nok ikke lettere når man blir eldre.

Lykke til :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...