Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor mye tid dere som er samboere bruker på hverandre?

Vet at alle er forskjellige og at svarene sikkert er varierende, men jeg lurer litt på hva som er mest normalt.

Jeg lurer på om det er jeg som har for høye forventninger til min samboer om hvor mye vi skal være sammen.

Samboeren min liker å være mye alene, og trenger derfor mye tid til seg selv, i tilleg kommer selvfølgelig venner.

Jeg liker ikke å være alene en gang i blandt, og skulle jeg vært like mye alene som ham hadde jeg blitt deprimert.

Alle er foskjellige og dette må jeg selvfølgelig akseptere.

Problemet er at behovene blir så forskjellig, at jeg mye oftere enn ham ønsker at vi skal tilbringe tid sammen, noe som gjør at jeg alltid føler meg som "taperen", der det blir han som "bestemmer" når vi skal være sammen.

Som løsning på dette avtalte vi at vi skulle ha faste dager i uka der vi var sammen, slik at vi skulle slippe denne "taper/vinner" situasjonen.

Han foreslo selv tre dager i uka.

Vi har ikke vært sammen hele dagen da, men noen timer på kvelden, så jeg synes ikke det er for mye.

I går var det meningen at vi skulle ut å ta bilder sammen, men kameraet fungerte ikke, og da ville han ikke finne på noe annet, men heller holde på med sitt.

Jeg blir skuffet selvfølgelig, fordi dette var en av dagen han selv hadde foreslått.

Da kommer det frem at han ikke alltid føler for å være så mye sammen, men da lurte selvfølgelig jeg på hvorfor han hadde kommet med dette forslaget i utgangspunktet.

Det høres kanskje litt nazi ut med faste dager, men det var fordi vi begge skulle kunne slappe mer av, at han ikke skulle føle at jeg maste på ham, og jeg skulle slippe å føle meg avvist.

Blir litt lei meg, fordi det i praksis blir han som bestemmer når vi skal være sammen.

Er det noen andre her som har samme problem eller har noen råd å gi om hvordan dette kan løses?

Videoannonse
Annonse
Gjest marihan
Skrevet

Hvis ingen av oss har planer en dag, så er vi jo sammen.. Leiligheten vår er såpass liten, at hvis en av oss stadig vekk måtte være alene, så tror jeg vi hadde fått problemer. Når man deler bosted sammen, så er det jo naturlig at man er mer sammen enn tidligere, og dette kan kanskje være en utfordring for flere å takle.. Hvis du gir han litt tid, så kommer det seg sikkert etterhvert :)

Skrevet

Forrige uke var vi sammen bare en kveld, da var begge to opptatt de andre dagene, noen dager han og noen dager jeg.

Denne uken ser det ut til at ingen av oss har noe særlig med planer, untatt mandagen som var og på fredagen, så da er vi mest sannsynlig sammen alle kveldene. Iallefall er vi hjemme begge to, men vi sitter ofte på hvert vårt rom og pusler med hvert vårt, og stikker inn til hverandre innimellom :)

Føler at vi har ganske like behov når det gjelder mengden samvær.

Skrevet

Vi tilbringer mye tid sammen, så og si hver eneste kveld, faktisk. Ofte sitter vi og gjør hver vårt (han ser film, jeg chatter på nett eller spiller, f.eks) mens vi prater nå og da, men vi tilbringer alltid tid og nærhet sammen hver dag. For oss har det rett og slett blitt en "god vane".

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Vi er jo ofte hjemme samtidig, men han sitter gravd ned i pcen alt for mye synes jeg.

Skal ikke si noe på nærheten, vi klemmer ofte på hverandre, så det er det ikke noe mangel på.

Jeg tenkte egentlig ikke på når man sitter med hvert sitt, men hvor ofte man gjør noe sammen.

Å være hjemme samtidig er jo mest å fysisk være til stede, mentalt sett er han jo i en anneb verden foran pcen.

Vi spiser middag sammen, og han ligger litt på senga sammen med meg før vi sovner, siden han ikke trenger å stå tidlig opp om morgenen legger han seg ikke samtidig.

Han er plaget med depresjoner og vil derfor være ekstra mye alene og holde på med noe for å slippe å tenke for mye.

Hvis vi siiter å prater klarer jeg aldri helt å slappe av på grunn av pcen, så det blir vanskeligere med den gode samtalen.

Uff, kanskje det er jeg som overdriver, vet ikke...om det er jeg som har for høye forventninger,må jo jeg fire ned på ønskene.

Synes bare det er vanskelig å finne ting å prate om når man ikke opplever så mye sammen.

Hvor ofte driver dere med aktiviteter sammen?

Skrevet

Vi har vært sammen i et og et halvt år, så vil gjerne ha svar fra par som har vært sammen en stund.

Er man nyforelska er man jo som oftes sammen hele tiden, noe vi også var.

Skrevet
Vi tilbringer mye tid sammen, så og si hver eneste kveld, faktisk. Ofte sitter vi og gjør hver vårt (han ser film, jeg chatter på nett eller spiller, f.eks) mens vi prater nå og da, men vi tilbringer alltid tid og nærhet sammen hver dag. For oss har det rett og slett blitt en "god vane".

Det samme gjør jeg og samboeren også. Vi sitter gjerne i samme rom, men holder på med forskjellig... Og føler han for og gå i et annet rom og gjøre noe annet så gjør han det, men kommer alltid innom til meg, eller spør hva jeg gjør på. :) Så... det er vel en "god vane" for oss også.

Skrevet
Det samme gjør jeg og samboeren også. Vi sitter gjerne i samme rom, men holder på med forskjellig... Og føler han for og gå i et annet rom og gjøre noe annet så gjør han det, men kommer alltid innom til meg, eller spør hva jeg gjør på. :) Så... det er vel en "god vane" for oss også.

Sånn har vi det også. Vi er der for hverandre, men vi driver ofte med vidt forskjellige ting der vi sitter i hver vår sofa eller på hvert vårt rom. Innimellom spiller vi spill eller noe, men ingen av oss har behov for at vi skal sitte oppå hverandre og ha dype, meningsfyllte samtaler absolutt hele tiden. Da hadde ihvertfall jeg blitt galen i hodet - jeg har behov for ene-tid selv om jeg er samboer.

Skrevet (endret)

Dette er oss, det! Vi er nesten alltid sammen når ingen av oss er på jobb. En av oss stikker kanskje på trening eller går ut for å handle en times tid, men kommer hjem igjen rett etterpå. I helgene finner vi på ting sammen eller med andre venner.

Noen ville vel fått fnatt over hvor etablert og stillesittende liv vi har... men vi har det godt!

Har forresten bodd sammen i over 2 år.

Endret av s.n
Skrevet

Vi har vært samboere i 5 år og er med hverandre hele tiden på fritiden. Når vi sitter hjemme på kveldene hender det vi bytter litt på å holde på med dataen.

Ellers sitter vi og ser en film sammen , eller bare på tv generelt, eller finner på andre ting.... Hender av og til at en av oss kanskje blir litt for oppslukt av dataen og men da sier den andre parten ifra og dataen legges bort. :skravle:

Men det er veldig inviduelt når det gjelder hva folk gjør. Jeg har vennepar som ikke ser hverandre i det hele tatt nesten og gjør alltid ting hver for seg pga ulike interesser.

Der er vi så heldige at vi deler de fleste interessene og det gjør det lettere å henge sammen hele tiden..

Skrevet

Vi er som oftest sammen med mindre den andre av oss skal noe, og har ikke noe fast. Derimot hver tirdag og torsdag så er vi på tae kwon do trening, og på lørdager driver han med spillklubben på dagen, jeg blir med bort om jeg orker/gidder.

Leiligheten vår er nå stue, soverom og bad så er nå ikke så mange andre tom vi kan gå i, men som oftest sitter han og ser på tv og jeg spiller wow. Eller begge spiller wow, eller han spiller og jeg ser på tv/holder på med andre ting.

Skrevet

Utifra svarene jeg får ser jeg at det mest sannsynlig er jeg som stiller urimelige krav.

Det er bra å vite, fordi er vanskelig å se om det en føler er på villspor.

Han er mye hjemme, og det samme er jeg om jeg ikke er ute å treffer venner da.

Vårt forhold er da ikke så anderledes fra andres.

Noen ganger savner jeg litt den tiden da man var nyforelsket og man var mer spennende for hverandre, men det var noe jeg savnet mer før, er litt mer avslappet nå.

Har kanskje en tendens til å føle meg litt tom, og at jeg ønsker han skal fylle det rommet.

Forstår at det blir feil.

Vi elsker hverandre og har et godt forhold ellers.

Vi forstår hverandre og er der for hverandre.

Skrevet

"Å gjøre noe sammen" tre dager i uka synes jeg er mye. Kan bli litt tvangsmessig, det ja! Samboerskap handler om "tosomhet", at man kan trives sammen uten å gjøre en spesiell aktivitet.

Samtidig er det viktig å finne på noe moro i blant, så man ikke blir sittende i sin egen verden foran diverse skjermer eller hva man nå holder på med. Har man ikke en felles hobby i utgangspunktet, er det fort gjort å få en, feks dansekurs, turgåing, ta bilder sammen - helt supert!

Men så ofte trenger det ikke å være. Folk er som regel aktive med sitt FØR et forhold, da er det viktig å være det etterpå også. En samboer er ingen fritidsinteresse i seg selv...

Skrevet
"Å gjøre noe sammen" tre dager i uka synes jeg er mye. Kan bli litt tvangsmessig, det ja! Samboerskap handler om "tosomhet", at man kan trives sammen uten å gjøre en spesiell aktivitet.

Samtidig er det viktig å finne på noe moro i blant, så man ikke blir sittende i sin egen verden foran diverse skjermer eller hva man nå holder på med. Har man ikke en felles hobby i utgangspunktet, er det fort gjort å få en, feks dansekurs, turgåing, ta bilder sammen - helt supert!

Men så ofte trenger det ikke å være. Folk er som regel aktive med sitt FØR et forhold, da er det viktig å være det etterpå også. En samboer er ingen fritidsinteresse i seg selv...

Jeg som er trådstarter.

Fint med svar, jeg vet ærlig talt ikke hva som er mye eller lite.

Det var han som foreslo tre dager, noe han gjorde for å glede meg.

En fin tanke, men dumt da han ikke mente det helt.

Skal slutte å mase så mye på ham, og ja, det blir kanskje litt krampeaktig.

Tusen takk for alle innspill, det blir så mye lettere, nå som jeg vet om han er "kjip" eller om jeg er masete.

Ser at jeg er masete og skal skjerpe meg.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Har vært sammen i syv år, og vi er sammen nesten hver eneste dag. På en eller annen måte. I helgene, om vi har forskjellige planer pleier vi alltid å spise middag sammen først.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi har vært samboere i 5,5 år. Vi er sammen nesten hver eneste kveld, men det er klart at vi er fra hverandre også. Vi gjør våre ting og ting sammen. Vi prøver å få til en helg eller to hvor vi er alene uten barn en helg i løpet av et år. Tiden som nyforelsket dukker gjene opp igjen da... Ellers har jeg tro på å gi hverandre litt albuerom, men være der for hverandre. :love:

Skrevet

Vi har vært samboere i 1 år, og har vært sammen så å si hver dag etter jobb. Vi spiller en del WoW, så det blir ofte til at vi spiller sammen. Jeg synes han har et merkelig forhold til vennene sine, for de har kvalitetstiden sin når de spiller eller snakkes på IRC. Han møter de nesten aldri fysisk. Jeg er en del ute med venninnene mine, men aldri hele kvelden, sånn at vi ikke får tid sammen. Vi lager ofte god mat sammen, ser på film/tv, prater.. I helgene er vi også sammen, men finner kanskje på noe sammen med venner.

Skrevet
Vi har vært samboere i 1 år, og har vært sammen så å si hver dag etter jobb. Vi spiller en del WoW, så det blir ofte til at vi spiller sammen. Jeg synes han har et merkelig forhold til vennene sine, for de har kvalitetstiden sin når de spiller eller snakkes på IRC. Han møter de nesten aldri fysisk. Jeg er en del ute med venninnene mine, men aldri hele kvelden, sånn at vi ikke får tid sammen. Vi lager ofte god mat sammen, ser på film/tv, prater.. I helgene er vi også sammen, men finner kanskje på noe sammen med venner.

Det første året var vi også sammen hele tiden.

Nå er vi jo på andre året og har full forståelse for at vi ikke er sammen hele tiden.

Vi har mange felles interesser så det er ikke noe problem å gjøre ting begge liker.

Føler meg mye bedre etter å ha startet denne tråden:)

Vil fire litt ned på kravene og gi mer rom.

Så lenge jeg forstår mine egne følelser er de så mye letter å takle:)

Skrevet

Dette høres ut som oss=) prater litt, lekesloss ganske mye (begge vil være boss) lager god mat sammen, spiller av og til scrabble ol, ser på film eller bare daffer på sofaen å ser på tv. Vi kan godt treffe venner hver for oss, men også sammen. kan godt sitte på hver vårt rom også hvis han vil spiller gitar eller jeg må gjøre noe lekser/surfe på nettet. Spiser som regel middag sammen før vi evt går hver til vårt. Mange synes også at vi er for etablerte, men vi trives svært godt med livet vårt.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

I tidligere tråder har jeg ofte følt at vi er litt lite sammen sammenlignet med mange andre. Vi driver begge med en del forskjellig på hver vår kant. Men når vi er hjemme, syns jeg egentlig vi er ganske flinke til å være aktivt sammen. Vi går på kafé, spiser ute, går på kino, leier film, sitter og prater, treffer felles venner, trener sammen, går tur osv. Vi gjør nok noe aktivt sammen halvparten av kveldene i uka. Ikke nødvendigvis absolutt hele ettermiddagen.

Saken er vel at vi ikke føler vi får nok tid til hverandre til at vi har behov for å tusle med hvert vårt når vi er sammen. Det gjør vi mest når vi er alene.

Det er vanskelig å si om dine ønsker er urimelige. Men jeg kan forstå at det ikke er noe godt å ha følelsen av at man er den som maser. Kanskje du krever for mye, men jeg vet ikke. Jeg bet meg imidlertid i merke noe du skrev. Du sier at han er plaget med depresjoner. Noen som er deprimerte blir sånn at de har ekstra behov for å være alene. Dette er ikke nødvendigvis av det gode. Mer tid til å gruble på triste ting. Mange som er deprimerte trenger nettopp det å tenke på noe annet, noe som kan skje ved at de er sammen med andre. Vet ikke om du mener det har noe med saken, men siden du nevner det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...