Gå til innhold

Stjeler småpenger fra mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei jente på 13 ble tatt på "fersken" igår av mora. Hun hadde stjålet småpenger fra henne. Mor har tidligere hatt misstanke, da det er blitt borte mynter fra bilen og ellers i hjemmet. (Jenta får ikke ukelønn). Mora truer med å ta henne med til politiet. Er dette smart? Hvordan ville dere løst problemet, så hun slutter å stjele. 13 åringen påstår at hun ikke har tatt sedler. Men hun har tappet sin søster`s mobil for penger (54,- ) kjøp av Habo ting. Jeg er en slektning som spør om råd jeg kan formidle til familien :kaffe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil ikke kalle dette politisak. Her må mora heller snakke med dattera, og forklare at det ikke er fint å bare forsyne seg. Dersom datteren aldri får penger eller har mligheten til å tjene seg litt penger kan jeg forstå at hun tar - kanskje de bør komme frem til en avtale dem imellom. Hvertfall som føste steg.

Å dra politiet inn i bildet fungerer bare for å skremme, og ødelegger forholdet mellom mor og dattere mer enn det bygger det opp. Ganske farlig, spør du meg, i og med at jenta går inn i tenårene, og en rebell-tid...

Gjest Gjest_Mamma_*
Skrevet

Jeg mener nå at barn innimellom må få bl.a penger hjemme. Det kan være ukelønn, mnd.lønn eller penger de hat tjent på noe de har gjort.

Hvis barna til tilder har penger selv, så blir behovet for å stjele mindre.

Kan til en viss grad skjønne at de som aldri får penger blir utsatt for store fristelser - selv om det er galt.

Det å la barna få/ tjene penger har også litt med opplæring og forberedelser til voksenlivet å gjøre. De skal på ett tidspunkt lære seg å bruke penger, og de skal lære seg forskjellen på mitt og ditt.

Mitt barn får ikke fast ukelønn, men h*n får penger ved behov, og foreløbig er det hverken ofte eller mye penger h*n trenger.

Skrevet

Å dra inn politiet vil bare føre til pinlige samtaler og masse vonde tanker.Det er det ikke noe vits i, drar en inn de risikerer mora at jenta kommer til å treffe ett valg som vil gjøre de neste åra til ett hel***.

At en såpass ung dame ikke får ukelønn stiller jeg litt spørsmål til.. Visst hun har plikter hjemme, eller gjør små ting i huset så bør hun få litt betalt.

Gjør hun ikke plikter/små jobber så få mora til å gi henne noen så hun kan begynne å tjene penger.. Eller hjelp til med å skaffe henne en jobb som feks avisbud.

Selvfølgelig er det galt å stjele, men når hun ikke får ei eneste krone så er det ikke rart at hun gjør det.

Skrevet

Huff, politiet? Det ville jeg ventet med. Hun burde ta en alvorsprat med datteren først, og hvis ikke det hjelper, må det sterkere midler til.

Husker på videregående var det en politimann som kom og fortalte skrekk-historier om hva som skjedde hvis man stjal i kiosker. Da kom det på rullebladet for evig tid, vanskelig å få seg jobb, innreisetillatelse til diverse land, komme inn på bestemte studier osv. "Og da sitter den 15-åringen der og griner fordi han stjal ei røykpakke, men det hjelper ingen verdens ting". Det satte en støkk i oss. Sånne politifolk burde komme på ungdomsskolen.

Hva er Habo-ting?

Skrevet
Hva er Habo-ting?

Habo hotell er et nettsted for barn, der de kan kjøpe seg møbler osv.

Jeg syns foreldrene bør snakke med henne om stjeling og tillit og hvor avhengig hun er av at foreldrene kan stole på henne. Også syns jeg som andre her at hun bør få litt lommepenger. Jeg kan på en måte skjønne at hun blir fristet hvis hun aldri får penger.

Gjest Madre Mia
Skrevet

Det er IKKE greit at unger stjeler småpenger og det bør ikke sees gjennom fingrene med. Beløpene kan bli større og større for hver gang og plutselig før hun er klar over det selv er hun blitt en stortyv. Men å dra politiet inn i en slik sak, er jo tåpelig og ikke så rent lite hysterisk. Og det trekker mor og fars autoritet i tvil i datterens øyne. Tror dessuten neppe politiet prioriterer en slik sak som foreldrene bør klare alene.

Men i all verden! Får ikke jenta lommepenger? Alt koster jo penger bare en beveger seg utafor husdøra. Jeg hadde følt meg veldig urolig hvis ikke ungene mine hadde hatt penger i bakhand i tilfelle noe uforutsett skulle hende. Og hva med penger til toalettsaker? Er det mamman som kjøper dette for henne, eller får hun bare handle når mor/far er med?

Ungene mine har alltid penger, men de bruker de sjelden. De får ikke lov å kjøpe snop og det er veldig sjeldent de gjør det likevel. Unger som ikke lærer å forvalte penger, kan få et stort problem når de skal klare seg selv. Økonomi er en del av oppdragelsen, men det er ikke gjerrighet.

Skrevet
Husker på videregående var det en politimann som kom og fortalte skrekk-historier om hva som skjedde hvis man stjal i kiosker. Da kom det på rullebladet for evig tid, vanskelig å få seg jobb, innreisetillatelse til diverse land, komme inn på bestemte studier osv. "Og da sitter den 15-åringen der og griner fordi han stjal ei røykpakke, men det hjelper ingen verdens ting". Det satte en støkk i oss. Sånne politifolk burde komme på ungdomsskolen.

Problemet er at de tingene han sa bare er tull; politiet overdriver så til de grader at det ikke er troverdig. Det kom en sånn politikvinne på besøk da jeg gikk på ungdomsskolen. Hun skulle skremme oss og hylte og skrek for å etterligne mennesker som satt på glattcelle, men det eneste det førte til var at de fleste i klassen fikk et dårlig inntrykk av politiet. Ikke smart!

Skrevet

Jeg husker jeg selv stjal penger da jeg var liten. Jeg fikk ukepenger på lørdagen som knapt holdt til litt godteri. Jeg fikk klær og mat - og led ingen nød på det området, men behovet jeg hadde for å ha noe som var mitt eget forstod ikke min mor. Det å kjøpe noe hun ikke hadde bestemt jeg skulle kjøpe. Det å ha penger til en brus (som iflg. henne var usunt og kun hørte til på lørdagskvelden) osv.

Hun målte mitt behov opp mot de behov hun selv hadde hatt som barn 50 år tidligere.

Men over til topic: det er ikke ok at barn stjeler. Bli enig med barnet om en sum til lommepenger som er såpass stor at den dekker noe mer en lørdagsgodt, så vil nok stjelingen opphøre. Det beste er nok også å snakke med barnet om dette med stjeling, sånn at det ikke fortsetter parallellt med lommepengene, men snakk på en rolig måte uten anklagelser.

Jeg ble sinnekonfrontert med å ha tatt penger fra min mors lommebok en gang, ingen skikkelig samtale - bare sinne. Det fikk ikke slutt på stjelinga, men førte til at jeg ble enda lurere når jeg stjal.

Skrevet

Vil tilføye at jeg neppe tror politiet er interessert i å måtte engasjere seg i en 13-årings nasking i moras lommer. Og jeg kan ikke begripe at noen er interessert i å gå så langt som å kontakte politiet i en sånn sammenheng heller. Da har man på en måte tapt som forelder. Man bør ha myndighet og kommunikasjonsevner nok til å nå gjennom til barnet på egen hånd.

Hvorfor får hun ikke lommepenger? Hun er gammel nok til å ta sin del av jobben i hjemmet, og får hun litt betalt for det vil det være med på å styrke ansvars- og selvfølelsen hennes.

Skrevet

Jeg ville rådet moren til å snakke med ungen og spørre hvorfor hun føler behov for å stjele fra henne. Hva trenger hun penger til?

Kanskje kan de komme til en ordning hvor hun begynner å få lommepenger mot å gjøre plikter i hjemmet. Evt at terskelen for å spørre om penger blir litt lavere.

Husk at barn i dag blir utsatt for mer press enn vi ble.

Å "jobbe" for de pengene hun allerede har stjålet er hvertall ikke urimelig.

Å dra inn politiet synes jeg blir litt drøyt, men kanskje si no om at hvis det fortsetter så må vi kanskje trekke inn noen utenfra( det være seg annen familie, skole, osv). Kanskje har man noen i omgangskretsen som kan ta en alvorsprat med henne om alvorligheten av å stjele fra andre og at det slett ikke er en bagatell. Å stjele er uakseptabelt og får konsekvenser. Politi tror jeg likevel må være en siste utvei.

Skrevet

Som tenåring fikk jeg aldri penger hjemme, ikke lommepenger, ikke penger til godteri, til kino til og kunne gå på klubben. Jeg fikk ikke noe sånnt overhodet. Dette gjorde jo at jeg gikk og tok småpenger fra foreldrene mine for i det hele tatt og kunne komme meg på klubben med de andre.

Og jeg har aldri noensinne stjælt fra noen andre eller fra noen.

Så jeg synes og dra inn politiet i dette er ikke nødvendig. Moren bør heller sette seg rolig ned med jenta og prate med henne om hvorfor dette skjer og hva de kan gjøre for at det ikke skal skje igjen.

Skrevet

stakkars barn.noen lommepenger må de ha, men ellers er det greit at det inngåes avtale om arbeid hjemme mot mere lommepenger.Det har barn bare godt av og ta del i felles husarbeid.Det var vel moren som ville dummet seg ut om hun gikk til poletiet med en son sak.Nei dette får bli en diskusjon på hjemmeplan.Håper det løser seg for dere,til beste for mor og barn. :skravle::kjefte: :gråte:

Skrevet

Som mange andre har sagt, å dra inn politiet er bare dumt. Jeg hadde vært flau over å bruke politiets tid på slike småting, og jeg tror ikke akkurat de prioriterer en slik sak.

Det jeg ville ha gjort var å gjøre en avtale med jenten om at hun skulle få noen faste oppgaver i hjemmet, mot en viss sum penger. De første tre ukene ville jeg latt henne jobbe av seg det hun har stjålet, og hvis hun hadde gjort alt hun skulle uten å måtte bli mast på, hadde jeg begynt å gi henne ukepenger. Man kan også muligens legge til at de første pengene hun tjener må gå til å betale tilbake søsteren.

Hvis dette ikke hjelper, og naskingen fortsetter, ville jeg vurdert å få hjelpe utenifra, men ikke av politiet. Man er jo interesert i at barn skal bli bedre, ikke at det først og fremst skal bli straffet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...