gard Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Hei Det gjelder om å ha det litt morsomt på jobben. Så på fredag utfordret jeg en av mine kollegaer til en uhøytidelig ostekake duell da hun påsto at hun laget en god, ustekt ostekake. Her er mailen som ble sendt ut til hele kontoret: Dette er en mail for å informere om at torsdag 15. november blir det avholdt en ostekake-duell mellom XXXX og Gard. Bakgrunnen for denne duellen er at XXXX i lunchen idag har kommet med latterlige og udokumenterte påstander om at hun lager ”verdens beste ostekake”. Som noen av dere kanskje kjenner til har jeg en viss forkjærlighet for ostekaker så når XXXX kom med disse absurde påstandene så jeg ingen annen utvei enn å utfordre til en duell. Så i lunchen torsdag 15. november braker motstanderene sammen og jeg må bare advare dere om det her kan utspille seg sterke scener når følelsene tar overhånd og det er en viss fare for at det kan ende med tårer, dårlig arbeidsmiljø osv. For at konkurransen skal bli så rettferdig så mulig så må vi kanskje vurdere om smaking skal foretas utfra blind-testing prinsippet ettersom XXXX har allerede indikert at hun vil prøve å jukse seg til seier med å smiske seg inn på de ansatte i Bygg 1 og jeg vil selvfølgelig oppfordre alle til å ta avstand fra dette. Da ønsker jeg bare lykke til og måtte den beste mann (eller i verste fall beste kvinne) vinne ;-) Slagord for team Karlsen er ”DØD over alle ostekaker som ikke er stekt” Jeg får komme tilbake med rapport når ostekake duellen er avholdt...og hvem som ble vinneren :-) Navnet på min kollega er anonymisert for å spare henne offentlig ydmykelse når jeg moser henne ned i støvlene
Gjest Blondie65 Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Steikt ostekake? Har du virkelig tenkt å ikke fortelle oss hvordan det lages? Trodde "alle" laget sånn digestives kjeks kake nå for tiden. Men det kan jo være at du er redd for at motparten får vite strategien og at oppskriften på den steikte ostekaken må vente til torsdag.
Arkana Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Personlig synes jeg nå begge typer ostekake er like gode (men da må den ustekte versjonen være laget med friske bær, og ikke gelé som jeg vet mange bruker). Noen ganger vil man ha den ustekte versjonen, andre ganger den stekte. Akkurat som at jeg noen ganger har lyst på sjokoladekake, og andre ganger f.eks. gulrotkake. Blondie65: Vet du ikke spurte meg, men ville bare si at min favoritt blandt de stekte ostekakene er den fra gastronomisk institutt, oppskriften finner du her.
Toro Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 .. stekt ostekake .. Men du må gjøre godt arbeid på kjøkkenet gard, og ikke spar på sitronen.
Rosenrød Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Heia Gard, hehe!! Venter i spenning på oppskrift....
Gjest s.n Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 Steker bunnen jeg, og pisker sammen ostefyllet... Det må jo bli den perfekte kaken da...
brumma* Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 Så heldig kolleger dere har da! Jeg har nettopp begynt å få smaken på ostekaker, men har bare smakt den ustekte varianten. Jeg håper også det dukker opp en oppskrift etterhvert! Lykke til!
gard Skrevet 7. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. november 2007 Se linken som Arkana har postet så vil dere ha et godt utgangspunkt til en god ostekake :-)
Toro Skrevet 15. november 2007 #10 Skrevet 15. november 2007 (endret) And the vinner is .. ?? .. jeg er nok forutintatt, men hvem vant. Endret 15. november 2007 av Toro
gard Skrevet 16. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 16. november 2007 hehe...det er bra dere venter spent :-) På grunn av at jeg måtte haste av gårde til en møte i Sverige igår ble den store ostekakeduellen utsatt til idag. Så i dag er den store dagen og i ettermiddag braker motstanderende sammen. Jeg har laget kaken og planlegger og servere den med litt rørte jordbær og en kiwi skive og mynteblader som pynt
Arkana Skrevet 16. november 2007 #13 Skrevet 16. november 2007 Lykke til Gard. Satser på at du vinner, den ostekaken er sannelig god.
gard Skrevet 16. november 2007 Forfatter #15 Skrevet 16. november 2007 And the winner is........GARD :banantroll: Men det ble et utrolig jevnt løp...jeg fikk mindre score på utseende og orginalitet mens jeg vant på smak. Dermed fikk jeg 2393 poeng mens min motstander fikk 2310. Jeg serverte min ostekake med mynteblad, en skive kiwi og rørte halv-tinte jordbær (mer eller mindre jordbær sorbet). Da var helgen reddet :-)
Gjest Emera Skrevet 16. november 2007 #18 Skrevet 16. november 2007 Så artig! Gratulerer med seieren! Tror jeg må bake en stekt ostekake i nærmeste framtid.
hilli Skrevet 16. november 2007 #19 Skrevet 16. november 2007 Gratulerer med seier i duellen. Skulle virkelig ønske du jobbet her!
Gjest Eurydike Skrevet 16. november 2007 #20 Skrevet 16. november 2007 (endret) Gratulerer så mye med seieren! jeg fikk mindre score på utseende og orginalitet mens jeg vant på smak. For å bøte på dette til neste gang kan du dekke hele kaken med et lass av friske bær, og pensle dem med litt sukkerlake tilsatt gelatin (ha evt noen få bær i laken mens du koker den, så den får fin farge). Pensle laken på når den er litt avkjølt og såvidt begynner å stivne. Det vil se fantastisk ut, og smake ditto. Endret 16. november 2007 av Eurydike
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå