Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Var feridig med studiene i fjor vår, og hadde derfor selvsagt lån vårsemesteret. Nå har jeg fått brev fra lånekassen om at stipendet mitt den våren blir omgjort til lån pga. for høy inntekt i 2006. Noe som jo er naturlig siden jeg begynte å jobbe den høsten. Straffer lånekassen virkelig folk som blir ferdig med å studere på våren og så begynner rett i jobb? Dette må vel gjelde ganske mange regner jeg med. Hvis det er sånn er sparer man jo mange penger på å være ferdig med studier til jul i stede for på våren.
Titta Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Hvis du kun mottok støtte i ett semester i 2006 så kunne du tjener 282 568,- i løpet av 2006. Hvis du tjente mer enn dette så blir hele eller deler av stipend-andelen av støtten omgjort til lån. Nå skal en jo ha en ganske høy lønn hvis en tjener over 280 000,- i løpet av ett halvt år (men så klart, har en jobbet endel ved siden av studiene i vårsemesteret så kan en vel gjerne komme opp i en slik inntekt). Uansett, har du tjent mer enn 282 568,- så blir du "straffet" av Lånekassen dessverre. Mer informasjon om innteksgrenser og hvordan de beregner hvor mye som blir omgjort finner du her
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Jeg fikk også utbetalt lån og stipend høsten også fordi jeg egentlig hadde tenkt å studere dersom jeg ikke fikk meg jobb, men ser nå at det ikke var lurt i og med at jeg fikk jobb med en gang..
Titta Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Det var nok ikke så lurt nei. I og med at du mottok støtte i begge semesterene så er inntektsgrensen på drøyt 113 000,- Det skal ikke mye til for å komme over den grensen (hilsen såkalt fulltidsstudent som nå sprenger den grensen for 2.året på rad..)
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 Ja, ja da får jeg nok bare innfinne meg med at et stort studielån bare har blitt enda større... Litt irritert over at jeg ikke tenkt på at dette kunne bli et problem. Men, men gjort er gjort. Ikke noe å gjøre med det nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå