Gå til innhold

Havregryn og melk eller havregrøt?

Anbefalte innlegg

Gjest Yoghurt

Hei! Jeg starter dagen med et av to alternativer:

enten: en bolle havregryn med melk, har i en banan og litt rosiner, drikker en par glass vann i tillegg og spiser så en appelsin.

eller: en bolle havregrøt lagd på vann, har på det samme: banan og rosiner, drikker her et glass melk eller to ved siden av og spiser appelsinen min.

Lurer på om en av disse er "mye mer" sunn enn den andre? For ingrediensmessig er det akkurat det samme. Blir havren mer/mindre sunn av å bli kokt?

Tusen takk for svar, håper noen vet det :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/301525-havregryn-og-melk-eller-havregr%C3%B8t/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men om grynene er kokt eller rå har noe å si på hvordan kroppen tar opp næringen.

Nå vet jeg ikke spesielt hva som gjelder for havregryn, men jeg vet at enkelte produkter får en høyere glykemisk indeks, da kokingen er med på å spalte karbohydratene.

Så er det det med å spise varm mat, kontra kald mat - Får jo tilført ekstra termisk energi ved å spise varm mat, mens man taper av å spise kald mat.

Tatt fra iform.no

"Den hovedsaklige grunnen til at de kokte grynene har lavere GI enn de råe er at de vannløslige fibrene som finnes i havren trenger ut av grynene. Fibrene gir treger tømning av magesekken og langsommere opptak i tynntarmen. Resultatet blir da ett lavere GI."

Havregryn er veldig rikt på de vannløselige fibrene, og det er disse fibrene som er de beste. Du kan lese mer på http://www.iform.no/pub/art.php?id=83

Annonse

Jag har gjort dette i 3 år, varm eller kald. Og jeg ble veldig godt mett , og frokosten tok kun 5 minutter. Så fikk jeg mye luft i magen, og etter å ha prøvd ut alt av hva jeg spiser, fant jeg ut at det var denne frokosten som var den som gav meg mest luft i magen...så jeg spiser knekkebrød i steden, innimellom. det står gryna inneholder mye karbohydrater, det akn da ikke være bra? Må si jeg ikke vet noe om ernæring men jeg lurer litt...

• Liker 1
Jag har gjort dette i 3 år, varm eller kald. Og jeg ble veldig godt mett , og frokosten tok kun 5 minutter. Så fikk jeg mye luft i magen, og etter å ha prøvd ut alt av hva jeg spiser, fant jeg ut at det var denne frokosten som var den som gav meg mest luft i magen...så jeg spiser knekkebrød i steden, innimellom. det står gryna inneholder mye karbohydrater, det akn da ikke være bra? Må si jeg ikke vet noe om ernæring men jeg lurer litt...

Havregryn inneholder mye karbohydrater, ja, men det gjør også alt annet som inneholder korn (inkludert dine knekkebrød ;) ). Havregryn inneholder i tillegg til mye karbohydrater også mye proteiner, mineraler, sunt fett og b-vitaminer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...