Mirabella83 Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Når det ALDRI blir to blå... Hvor lenge er det naturlig å vente før man oppsøker hjelp til å bli gravide? Hører snakk om ett år, men må man virkelig vente SÅ lenge? Hva er det naturlig å gjøre som første trinn i prosessen med å få hjelp til å bli gravid? -sende mannen til test for sædkvalitet? -ta en GU selv? Hvis mannen vil teste sædkvaliteten, hvor henvender han seg? Blir man henvist videre via fastlegen? Har også hørt at enkelte her inne får noe de kaller "pergo". På hvilken måte hjelper det? Som dere skjønner, er jeg litt nysgjerrig på hva slags type hjelp man kan få. Noen som kann fortelle litt om hvilke metoder man kjenner til osv?
Gjest s.n Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Det er vanlig å vente i ett år før en starter utredninger. Fastlegen henviser deg til GU, og mannen blir henvist for å ta sædprøve. I vårt tilfelle ble dette gjort av samme person, så vi fikk klarlagt umiddelbart hvor problemet ligger. GU henviser eventuelt til videre undersøkelser /prøverørsbehandling. Jeg har ikke selv brukt pergo, men mener dette er en kur som stimulerer eggløsning og som regulerer syklusen (korriger meg dersom jeg tar feil) - dette for kvinner som ikke har eggløsning, eller der denne er veldig uregelmessig. GU vil skrive ut respet på dette dersom det trengs. Så får vi håpe at det ordner seg for dere snart - og to blå streker neste gang!
Epona Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Pergotime kan du lese om på felleskatalogen.no Den gir eggløsning hos kvinner, og kan øke sædkvaliteten hos menn.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Når det ALDRI blir to blå... Hvor lenge er det naturlig å vente før man oppsøker hjelp til å bli gravide? Hører snakk om ett år, men må man virkelig vente SÅ lenge? Du må nok vente ett år. Selv om jeg kun hadde 4 menstruasjoner i løpet av det ene året vi prøvde, måtte jeg pent vente før jeg ble henvist videre, og fikk medisiner Hva er det naturlig å gjøre som første trinn i prosessen med å få hjelp til å bli gravid? -sende mannen til test for sædkvalitet? -ta en GU selv? Hvis mannen vil teste sædkvaliteten, hvor henvender han seg? Blir man henvist videre via fastlegen? Vi startet prosessen med å besøke gyn, så vi visste at det ikke var noe synlig galt med meg. Etter at året hadde gått, og vi ble henvist videre, ble mannens svømmere testet Har også hørt at enkelte her inne får noe de kaller "pergo". På hvilken måte hjelper det? Pergotime hjelper til med å modne eggene, men det er for folk som ikke har EL av seg selv. Eller for sånne som meg, som har veldig ustabile sykluser, på mellom 30 og 110 dager. Har du EL av deg selv trenger du ikke pergo Som dere skjønner, er jeg litt nysgjerrig på hva slags type hjelp man kan få. Noen som kann fortelle litt om hvilke metoder man kjenner til osv? Jeg kjenner dessverre ikke til noen andre metoder. Ble som sagt henvist til fertilitetsklinikk etter at det hadde gått 1 år siden jeg besøkte gyn for kontroll etter å ha sluttet på pillen. Her ble det ordnet opp, mannens svømmere testet, jeg grundig undersøkt og deretter fikk jeg resept på pergotime. Pergo er noe skikkelig dritt, og jeg håper du slipper det. Det er mye bivirkninger, og enkelte klarer ikke å fungerer i hverdagen pga disse. Jeg fungerer greit, men hyppige undersøkelser, blodprøver, pergotime-kurer og sprøyter du selv må sette i magen koster mye både tid og penger. Håper det klaffer for deg snart. Vær tålmodig! Uansett, lykke til!
Harlekin Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 (endret) Når det ALDRI blir to blå... Hvor lenge er det naturlig å vente før man oppsøker hjelp til å bli gravide? Hører snakk om ett år, men må man virkelig vente SÅ lenge? Hva er det naturlig å gjøre som første trinn i prosessen med å få hjelp til å bli gravid? -sende mannen til test for sædkvalitet? -ta en GU selv? Hvis mannen vil teste sædkvaliteten, hvor henvender han seg? Blir man henvist videre via fastlegen? Har også hørt at enkelte her inne får noe de kaller "pergo". På hvilken måte hjelper det? Som dere skjønner, er jeg litt nysgjerrig på hva slags type hjelp man kan få. Noen som kann fortelle litt om hvilke metoder man kjenner til osv? Hei Mirabella. Vanligvis er det et år man må vente, fordi det ifølge legevitenskapen er normalt at det kan ta ca. et år å bli gravid, uten at det nødvendigvis er noe galt. Jeg tror det er ca. 80 % som er blitt gravid etter et år med prøving. Det er riktig det du sier: undersøkelse av mannens sædceller og GU av deg selv er første skritt. Jeg selv gikk til legen etter å ha vært uten prevensjon i ca. 2 år. Vi hadde ikke prøvd aktivt enda, men jeg synes det var på tide. Legen sendte meg rett til GU. Han sa at vanligvis blir par utredet sammen, men dette er ikke noe krav. Det ble ikke funnet noe unormalt ved første "overfladiske" undersøkelse, men jeg fikk likevel med meg Pergotime til å stimulere eggløsningen. Dette var fordi jeg mistet mensen i et år da jeg var yngre, og GU mente det kanskje kunne henge igjen noe grums der. Senere har jeg tatt blodprøver, som viser at jeg har EL av meg selv (har sykluser så regelmessig som en klokke!). Jeg har forøvrig ikke hatt noen plager med Pergo, selv på dobbel dose, så dette tror jeg er individuelt. Neste steg var samboer, han fikk sæden undersøkt, og det er sannsynligvis der problemet ligger. Dette ble testet på Haukeland sykehus. Jeg tror de fleste større sykehus tilbyr testing av sæd. Veien videre vet jeg ikke, for så langt har vi ikke kommet enda! Lykke til til deg (og meg og oss alle )! Endret 15. november 2007 av Harlekin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå