Gå til innhold

Ufrivillig undeier (iallefall for en periode)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Fersking_*
Skrevet

Hei.

Da sitter jeg her plutselig med en hund, og aner ikke hva den trenger eller hva jeg skal tenke på!

Saken er at den er naboens, som er er en eldre dame og som desverre falt og brakk lårhalsen i helgen. Hun har bare en datter i utlandet, ellers ingen familien, og ingen så til å tenke på at hun har en hund, så ta sa jeg at jeg kunne ta vare på den for henne så lenge...

Kjenner den litt fra før av, har tatt den med på tur noen ganger. Det er en sånn terrier, Jack Russian eller noe sånt. Tror den er rundt 8 år. Det hele gikk jo så fort, gikk forbi når ambulasnefolkene var der, og hørte at hun ikke kunne bli med pga hunden, så jeg løp inn og sa jeg tar den (ikke veldig gjennomtenkt nei.. men det skal nok gå) Fik med meg bånd, seng og en leke.

Men hva spiser den egentlig? Forleøåig har jeg bare kjøpt noen sånne greier i matbutikken, men regner med at det ikke er optimalt. OG hva trenger den av mosjon? Og bør den ha på klær? Den ser jo litt forossen ut.

Også virker den litt utafor og deprimert, skal jeg la den være i fred eller hva gjør jeg. Jeg er ikke ett hundemenneske og skjønner ikke hundespråk. Trenger seriøst gode tips!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjetter på at det er en Jack Russel du mener. Hvis han er 8 år så er han senior, til min så kjøper jeg Hills Senior fôr dette får du tak i i dyrebutikker. Tar du turen til dyrebutikken kan du jo kjøpe noen godbiter til han som du kan bruke til å muntre han opp og kjøpe litt kjærlighet ;) Kanskje kjøpe litt våtfor også (boks med "fersk" mat) og blande ut med den andre maten. Spesielt hvis han bor med en eldre dame kan jeg tenke meg at han er litt bortskjemt og er vant til å få mange godbiter ;) men som sagt om du kjøper i en dyrebutikk så er det ihvertfall ikke farlig for han! Spør gjerne de som jobber der så kan de vise deg allslags snack (og det trenger ikke å være dyrt).

Hvis han trekker seg unna deg ville jeg latt han få være litt for seg selv. Bare pass på at han ivertfall får i seg vann! Lag et koselig hjørne til han i en krok (under trappa, eller på badet el). Hvis han bare ser litt molefonken ut så ville jeg ha kost mase med han og snakket med han, han er sikkert vant til MYE oppmerksomhet ;)

Mye av dette er selvsagt synsing, men jeg ville ha prøvd dette ihvertfall!

Og hvis du orker og han orker (vet jo ikke om han har begynt å få vondt i ledd etc) så gå masse turer, Terrier hunder er nysgjerrige av seg og ELSKER å gå tur og snuse!

Kos deg med hunden du og fortell åssen det går!

Skrevet

Klær trenger den ikke, det trenger du ikke å bekymre deg for.

Dette er en aktiv rase som trenger lit hjernetrim for å få nok utfordringer (for det meste). Frolic kan kjøpes i vanlige butikker og benyttes som godbit. Ta en tennisball og skjær et kutt i den. Klem på ballen slik at ballen åpner seg der du har skåret den opp og putt godbiter inni. Da får dyret noe å jobbe litt med. Du kan også gi den tørrforet i en tom halvliters brusflaske, da må den jobbe litt for det også.

Ellers, gi den kos og oppmerksomhet og daglig trim så går dette helt fint :)

Kos deg!!

Skrevet (endret)
Gjetter på at det er en Jack Russel du mener. Hvis han er 8 år så er han senior, til min så kjøper jeg Hills Senior fôr dette får du tak i i dyrebutikker. Tar du turen til dyrebutikken kan du jo kjøpe noen godbiter til han som du kan bruke til å muntre han opp og kjøpe litt kjærlighet ;) Kanskje kjøpe litt våtfor også (boks med "fersk" mat) og blande ut med den andre maten. Spesielt hvis han bor med en eldre dame kan jeg tenke meg at han er litt bortskjemt og er vant til å få mange godbiter ;) men som sagt om du kjøper i en dyrebutikk så er det ihvertfall ikke farlig for han! Spør gjerne de som jobber der så kan de vise deg allslags snack (og det trenger ikke å være dyrt).

Hvis han trekker seg unna deg ville jeg latt han få være litt for seg selv. Bare pass på at han ivertfall får i seg vann! Lag et koselig hjørne til han i en krok (under trappa, eller på badet el). Hvis han bare ser litt molefonken ut så ville jeg ha kost mase med han og snakket med han, han er sikkert vant til MYE oppmerksomhet ;)

Mye av dette er selvsagt synsing, men jeg ville ha prøvd dette ihvertfall!

Og hvis du orker og han orker (vet jo ikke om han har begynt å få vondt i ledd etc) så gå masse turer, Terrier hunder er nysgjerrige av seg og ELSKER å gå tur og snuse!

Kos deg med hunden du og fortell åssen det går!

Mange gode tips her.

Grunnen til at vovven er molefonken kan jo godt være at matmor er borte, vovven er nok ikke vant med å være alene, og hunder plukker fort opp andres bekymring, og andres følelser, i hvertfall gjør min hund det, er jeg deppa, tar han opp deppinga mi. Da kan det være godt med masse kos, og oppmerksomhet, klø den litt, og gjerne snakk med den, som man snakker til et annet menneske eller barn. De leser både tonefall og kroppsspråk.

Den har og selv kroppspråk, og sier vel fort i fra om den vil ut, ser på døra, tripper rundt, piper, går mot døra, blir rastløs e,l. Vil si at den i hvertfall må ut 3 ganger om dagen, når du står opp, når du kommer hjem fra jobb og før du legger deg. jeg tror hunden selv viser deg hvor langt den vil gå. Stol på hunden, når den er ferdig drar den kanskje i båndet og ikke vil gå lengre, kanskje den snur. Noen hunder vil gå i timevis. En god pekepinn er at han må ha fått tisset og bæsjet fra seg før dere går inn.

Klær, hvis den gamle damen brukte klær er han nok vant til det, og da kan man kanskje ha det på, men det er ikke nødvendig før det kryper under 0 på gradestokken. (hvis den er vant til klær)

Mat. åssen greier har du kjøpt? jeg tror nok og den er bortskjemt, så litt våtmat er bra. Dvs aluminiumsbokser på butikken feks friskies. Vil og si at dyrlegefor er greiest sånn i forhold til om vovven blir dårlig i magen. Min hund blir dårlig i magen av tørrfor fra butikken

Mitt råd er;

Dra på sykehuset til naboen din, hun er sikkert kjempebekymret for den lille vovven sin, og setter sikkert pris på besøk, både for sin egen del, og for å lære deg mer om hennes hunds vaner og rutiner. hvis du ike vil dra dit, kan du ta en tlf. :) Da får du førstehånds informasjon ;)

Endret av jannamor
Skrevet

Spør henne hvilker for hun vanligvis bruker til den.

Plutselig bytte av fortype kan gi dårlig mage :fise:

Skrevet

Heisan.

Da har jeg vært i dyrebutikken og blitt loppet, hehe. Litt morro og da.

Tror han hovedsakelig har fått hundemat fra vanlige butikker, mener det har blitt med i handleposen når jeg har kjørt henne i butikken. Men var i en veldig hyggelig dyrebutikk i dag og handlet ett "royal caninn" seniorfor til han, i tillegg til at jeg skal blande inn litt våtfor.

Også kjøpte jeg ymse griseører, strupe, penis(!) m.m., som han kan kose seg med. Og noen leker, han er periodevis veldig leken.Han er veldig avhengi av sin matmor, så vil skjemme han bort litt. Han går stort sett med frakk om vinteren, har sett de i matchende frakker flere ganger, men hun i butikken sa at jeg uanset kunne vente litt med det. og Vet jo ikke hvor lenge jeg skal ha han.

Skal besøke eieren hans på sykehuset etterhvert, men foreløpig er hun visst veldig medtatt, har snakket med datteren hennens noen ganger og blitt enige om å vente til over helgen. Hun vet at jeg har han.

Han er veldig sprek og glad i å gå tur, virker som om vi fint kan gå ett par timer + noen små turer. Men er dette for mye?

Ellers så jobber jeg mye hjemmefra, så han er ikke så mye alene. Tror heller ikke han er vant til å være noe særlig alene. Prøver å leke litt med han, og det liker han. Men forleøpig vil han ikke kose:-(

Men hvordan er det å ha med hund i bil?

Tusen takk for alle tips så langt, akkuratt nå føler jeg at det kanskje skal gå fint..

Skrevet

Skal vel endel til at det blir for mye tur, så lenge hunden vil det. Det du nevner er ikke for mye nei.

kosen kommer nok når han blir trygg på deg, og hvis han er en kosevovs.

Bil kommer litt ann på hva han er vant med. Min elsker og kjøre bil og ligger i fanget, men på lange turer har han bilbur i baggasjerommet. begge deler funker. Hvis han er veldig urolig i bil kan det være greit med et bur, ikke kult med en hund under pedalen :)

høres ut som du fikk god hjelp. :) min hun elsker de penisene, de stinker død og helvete når de har blitt tygd på en stund, men han synes det er godt så hehehe

Skrevet

Vil bare si at alle skulle vært som deg!!!! :)

Så utrolig snillt å ta inn hunden til deg, og attpåtil ta så godt vare på han! :) All honnør.

Kanskje du skulle spørre datteren om naboen din har en nøkkel liggende ute et sted så du får hentet frakken til hunden? Og kanskje vanne blomstene hennes om hun ikke har noen til å gjøre det. Stakkars dame, det å brekke lårhalsen er ingen spøk, særlig når man er gammel. Det kan ta lang tid å bli frisk....

Høres ut som om du gjør riktig ting i forhold til hunden, og masse gode tips her. Et annet tips er at om du setter opp en enkel løpestreng på gårdsplassen din kan han være litt ute uten at du er med og. Om dere bor sånn til da.

Masse lykke til!!

Skrevet

Ville bare gi ros til deg jeg også :klem: Du gjør nok sykehusoppholdet mye lettere for den gamle damen.

Heldige hunden og damen som har deg som nabo :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...