Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal investere i en espressomaskin, en manuell variant hvor man kan bruke nykvernet kaffe... Har tenkt på den francis francis-saken, alternativt en racilio silvia...

Har noen bra tips og erfaringer med slike maskiner. Det er viktig at den lager både god og varm kaffe... I tillegg ønsker jeg jo at den skal se litt bra ut :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Revenka
Skrevet

Jeg har rancilio silvia og er superfornøyd!!! En fantastisk maskin. De varierer litt i pris etter hvor man kjøper den. Jeg skal på rancilio silvia kurs i november for å lære flere finesser :)

Skrevet

Jøss, det høres jo bra ut! Har sett at den varierer i pris ja! Takk for tipset!

Skrevet

Jeg har bare en ting å si om Francis-Francis, om det ikke er benkepynt du skal ha: STYR UNNA!

FF maskinene er designmaskiner som dessverre ikke lager god kaffe, de leverer et ok resultat når man bruker "pods", men til løskaffe er den relativt udugelig. Den har heller ikke en god steamer.

Rancilio Silvia er et meget godt valg. Maskinen er bunnsolid, den ser kanskje ikke så "fancy" ut, men den gjør jobben sin, og det gjør den BRA. Den er enkel i bruk, og leverandøren har en meget bra nettside - www.temperato.no.

Gjest Revenka
Skrevet

Hvis du kjøper den via stockfletsh så får du med et kurs hvor du lærer å bruke den, rengjøring og steaming og slikt :) Vi kjøpte vår på jernia så vi må betale for det kurset.

Skrevet

Hvor mye gav du for maskinen?

Og hva koster et sånt baristakurs?

Er FF-maskinen så dårlig som gjest sier,eller er det bare fordi hun selv har en annen type.. har hørt nemlig både gode og dårlig kritikker av den tidligere... så ønsker helst tilbakemelding fra noen som har den...

Gjest Revenka
Skrevet

Vi betalte 4995 eller no (noe rett under 5000 iallefall) på jernia. De har tilbud på den innimellom. Kurset koster vel 700 eller 750, husker ikke helt. Tror det går ca opp i opp jeg hvis man skal ha kurs.

Skrevet
Hvor mye gav du for maskinen?

Og hva koster et sånt baristakurs?

Er FF-maskinen så dårlig som gjest sier,eller er det bare fordi hun selv har en annen type.. har hørt nemlig både gode og dårlig kritikker av den tidligere... så ønsker helst tilbakemelding fra noen som har den...

Gjest her igjen :-)

Jeg har solgt espressomaskiner de siste sju årene, og jeg har like dårlig samvittighet hver gang jeg selger en Francis-Francis - de holder rett og slett ikke mål, og særlig ikke i forhold til hva de koster (ca 5500,- for maskinen og 550,- for bajonett til løskaffe, altså over 6000,-). Jeg har prøvd alle maskinene jeg har solgt, de fleste har jeg hatt hjemme i en uke eller fire så jeg har prøvd dem relativt grundig. Jeg er overhodet ikke ute etter å "trashe" FF maskinene, det er mange som er fornøyd med dem, men skal du ha en GOD espressomaskin, som lager SKIKKELIG kaffe og KAN steame melk, velger du ikke FF. Det er maskiner for de som synes design er viktigere enn funksjon, som ikke bruker maskinen mye og synes det er viktig med god kaffe.

Da jeg skulle ta steget og kjøpe espressomaskin falt valget på en Rancilio Silvia. Det er snart to år siden jeg kjøpte den, siden har den fått selskap av en Rocky kvern og en base/dunkeboks som "kaffebaren" min står på. Jeg har ikke angret et sekund. Rancilio Silvia har veiledende utsalgspris på 6290 kr, så under 5000,- må ha vært et tilbud.

Skrevet

Tusen takk gjest :)

Lurer veldig på om jeg skal gå for Racilioen.. Så den på tilbud til 5400 et sted, satt ned fra 6100, men på nettet har jeg sett den til 4995. Synes likevel det er litt klønete å kjøpe sånne ting på nett! Jeg må si jeg synes designet er ganske kult jeg! Enkelt og greit liksom!

hm... fristelsen til å kjøpe en maskin uten ytterligere undersøkelser er faretruende stor :)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg har Francis Francis, og er langt på enig med gjesten over.

Vi kjøpte den for en del år siden, og fikk den til halv pris. Erfaringen min er at man for det første må kjøre gjennom vann før man brygger kaffen for å få det varmt nok, ei heller bruker vi den til å steame melk fordi det tar for lang tid. Imidlertid bruker jeg løs kaffe, og har helt greie erfaringer med det. Kaffen blir god, men med forhåndsreglene jeg nevnte innledningsvis. (Og bedre enn Krups som foreldrene mine har.)

Derimot synes jeg selve maskinen ser veldig fin ut, og til lørdagsespressoen fungerer den greit. Særlig tatt i betraktning at vi betalte kr. 3 000 for den.

Skrevet

Mye bra argumenter her, fikk ikke tid til å kjøpe igår, men satser på imorgen eller lørdag.

Grunnen til at jeg i utg.pkt ville ha FF var at jeg har Kitchen Aid kjøkkenmaskinen som vil stå ganske i nærheten. De står rett og slett godt til hverandre. Men jeg er nok enda mer opptatt av hvor bra kaffen blir iom at jeg regner med at jeg må gi nærmest full pris for den.

Vet noen om steameren er grei å rengjøre på de to? Det ender ofte med at jeg bruker min manuelle melkeskummer per dags dato til min KRUPS-maskin som ikke har en god steamer, og i tillegg er vanskelig å rengjøre...

Definitivt enig i at Krups ikke er spesielt bra, iallfall ikke til ren espresso (blir ikke varm nok, og lekker litt vann gjør min iallfall)

Skrevet

Jada, da har jeg kjøpt meg espressomaskin. Det ble Rancilio Silva, og satser på at det blir bra, og samtidig at den kommer til å se grei ut hjemme...

Mulig fortsettelse følger ;)

Takk for gode innspill!

Skrevet

Nå har jeg prøvd meg på to kopper espresso, har foreløpig ikke fått til crema, og den jobber litt raskt. Med den gamle maskinen husker jeg at det tok litt tid med tilvenning, men gode tips mottas med takk!

Ellers så har jeg ikke fått forsøkt steameren enda, den er jeg veldig spent på!

Gjest Revenka
Skrevet

Det kan ha noe med malingsgraden på kaffen. Når du kjøper kaffe (hvis de kverner den for deg) så si at du har en espressomaskin.

Skrevet

Hvis du bor i Oslo og skal kjøpe kaffe på Kaffebrenneriet så si at du har en Silvia - de selger den selv og maler da optimalt til den maskinen. Ellers vil jeg absolutt anbefale deg å kjøpe en kvern så fort du har råd til det. Jeg kjøpte maskin først, og det gikk ikke lang tid før jeg "måtte" ha meg kvern.

Om du ikke får crema og det går litt fort (en espresso skal ta ca 25 sekunder) er nok kaffen for grovt malt. En annen ting som påvirker er tampingen. Har du kjøpt deg en skikkelig tamper? Hvis du ikke har det får du ikke "pakket" kaffen skikkelig. Bare et par tips :-)

Skrevet

Takk for tips begge to. Kaffen er italienskbrent og espressomalt, men tror nok problemet er at den likevel er litt for grovt malt. Jeg har en kaffekvern som jeg ikke har prøvd enda, en elektrisk som skal kunne male veldig fint. Så får prøve den imorgen tidlig. Kanskje det blir bedre. Kvernen er ikke av de skikkelig dyre typene, har fått den i gave, men den ser robust ut.. så vi får se!

Skrevet

Den 27. november skal stockfletsh i Oslo ha kurs om bruk og finesser for rancilio silvia maskin. Har du ikke kjøpt den hos dem koster kurset 700 (eller 750, husker ikke helt). Jeg har tenkt meg på kurset. Får visst tips om steaming og renhold og slikt :)

Skrevet

Bra tips, kanskje jeg melder meg på jeg også, for tror virkelig jeg trenger å øve meg litt.

Nå har jeg prøvd kaffekvernen min som er en cuisinart eller noe slikt, den malte ekstremt fint, og det ble mer crema nå, men ikke perfekt. Har nok ytterligere forbedringspotensiale med riktig dosering og "pressing" av kaffen. Skal det være 15 eller 30 kg trykk? Jeg har nemlig lest begge deler.

Steamingen har jeg ikke fått dreisen på enda, bruker dere virkelig termometer?

Jeg synes kaffekunsten begynner å bli avansert :)

Men er jo moro å lære det ordentlig da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...