Mie Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Vi skal ha gjester og jeg har hjortekjøtt i fryseren. Noen som har oppskrift på en god viltgryte + tilbehør? Setter også pris på forslag til dessert som kan passe - enten en lett dessert slik at vi kan servere kake til kaffen, eller en mer mektig dessert og så bare ha god sjokolade til kaffen etterpå.
pulverheksa Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Min favoritt er elgskav, det er det samme som finnbiff, bare med elgkjøtt i stedet for rein. Du kan godt bruke hjort siden det er det du har. Tilbehør til elgskav bruker vi rosenkål, grønne erter og hjemmelagd grov potetmos smakt til med litt hvitløk.
Arkana Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Jeg bruner kjøtt. Steker løk, gulrøtter og persillerot. Har i litt vann og knuste einerbær og lar småkoke en halvtime. Så tilsetter jeg salt, pepper, timian, noen skiver brunost, noen skjeer rørte tyttebær (evt solbærsaft) og godt med seterrømme (gjerne også stekt sopp) og lar småkoke 15-20 minutter til. Jeg serverer det helt enkelt med kokte poteter/potetmos, rosenkål og mer tyttebær. Til dessert hva med lune bær og iskrem/pisket krem/vaniljesaus? Trollkrem eller multekrem? Varm eplekake med vaniljeis?
Rosenrød Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Er det det samme hvilket viltkjøtt som brukes, Arkana?
Arkana Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 Er det det samme hvilket viltkjøtt som brukes, Arkana? Bruk det du liker. Jeg liker f.eks. ikke elgkjøtt og synes reinsdyrkjøtt er best.
Mie Skrevet 6. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2007 Har laget viltgryte mange ganger før, men tenkte det bar greit å få litt inspirsasjon fra andre. Potetmos til har jeg ikke forsøkt før, det skal jeg gå for denne gangen!
Arkana Skrevet 6. november 2007 #7 Skrevet 6. november 2007 Potetmos til har jeg ikke forsøkt før, det skal jeg gå for denne gangen! Og hvis du bruker sellerirot i potetmosen også, blir den enda bedre og spesielt god til vilt.
Mie Skrevet 6. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 6. november 2007 Sånn ca hvor mye sellerirot i forhold til potetmengden bruker du da?
Arkana Skrevet 6. november 2007 #9 Skrevet 6. november 2007 Sånn ca hvor mye sellerirot i forhold til potetmengden bruker du da? Tja, omtrent halvparten så mye sellerirot som potet.
Gjest lissi32 Skrevet 6. november 2007 #10 Skrevet 6. november 2007 (endret) God dessert, en ny mørk brownies er kommet. En kake i pakke, som deles fint i 4-6 biter. Ta en tallerken, pynt den litt med sjokoladesaus, slik at det ser litt tøft ut, sett på sjokoladekakebiten, ha lettis (vanilje) til, og varme bjørnebær. Dette er nydelig:O) PS! Varm sjokoladekaken noen få minutter i steikovnen for perfekt resultat:O) Endret 6. november 2007 av lissi32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå