Gå til innhold

Hjelp til 3-/4-retter til jentekveld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal feire bursdagen min med en koselig jentekveld hvor jeg vil at god mat og drikke skal være fokuset. Blir ofte noe enkelt som ost og kjeks, men denne gangen har jeg lyst til å kokkelere. Ønsker derfor tips til hva jeg kan servere. Vi blir 7-8 stykker.

Hadde tenkt at en av rettene skal være oster med en god Riesling til. Ellers er jeg åpen for alle forslag :).

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurydike
Skrevet (endret)

Et godt tips til hovedrett til mange på denne tiden av året er middagen vi hadde i går - lammegryte med Snøfrisk. Veldig grei fordi du får kjøtt og nydelig saus i ett, og fordi retten lager seg selv (særlig hvis du setter den i ovnen). Så får du god tid til å tilberede og spise forrett imens.

Lammegryte med Snøfrisk

1 kg benfritt lam fra lår

3 ss smør

1 boks knuste tomater

2 ss tomatpuré (jeg bruker noen hakkede soltørkede tomater i stedet)

1 hakket løk

3-4 fedd hvitløk

1 ss finhakket persille

3 dl hvitvin

125 g Snøfrisk naturell

salt og pepper

Skjær kjøttet i terninger og brun det med smør i en panne. Hell over i en gryte og ha i de knuste tomatene, tomatpuré, løk, hvitløk og persille (her surrer jeg tilslutt løken og hvitløken med det brunede kjøttet før jeg hadde i det øvrige). Tilsett hvitvin og la det putre i 1 1/2 time (jeg foretrekker å sette gryten i stekeovnen ved 150 g, gjerne i 2 timer). Smak til med Snøfrisk, salt og pepper.

Server med ovnsbakte mandelpotetbåter og en grønn grønnsak, for eksempel aspargesbønner eller brokkoli. Og gjerne en god Rioja. :)

Ang. ovnsbakte potetbåter: Hvis du setter gryten i ovnen, kan du ta den ut etter 2 timer, sette i formen med potetbåter og la gryten stå på komfyren/benken under lokk mens potetene steker ferdig. Smak til med Snøfrisk etc rett før servering.

Forrett: En frisk, lett salat med grønnsaker eller skalldyr.

Dessert: Karamellisert ananas med vaniljeis? Ellers kan det være en god idé med sorbet toppet med litt frisk frukt/bær etter en såpass tung hovedrett med kremet saus, etterfulgt av oster.

Endret av Eurydike
Skrevet

Tusen takk for svar, hvor mange porsjoner er gryten til?

Tar gjerne i mot enda flere forslag :).

Gjest Eurydike
Skrevet
Tusen takk for svar, hvor mange porsjoner er gryten til?

Det står ikke i den opprinnelige oppskriften, dessverre, men jeg vil anslå ihvertfall 4 sultne pers. Hvis du har flere retter og bare en servering av gryten vil jeg tro den rekker til 6.

Skrevet

Takk igjen, Eurydike!

Skrevet

Hei

Jeg svarte dette på et annet innlegg med jeg tillater meg å bruke copy/paste:

Jeg hadde nettopp en middag for min kone og da serverte jeg 6 retter der tema var "Smaken av Italia". Da serverte jeg bøffel mossarella og langstekte tomater, Italienske skinker og salami, Ribolita, kylling cacciatore, Italienske oster og til slutt en mørk sjokoladekake. Jeg hadde forskjellige italienske viner til alle rettene og det ble ganske vellykket :-) Jeg hadde til og med en italiensk sprudlende vi til å begynne med og en limonchello som avrunding....det var snadder :-)

Skrevet

Det hørtes nydelig ut, Gard - takk! Hadde vært kult med tema-middag :). Hva serverte du til kylling cacciatore?

Skrevet

Hei

Siden jeg hadde så mye mat i løpet av de 6 rettene bestemte jeg meg for å ikke ha noe annet en brød til kylling cacciatore...så vi hadde bare fersk foccasia brød til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...