Kitsune Skrevet 5. november 2007 #1 Del Skrevet 5. november 2007 Så etter at jeg hadde kjøpt en fin genser at den ikke kan vaskes. Det er fuskepels i hetta, og regner med at det kommer til å floke seg om jeg hiver den i vann. Resten av genseren er i bommull, så jeg regner med at det skal gå bra. Men hva kan jeg gjøre? Er "vaskeforbudet" en måte å forsikre seg imot reklamasjoner, og så går det å vaske den likevel? Vil den klare maskinvask (forsiktig-program..) Hvordan kan jeg evt. ellers regnjøre den? Tips mottas med stor takk! Ps. skal selger opplyse om dette på forhånd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rikkerikke Skrevet 5. november 2007 #2 Del Skrevet 5. november 2007 Har du sjekket om den kan renses? Tror nok det er ditt ansvar å sjekke vaskelappen før kjøp, men hyggelige butikkansatte opplyser om sånt. Alternativet er vel kanskje å vaske genseren for hånd og holde hetten utenfor vannet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ansjoni Skrevet 5. november 2007 #3 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg har kjøpt flere plagg som ikke skal vaskes, fordi jeg ikke er speislet nøye på å sjekke vaskeanvisningen før jeg kjøper det. Har likevel tatt sjansen på å vaske klærne, blant annet et ganske dyr kjole, og det har gått helt bra. Tror i mane tilfeller den "ikke vaskbar"- greia har med at fabrikanten ikke vil gi noen garantier på at plagget vil se akkurat likt ut etter en vask, og dermed redusere muligheten for reklamasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimse Skrevet 5. november 2007 #4 Del Skrevet 5. november 2007 Jeg hadde vasket den, på ullprogram, med milo. Kanten kan filtre seg litt sammen, det hadde jeg gredd forsiktig ut med en grovtannet kam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 5. november 2007 #5 Del Skrevet 5. november 2007 Det aller meste går i maskinen. Jeg har vasket mye rart i maskinen, og det har gått bra hittil. Ullprogram eller hurtigprogram kan jo være lurt første gangen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #6 Del Skrevet 5. november 2007 Støtter ullvaskeprogram og Milo. Jeg har av og til tatt sjansen og vasket ting på den måten som iflg. merkelappen skulle ha vært renset. Gått bra hver gang. I tillegg så har jeg en lengre periode vasket ulikt tøy på 90 grader. Pga omstendigheter så har jeg tatt valget og sjansen. Merkelig nok så har jeg ikke ødelagt noe tøy. Det sier bare om at det eksisterer en del undermerking. Dersom du vasker det anderledes enn hva vaskeanvisningen sier så er det du som har risikoen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 6. november 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 6. november 2007 Tok sjansen og vasket den. Vrengte genseren, og holdt pelshetta inni genseren. Brukte milo og tøymykner. Det gikk superfint!! Takk for hjelpa. Ang. vask på 90 grader: Ikke treningstøy! Det mistet fargene og ble helt rart å ha på.. Men det ble i en annen tråd nevnt at man kunne bruke eddik til å fjerne lukt i treningsklær. Kan noen fortelle meg hvordan dette gjøres? Jeg har to treningsskjorter som det har blitt stank i, og det får ikke bort i vask selv om jeg vasker dem hver gang jeg har trent. Kan si at det er av merket Craft.. De andre skjortene mine har jeg ingen problemer med.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. november 2007 #8 Del Skrevet 6. november 2007 Jeg har en jakke med fuskepels krage. Den går i ullprogram også og har tålt mange vasker. Når det gjelder vask på 90 grader - hva er vitsen? Det meste blir rent på 60 grader, alt over dette er unødvendig bruk av resurser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2007 #9 Del Skrevet 8. november 2007 Jeg er gjesten som en lengre periode har vasket en del tøy på 90 grader. Vitsen er at lukt blir borte da. Det ble den ikke ved 60 grader. Nå er det her helt spesielt da for jeg vasker tøy for en gammel mor hvor bl.a. urin er en del av det. Mitt tøy vasker jeg på 40 og 60 grader. Allikevel så erfarte jeg at det er veldig mye undermerking når det gjelder klær og tekstiler. Så til TS. Jeg legger klær som jeg skal fjerne lukt i ei bøtte med vann og litt edikk. Lar det ligge noen timer eller over natta. Vasker det da som vanlig i vaskemaskinen etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå