~Mocca~ Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Noen som vil dele gode suppeoppskrifter med meg? Jeg håper ihvertfall at noen vil dele en på blomkålsuppe og tomatsuppe, hadde vært greit med litt ny inspirasjon!
Gjest Eurydike Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Jeg skal ha en variant av blomkålsuppe til middag i dag. Jeg har ikke nøyaktig oppskrift, men du kan få omtrentlig fremgangsmåte. Stek 1/2 pk stjernebacon i småbiter til de blir sprø, ha i 1 hakket løk og 1-2 fedd hvitløk og surr til løken er myk. Ha i 1 blomkål i buketter og grønnsakskraft/buljong til det såvidt dekker. Kok til blomkålen er mør, kjør glatt med stavmikser. Varm opp igjen og smak til med 1-2 ss crème fraîche, revet muskat, salt, pepper og revet parmesan. En liten skvis sitron kan også være godt. Tomatsuppe har jeg forøvrig skrevet om i denne tråden.
Kvist Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Gresskarsuppe Laget av sånn vanlig halloweengresskar. Jeg pleier å kjøpe et stort et (7-8kg) og da får jeg en suppekjele med en gang, og så fryser jeg resten i biter i to poser og da har jeg til to kjeler til en annen gang. Del gresskaret og skjær av skallet. Ha gresskarbiter oppi en kjele, tilsett to gule løk i grove biter og litt vann. Vannet er bare så det ikke skal steke i begynnelsen, så du trenger bare litt i bunnen. Gresskaret avgir mye væske når det blir mykt. Ha oppi to grønnsaksbuljongterninger, to-tre-fire-fem hvitløksfedd. Krydre med spisskummen, cajenne eller chilipulver og litt grovmalt pepper. Kokes under lokk til alt er mykt og kjøres til puré med stavmikser. Smak til med salt, pepper og sitronsaft. Serveres med rømmeklatt i midten og chilipulverdryss på toppen. Vil du ha litt å tygge på er ristete gresskarkjerner veldig godt å strø på toppen, men skal du bruke de fra gresskaret ditt må du skrelle dem først...
ashera Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 Soppsuppe: Snitt 1 liter sopp og fres samen med en halv hakket rødløk, hundre gram bacon i terninger og 1 fedd hvitløk. Hell over 1,5 l kraft eller buljong (jeg bruker oftest en god fond), og legg i en god klype timian og et laurbærblad. La koke i ti minutter. Lag masiennajevning ved å røre ut 2 ss maisenna i 1,5 dl matfløte, og hell i suppen. Gi den et oppkok så den tykner litt. Smak til med salt og pepper. Serveres med godt brød, smør, ost og spekepølse.
Scheherazade Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 Tomatsuppe: 1 stor rød paprika og 6 store tomater grilles i ovnen på sterk varme/under grillen til paprikaskinnet er blitt svart. Flå paprikaen og tomatene. Mos sammen med to båter hvitløk og en rød chili uten frø i hurtigmikseren. So far, so good. Denne blandingen kan du forøvrig fryse, så har du basis til hjemmelaget suppe i frysen. Deretter koker du opp 7 dl grønnsakskraft, terning eller flytende fond er absolutt lov, ha i tomatblandingen, litt pepper, litt salt og litt olivenolje, kokes på svak varme cirka 35-45 minutter. Server gjerne med en klatt creme fraiche og noen basilikumsblader, litt revet parmesan og noen dråper jomfuolje, noen oliven eller hva du måtte ha av godsaker i skapet. Lettvint Asia-kopi-kyllingsuppe: Ha en liter kaldt vann i en kjele, hiv oppi to kyllingbuljongterninger (evnt fond til en liter kraft) og sett på platen. Hakk 1 rød chili, 2-3 stilker vårløk, og grønnsaker du måtte ha, for eksempel gulrot i tynne strimler, broccoli i små buketter, paprika i strimler, purreløk, løkbåter, hva som helst. Hakk i tillegg litt frisk ingefær (kjekt å ha på lur i frysen ferdig skrelt...) og en hvitløksbåt. Når kraften er kokt opp, tilsettes ingefær, litt pepper, hvitløken og chilien. Klipp deretter to kyllingfileter direkte opp i kraften, og tilsett grønnsakene og et "brett" med eggnudler. Kok opp, og vent til nudlene er ferdige, ferdig! Server gjerne med litt hakket,koriander.
pulverheksa Skrevet 6. november 2007 #6 Skrevet 6. november 2007 Denne oppskriften fant jeg i en kokebok jeg har, og den er blitt en virkelig favoritt ikke bare hos oss, men hos mine kollegaer også. Krydret linsesuppe 6 porsjoner Ingredienser: 1 ss olivenolje 2 presset hvitløkfedd 1 hakket stor løk 2,5 cm frisk ingefærrot, skrelt og revet 1 pastinakk eller persillerot, hakket 1 stor potet, hakket 2 selleristilker, hakket 2 ss karripasta* 100 g røde linser 1,5 liter grønnsakkraft 400 g hermetisk kokosmelk saft og revet skall av ½ sitron 15 g frisk koriander, hakket salt nymalt svart pepper Fremgangsmåte: Varm opp oljen i en stor gryte. Tilsett hvitløk, løk og ingefær, og la det steke forsiktig i 2-3 minutter. Tilsett pastinakk, potet og selleri og la det steke forsiktig videre i 3 minutter. Bland karripastaen godt med grønnsakene og la det surre ca 1 minutt. Hell linsene og kraften opp i gryta. La det få et oppkok, slå ned varmen, sett på lokk og la det trekke i 25 minutter eller til linsene er møre. Hell blandingen i en hurtigmikser eller bruk stavmikseren og kjør til massen er glatt. Hell den opp i gryta igjen, tilsett de øvrige ingrediensene, smak til med salt og pepper, og la det hele bli gjennomvarmt før servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå