Gå til innhold

Betale skatt av pengebeløpet ved salg av hus?

Anbefalte innlegg

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Nå har jeg gått til det skritt å vudere å selge min enebolig som jeg har bodd i selv i snart 5 år. Om jeg da selger og feks får igjen 400000 etter at lånene er innfridd, må jeg da betale skatt av beløpet?Ett engangsbeløp?Eller betale vanlig skatt helt til beløpet er oppbrukt?

Hva om jeg setter det inn på sparekonto?

Er det ikke forskjell på skatt av inntekt og skatt av formue

?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du oppfyller kravet om botid er selve gevinsten skattefri.

Dersom du setter pengene inn i banken, så må du betale formuesskatt av beløpet (under forutsetning om at du har positiv formue).

Skrevet

Når du tjener på salg av egen bolig (som du har bodd i siste året) betaler du ikke skatt av fortjenesten.

Det du må betale, derimot, er formueskatt, dersom du sitter igjen med formue etter salget. Tror grensen for å betale formueskatt skal heves fra og med neste år, men jeg vet ikke hvor grensen går (tror kanskje det er 700000, men er ikke sikker...)

Skrevet

Du betaler også skatt av opptjente renter du får av å ha pengene stående på konto.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Så lenge du oppfyller kravet om botid er selve gevinsten skattefri.

Dersom du setter pengene inn i banken, så må du betale formuesskatt av beløpet (under forutsetning om at du har positiv formue).

Ja det er jo klart at jeg må sette pengene i banken ja, og da er jo ikke gevinsten skattefri allikavel? og jeg må betale formueskatt?

Ergo så er ikke gevinsten skattefri'?

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Når du tjener på salg av egen bolig (som du har bodd i siste året) betaler du ikke skatt av fortjenesten.

Det du må betale, derimot, er formueskatt, dersom du sitter igjen med formue etter salget. Tror grensen for å betale formueskatt skal heves fra og med neste år, men jeg vet ikke hvor grensen går (tror kanskje det er 700000, men er ikke sikker...)

Ok så hvis genvinsten av hussalget er under 700000 så slipper jeg å betale skatt uavhengig om jeg setter pengene i banken eller ikke?

Skrevet

Nei, grensen for formuesskatt er 200000. Men det vurderes å sette opp grensen fra nyttår. Hvis du har gjeld kommer det til fradrag i hva som regnes som formue.

Eks:

Du får 400000 i gevinst

Har studielån på 250000

Vips, så har du bare 150000 i formue og det skal du ikke skatte for.

Skrevet
Ja det er jo klart at jeg må sette pengene i banken ja, og da er jo ikke gevinsten skattefri allikavel? og jeg må betale formueskatt?

Ergo så er ikke gevinsten skattefri'?

Dersom pengene står på konto ved nyttår, regnes de som formue. (Som alle andre penger på konto.) Og man må da betale formueskatt av disse pengene.

Om du bruker dem opp før nyttår, er de helt skattefrie.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Nei, grensen for formuesskatt er 200000. Men det vurderes å sette opp grensen fra nyttår. Hvis du har gjeld kommer det til fradrag i hva som regnes som formue.

Eks:

Du får 400000 i gevinst

Har studielån på 250000

Vips, så har du bare 150000 i formue og det skal du ikke skatte for.

Ok men når jeg har innfridd mine lån og gjeld så sitter jeg igjen med iallefall 400000 så da må jeg jo skatte av dem da. Sykt..

Men tusen takk for svar iallefall :) Nå er jeg litt klokere :)

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Dersom pengene står på konto ved nyttår, regnes de som formue. (Som alle andre penger på konto.) Og man må da betale formueskatt av disse pengene.

Om du bruker dem opp før nyttår, er de helt skattefrie.

Ok men da tar jeg ut pengene i desember og setter dem inn igjen i januar :ler:

Skrevet

Ja, det går jo an... Bortsett fra at du EGNTLIG er pliktig til å oppgi større kontantbeløp du har ved årsskiftet slik at det regnes inn tilsvarende det du har på konto.

Gjest Gjest_Johanna_*
Skrevet

Det blir feil å si at du må skatte av gevinsten ved et boligsalg om du oppfyller kravet til eie og bo tid. For gevinsten der er skattefri, men hva du senere gjør med pengene kan du senere komme i skatteansvar for (men det har jo ingen ting med at det er gevisnt fra ett boligsalg å gjøre, det samme ville jo skjedd om du hadde arvet, vunnet eller spart deg opp 400.000)

Og selv om du tar pengene ut av banken og putter de under madrassen skal du likevel oppgi de på selvangivelsen og kan risikere å måtte skatte av de. Det er slik vårt velferdssammfunn fungerer, og derfor vi har gratis helsetjeneste, skole m.m.

Skrevet

Det kan straffe seg... Bankene er pliktet å rapportere slike uttak dersom det er mistanke om skatteundragelse.

Skrevet

Fra neste år heves fribeløpet fra 220.000 kroner til 350.000 kroner. Dermed skal du I 2008 bare skatte av 50.000 kroner. Og du må huske at skattesatsen for forume selvsagt ikke er den samme som når du skatter av lønn, så i stedet for å skatte 28%, skal du av formuen skatte kun 0.9%. Dvs 450 kroner i året. Setter du pengene i banken får du mer enn dette i renter, med dagens nivå, selv etter skatten er trukket fra rentene. Så det er virkelig ikke noe å hisse seg så voldsomt opp over.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Fra neste år heves fribeløpet fra 220.000 kroner til 350.000 kroner. Dermed skal du I 2008 bare skatte av 50.000 kroner. Og du må huske at skattesatsen for forume selvsagt ikke er den samme som når du skatter av lønn, så i stedet for å skatte 28%, skal du av formuen skatte kun 0.9%. Dvs 450 kroner i året. Setter du pengene i banken får du mer enn dette i renter, med dagens nivå, selv etter skatten er trukket fra rentene. Så det er virkelig ikke noe å hisse seg så voldsomt opp over.

ÅÅh tuusen takk nå ble jeg glad :)

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Thomas_*
Skrevet

Gratis helsestell i velferdsstaten!?!? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ! Jeg ler meg ijæl!

Si meg, har du noen gang hatt behov for helsetjenester i Norge???

Jeg tenkte nok ikke det nei! Wake up and smell the coffee!

• 9 måneder senere...
Gjest Sinclare
Skrevet

Hei jeg har et tilleggs spørsmål.

Om mann da får et overskudd etter salget av hus ,er mann da pliktig til å dele overskuddet med tidligere ektefelle? Etter et eventuelt oppgjør er oppgjort,og en skillsmisse er formelt tredd i kraft?

Skrevet
Hei jeg har et tilleggs spørsmål.

Om mann da får et overskudd etter salget av hus ,er mann da pliktig til å dele overskuddet med tidligere ektefelle? Etter et eventuelt oppgjør er oppgjort,og en skillsmisse er formelt tredd i kraft?

Det kommer jo an på avtalen mellom de tidligere ektefellene. Dersom den ene er kjøpt ut av huset, uten noen klausuler, så er hele gevinsten eierens. Dersom man har en avtale om at gevinsten skal deles ved salg innen f.eks. fem år, så må man selvfølgelig gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...