Gå til innhold

Korfolk og musikk elskere se her!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Jeg jobber som lærer på en ungdomskole, og siden jeg har tidligere sunget i kor og gått musikklinja på vgs... (9 år siden sist jeg gikk i kor, og gikk bare et år på musikklinja) så har jeg og en til lærer fått ansvar for noen timer med kor på denne ungdomskolen,som så skal bli en liten konsert ut av... Men her trenger jeg noe hjelp fra dere KG/KOR/MUSIKK ELSKERE.... hehe... :)

Greia er at ikke kan jeg noter, tror neppe den andre læreren kan det heller....vi har vel ikke mer en maks 5 skoletimer å øve på før denne konserten.. (jeg vet,helt teit at vi ikke har fått flere timetall..)

Det jeg ønsker er råd om hvilke sanger som er perfekt med tanke på den tiden vi har og de lærere elevene får..hehe...

Jeg har veldig lyst at elevene skal få synge noe moderne... en sang som er i ilden no som er enkel å synge i kor. (Altså den MÅ ikke være sååå moderne,er den fin å høre på er det supert).... låta kan ikke ha mer en to stemmer...

Blir glad for alle tips jeg kan få....

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet du etterlyser noe moderne, men jeg vil komme med noen klassikere likevel...

"Til ungdommen"... arranger den med 2 stemmer, og den er fantastisk til et slikt kor! (Har selv brukt den mye til 8. og 9. trinn for et par år siden)

Halleluja er også flott, og heller ikke så komplisert å arrangere på en god måte...

Ellers går vi snart inn i adventstiden, og Marys BoyChild er enkel og stemningsfull.

Ellers kan alle sangene du har lyst til å bruke ganske enkelt arrangeres til to-stemt. :jepp:

Skrevet
Jeg vet du etterlyser noe moderne, men jeg vil komme med noen klassikere likevel...

"Til ungdommen"... arranger den med 2 stemmer, og den er fantastisk til et slikt kor! (Har selv brukt den mye til 8. og 9. trinn for et par år siden)

Halleluja er også flott, og heller ikke så komplisert å arrangere på en god måte...

Ellers går vi snart inn i adventstiden, og Marys BoyChild er enkel og stemningsfull.

Ellers kan alle sangene du har lyst til å bruke ganske enkelt arrangeres til to-stemt. :jepp:

Takk for disse tipsene... glemte å nevne at min kollega ikke ønsket at vi skulle ha noe julesanger.... allikevel konserten sikkert blir i begynnelsen av desember...

Når det gjelder sanger som er mer eller mindre religiøse tekster, så er vel kanskje ikke det lurt på en flerkulturell skole,eller? Jeg vet ikke jeg..... har ikke jobbet som lærer i sååå mange år...

Skrevet
Takk for disse tipsene... glemte å nevne at min kollega ikke ønsket at vi skulle ha noe julesanger.... allikevel konserten sikkert blir i begynnelsen av desember...

Når det gjelder sanger som er mer eller mindre religiøse tekster, så er vel kanskje ikke det lurt på en flerkulturell skole,eller? Jeg vet ikke jeg..... har ikke jobbet som lærer i sååå mange år...

Jeg er ikke kristen og ville ikke satt pris på om ungene mine ble satt til å synge kristne sanger. Dog jeg ikke hadde laget noe kjempeoppstyr om det vet jeg om nok at folk som -hadde- gjort det...

Gjest Gjest Julie
Skrevet
Greia er at ikke kan jeg noter, tror neppe den andre læreren kan det heller....vi har vel ikke mer en maks 5 skoletimer å øve på før denne konserten.. (jeg vet,helt teit at vi ikke har fått flere timetall..)

Det jeg ønsker er råd om hvilke sanger som er perfekt med tanke på den tiden vi har og de lærere elevene får..hehe...

Hvordan er det mulig at noen studerer ved en musikklinje og ikke kan noter? Hvordan kan man jobbe som musikklærer uten å kunne noter? Det blir som en matemtikklærer uten elementære kunnskaper om divisjon, addisjon, subtraksjon og multiplikasjon.

Kanskje du kan ringe en annen skole og noen lærere med musikkfaglig kompetanse, for så å få et tips fra de? De som virkelig kan faget sitt har som regel gode tips.

Håper elevene blir engasjert. :)

Skrevet (endret)
Hvordan er det mulig at noen studerer ved en musikklinje og ikke kan noter? Hvordan kan man jobbe som musikklærer uten å kunne noter? Det blir som en matemtikklærer uten elementære kunnskaper om divisjon, addisjon, subtraksjon og multiplikasjon.

Kanskje du kan ringe en annen skole og noen lærere med musikkfaglig kompetanse, for så å få et tips fra de? De som virkelig kan faget sitt har som regel gode tips.

Håper elevene blir engasjert. :)

Er en grunn til at jeg gikk bare ett år på musikklinja... klarte å gjennomføre det året uten å kunne noe særlig noter, så året etter gikk jeg over til dramalinja... Jeg kan bittelitt noter da...men ikke mer...ellers har min tidligere musikk karriere bare gått på godt gehør... Er flere musikklærere på skolen der jeg jobber, men de har ansvar for bandgrupper og slik... jeg er ny lærer på skolen, og vil komme med tips om sanger...ikke spørre andre lærere om tips... derfor spør jeg her... klare meg selv... nesten..hehe...

Så da tenkte jeg at dere her hadde noen tips da vet du...

Jeg håper også elevene blir engasjert,derfor jeg tenkte moderne...husket da jeg gikk på skolen og vi sang Crash test dummies med "Mmm" eller hva den en het igjen...den var en suksess.... og alt av Vømmøl var en suksess...hehe...

Endret av Sympatia
Gjest Gjest Julie
Skrevet

Elever i ungdomsskolen ser sikkert på Idol, kanskje det går å hente tips derfra. Ellers går det faktisk an å spille av et videolydklipp på storskjerm for elevene fra youtube der passende eldre og nyere sanger spilles av og kan imiteres.

Det hjelper også hvis læreren kan spille piano og synge, samt skape engasjement. "Lemontree" har vært en gammel klassisker i ungdomsskolen, men den er muligens utdatert nå.

Jeg hadde ekstrajobb som lærervikar en gang i tiden men det er en del år siden...

Skrevet

Lemontree jaaa...fine sangen...den tror jeg faktisk jeg skal ta med som forslag... Det jeg tenkte var å brenne disse sangene på CD og spille de til dem...kanskje finne karaokeversjonen....

Gjest Første gjest
Skrevet
Er en grunn til at jeg gikk bare ett år på musikklinja... klarte å gjennomføre det året uten å kunne noe særlig noter, så året etter gikk jeg over til dramalinja... Jeg kan bittelitt noter da...men ikke mer...ellers har min tidligere musikk karriere bare gått på godt gehør... Er flere musikklærere på skolen der jeg jobber, men de har ansvar for bandgrupper og slik... jeg er ny lærer på skolen, og vil komme med tips om sanger...ikke spørre andre lærere om tips... derfor spør jeg her... klare meg selv... nesten..hehe...

Så da tenkte jeg at dere her hadde noen tips da vet du...

Jeg håper også elevene blir engasjert,derfor jeg tenkte moderne...husket da jeg gikk på skolen og vi sang Crash test dummies med "Mmm" eller hva den en het igjen...den var en suksess.... og alt av Vømmøl var en suksess...hehe...

Liker du Vømmøl har jeg to tips... "Vårres jul" (absolutt ikke religiøs tekst), og "Spell åt mæ", begge er fine til kor.

Barna elsker å synge "Heaven" med Clapton, "Dreamer" med Ozzy Osboune på skolen, ellers er jo alt med Trond Viggo morsomme sanger da... og også "sound of silence", "man of broken dreams and sorrow", "Blowing in the wind", men disse er jo ikke så moderne da.

Grease er populært, men krever litt mer øving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...