Gå til innhold

Pakke inn Tuja?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vår kjøpte vi mange tujaer som ble plantet som en hekk. Ser at mange pakker inn med papp osv. Er det nødvendig?

Videoannonse
Annonse
Gjest rikkerikke
Skrevet

Spørs vel litt hvor vær, vind og solutsatt de står. De kan bli brune i sollyset som er sterkt om vinteren/våren. Blandt våre naboer er det få som pakker dem inn, og de står like fint år etter år, men i vårt boligområde står solen lavt om vinteren. Om du vil pakke inn, så selger de strie i velassorterte plantesentre.

Skrevet

Aldri pakket inn tujaene, men passer på å dekke jorden/vanne godt på våren, så de ikke blir svidd mens det er tæle.

Gjest nextlife
Skrevet

Enn hvis de står i krukker, ikke plantet i jorda?

Pakke inn?

Ta de inn?

Skrevet (endret)
Enn hvis de står i krukker, ikke plantet i jorda?

Pakke inn?

Ta de inn?

Takk for svar bella domina! Dette som nextlife lurer på, lurer jeg også på. Har en i krukke som jeg har satt i kjelleren. Den begynner allerede nå å bli litt gul.. Skel den dekkes til, vannes, eller skal den bare stå?

Endret av Flying
Skrevet (endret)

*dubbelt opp*

Endret av Flying
Skrevet

De må vannes, tuja blir brun fordi den tøker ut.

Gjest nextlife
Skrevet
De må vannes, tuja blir brun fordi den tøker ut.

Takk for svar, tok meg litt til rette og hang meg på i denne tråden.

Så da tar jeg aøltså krukkene med Thujaene inn i kjelleren, vanner de litt sånn av og til, så kan jeg bruke de til neste år også?

(For første gang på 4 år har jeg greid å bevare Thuja grønn gjennom hele sommeren, tidligere har de blitt brun etter kort tid.

Stolt :sjenert:

Skrevet

Tujaen er vintergrønn, jeg ville ikke tatt den ut av sollyset hele vinteren. Det som er viktig er bare at den får vann når sola begynner å varme på våren.

Skrevet

Om den står i krukke, ville jeg dekket til krukken så det ikke blir stående vann som fryser til isblokk oppi, da sprenges røttene i stykker. Sett den gjerne under tak om mulig. Men jeg ville ikke tatt den inn.

Gjest nextlife
Skrevet

okei, så da lar jeg de bare stå ute vinteren gjennom!

Takk for at det finnes noen son hjelper oss som ikke har grønne fingre :jepp:

Gjest Thomas (gartner)
Skrevet

først - man kan ikke ha en krukke med jord i ståene ute om vinteren. det er ikke noe problem for røtter men en problen fordi fuktigheten i krukka expangderer . og krukka sprekker .

problemet med tuja spesielt er at det forekommer det samme som på eks plen "isbrann"

det som skjer er at det blir liv i toppen mens det er tæla i rotta.

slik at planta "sulter"

Gjest nextlife
Skrevet
først - man kan ikke ha en krukke med jord i ståene ute om vinteren. det er ikke noe problem for røtter men en problen fordi fuktigheten i krukka expangderer . og krukka sprekker .

problemet med tuja spesielt er at det forekommer det samme som på eks plen "isbrann"

det som skjer er at det blir liv i toppen mens det er tæla i rotta.

slik at planta "sulter"

Hmm, ble forvirret her gitt :lete:

Her er fakta, kan du komme med en løsning?

- Har Thuja i krukker, krukkene er av rustfritt stål,-ikke keramikk.

Jeg bor nord i landet, har altså lang mørketid, men oftest relativt mye mildvær på vinteren.

Skal de stå inne eller ute, trenger ei "bruksanvisning" :fnise:

Skrevet

Jeg har tujahekk på sjette året, gjør ikke noe med dem hverken sommer eller vinter. De står grønne og fine og vokser seg digre :)

Jeg har også tuja i keramikkrukke på trammen, gjør ikke en dritt med den heller, annet enn å sette lys i den til jul....

Gjest nextlife
Skrevet
Jeg har også tuja i keramikkrukke på trammen, gjør ikke en dritt med den heller, annet enn å sette lys i den til jul....

Hørtes ut som en plan som passer for meg. Jeg lar de stå ute, driter i de, og ser hva som skjer :fnise:

Skrevet

Søren, jeg som allerede har fått den tunge krukka mi ned i kjelleren da.. Der står den vel og tørker ut og dør.. Huffda..

Skrevet
Søren, jeg som allerede har fått den tunge krukka mi ned i kjelleren da.. Der står den vel og tørker ut og dør.. Huffda..

Du skal da ikke bære noe???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...