Gå til innhold

Forovervendt? Bakovervendt? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet (endret)

Har du som forelelder nok kunnskap på området? Det er ingen skam å innrømme at man ikke vet nok. Før man begynner å kritisere håper jeg man tar seg tid til å lese i gjennom hele tråden, så kan er det fritt frem etter det.

Video: Kollisjonstest med barn i bil

Jeg har ikke dratt alle over en kam, og jeg vet at ikke alt er helt svart/hvitt

Før noen blir sure: Enkelte har ikke noe valg, noen barn må kanskje sitte fremovervendt pga. medisinske årsaker. I Norge i dag er andelen fremovervendte barn mye større enn andelen som faktisk har medisinske årsaker for sitt valg. Enkelte velger ofte bakovervendt fordi selgere kan fortelle at: Bakovervendt er sikrere på langturer, forovervendt på korte. Dette stemmer ikke.

Om bare en person lærer noe nytt så er faktisk veldig flott. Husk at det kommer stadig nye personer innom, noen som kanskje ikke vet akkurat dette. Temaet tas stadig opp, men det er mange andre tema som går igjen her også, vil man ikke lese så lar man være. Mange foreldre forstår at bakovervendt er det tryggeste, men det er få som virkelig forstår hvor mye sikrere det er. Det vises blant annet på den siste tellingen gjort av Trygg Trafikk. Er barnet sikret i et bakovervendt barnesete er den skadereduserende effekten på 90-95 % i en frontkollisjon/utforkjøring/påkjørsel mot 50-60 % i et forovervendt sete.

NB! Det er ikke tillatt å ha barn under 9 kg i fremovervendt barnesete.

En annen viktig ting, bøyde ben er ikke farlig! Det ser ubehagelig ut for voksne men mange barn kan sitte slik uten ubehageligheter. Barna sier i fra hvis de plages.

For dere som lurer mer på det les her.

Bilde

Svein Raaen i NAF prøver en svært tung hjelm på ca. 10 kg for kjenne hvordan barn har det når hodet er i bevegelse.

– Uff, dette var svært ubehagelig! Men en slik tyngde må jeg si at jeg ble overrasket!

Denne tunge hjelmen var det flere som burde ha prøvd, sa Raaen da han nylig var hos Väg og Trafikkinstituttet i Sverige i forbindelse med barnestol-testing.

Han uttaler videre:

– Grunnen tilat vi må snu er ganske enkel.

Små barn har et stort og tungt hode i forhold til resten av kroppen,

samtidig som muskler og benbygning er svakere enn hos større barn og voksne.

Det forholdsvis tunge hodet vil belaste nakken kollosalt om barnet sitter framovervendt.

Samtidig vil det bli en stor bakoversleng, som også kan være ille, når bilen stopper.

I en kollisjon med framovervekt vil barnet få en forstertet nakkesleng med mangdobbel hodevekt, som barn har, i forhold til hals/nakke og resten av kroppen.

Klippet er hentet fra DENNE artikkelen.

Enkelte kommer med argumentet om at de fleste kollisjoner skjer bakfra, det stemmer, men disse ulykkene gir veldig sjeldent alvorlige personskader. Fakta:

Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt sikring, noe som er tryggest i frontkollisjoner, men er det ikke flest påkjørsler bakfra?

Når man ser på ulykker og skader med forsikringsutbetalinger, er det riktig at det skjer flest påkjørsler bakfra. Når det gjelder ulykker med alvorlige personskader er det derimot møteulykker og utforkjøringsulykker det er flest av. Det er nettopp fordi at de kraftigste påkjenningene på personer i bil vil komme i eventuelle front-mot-front kollisjoner at Trygg Trafikk anbefaler bakovervendt sikring av barn i bil.

Det finnes bakovervendte seter som går opp til 25 kg, har sett barn helt opp til 120 cm få plass i disse setene, en myte er at de er så dyre dette stemmer ikke helt, noen seter er veldig dyre ja, men det gjelder både fremovervendte og bakovervendte seter. Britax Two Way Elite er et eksempel på et sete som er bakovervendt fra 9-25 kg, dette er ofte på tilbud til rundt 1500-1700 kr. Det passer i en rekke type biler, også små biler som Nissan Micra, VW Polo, Peugot 306 m.fl.

Vil du vite mer om hvordan du sikrer barnet i bilen så kan du lese HER, mange linker og interessante videoklipp.

Klipp: Kollisjon i 50 km/t

Bilde

Bakovervendt anbefales på det sterkeste av NAF, Trygg Trafikk, Statens Vegvesen, Tor Einar Calisch overlege ved barneintensiven på Ullevål(han ser daglig resultatet av hva som kan skje med de som er for dårlig sikret :( ) og Inggard Lereim, leder av Norsk Trafikkmedisinsk forening (han er bla. også lege, viseadministrerende direktør ved Ullevål)

Calisch og Lereim er blant Norges fremste eksperter på området når det gjelder hvordan sikre barn i bil, de har arbeidet med og sett hvor stygt barn kan bli skadet i bilulykker.

Lereim og Calisch har uttalt at de ønsker en lovendring, at barn skal sikres bakovervendt til de er 4 år gamle(antakeligvis må det gis noen unntak om en slik lov kommer i kraft, men det sier alikevel noe om hvor alvorlig dette er).

Lereim uttaler blant annet dette i et intervju med nettavisen:

Trafikkmedisiner prof. dr. med. Inggard Lereim, sier til Nettavisen at det ikke finnes noen unnskyldning for å ikke vite hvordan man sikrer barn i bil.

- Foreldre plikter å sette seg inn i hvordan man sikrer barn i bil, og all denne informasjonen er så absolutt tilgjengelig, sier Lereim.

..............................................

På spørsmål om hva foreldre bør gjøre dersom de har lite tid eller dårlig med plass, svarer han med å fortelle om hvor trist det er å se foreldres reaksjon i det det går opp for dem at barnets kvestelse kunne vært unngått dersom de hadde brukt et ekstra minutt på korrekt sikring.

På spørsmål om små barn fremovervendt på mail svarer Calisch:

Jeg vil IKKE anbefale å ha barn forovervendt før tidligst 4-årsalderen - og da veier de i snitt ca 16-18 kg. De største bakovervendte kan brukes til 25 kg. Før fireårsalderen har ungene alt for store hoder, smale skuldre, dårlig utviklet nakkeskjelett og -muskulatur.

.......................................................

Optimalt sett skulle man hatt bakovervendte seter også lenger enn dette, gjerne til 7-8-årsalder, men det finnes dessverre ikke. De største bakovervendte kan brukes til 25kg - og da er vel de fleste bortimot 6 år

Enkelte har gode grunner for at de må sikre barna fremovervendt, men det er et faktum at 9 av 10 barn er for dårlig sikret i bil. I Sverige sitter 9 av 10 barn bakovervendt, det er ikke så stor forskjell på norske og svenske barn at det skal være så umulig her i Norge. Jeg nevner Sverige fordi Sverige er det landet som har de fremste ekspertene på området barn i bil, der er de generelt veldig opptatt av sikkerhet i bil. De oppfant bla. sikkerhetsbelte og bakovervendt barnesete(kom tidlig på 1960-tallet).

Det som er godt å se er at kunnskap hjelper og mange velger bakovervendte seter til barna ettesom de tilegner seg mer kunnskap.

Det er ofte de som er tidlig ute med ting som blir sett på som hysteriske, dette er utrolig synd. Det har ingenting med hysteri å gjøre, kun det at man vil sikre barna på best mulig måte.

Som det sies det er dessverre vanskeligere å få ordnet en stor rygg eller nakkeskade enn et brukket ben.

Uansett hvordan barnet ditt sitter i bilen pass på at sete er riktig montert og sikre alltid barnet i bilen. I følge Statens vegvesen er risikoen for å komme ut for ulykker er 10 ganger så store i by og tettbygdstrøk. som på motorveien

9 mai. 2006 kom det nye regler ang. sikring av barn i bil. Barn helt opp til 135 cm(150 cm) og 36 kilo skal sikres med godkjent sikringsutstyr, dvs. ikke bare bilbelte. Mer om det kan du lese HER

Endret bilder til link.

Lillebøll-mod

Endret av lillebøll
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjempebra! :klappe: Forhåpentligvis går dette inn hos de mest uansvarlige og steile her inne. Men jeg er nok redd for at de vil lese dette slik fanden leser bibelen, det er dessverre ikek alle som er like ydmyke i forhold til at de tar feil, og dessverre er det mange som bare tilsynelatende setter sitt barns sikkerhet foran egen stahet og uvitenhet...

Gjest Fëawen
Skrevet

Mitt barn blir bilsykt, og må derfor sitte fremover vendt.

Synes det er synd, men slik er det.. :)

Skrevet

Vondt når de små blir syke. Vet ikke om dere har prøvd "alt" jeg, men her finnes det i hvert fall mange tips:

Bilsykebarn.

Mitt barn blir bilsykt, og må derfor sitte fremover vendt.

Synes det er synd, men slik er det.. :)

Skrevet
Se min signatur ;)

liv: Du har feil adresse, du har den gamle. HER er den nye :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...