Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Jeg skal gå fra hel stilling til noen timer tre dager i uka. Dette vil jeg kombinere med kontantstøtte. Hvis barnet er max 16 timer i barnehagen hver uke, så får jeg 60 % kontantstøtte. Jeg vil fordele disse 16 timene på tre dager, altså fem timer hver av dagene. Barnehagen sier at jeg må betale for tre hele dager. Det er jo greit, men hvordan blir det i forhold til kontantstøtten? Vil jeg da bare få 40 % kontantstøtte? Er det antall dager eller antall timer som gjelder?
Chiquita Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Det spiller ingen rolle hvor mange timer du faktisk bruker barnehagen når det gjelder dette. Du må se på barnehagens åpningstid og legge disse timene sammen (for det er de timene barnet KAN være i barnehagen) Inne på www.nav.no ser du en oversikt over hvor mange timer barnet har "tilbud" om barnehage og hvor mye kontantstøtte du får i forhold til dette...
Chiquita Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Har funnet frem satsene for deg. Om barnet har tilbud om 0 timer i barnehagen pr uke, får du 3303,- 1-8 timer => 2648,- 9-16 timer => 1982,- 17-24 timer => 1321,- 25-32 timer => 661,- 33 timer og mer => 0,- Dersom din barnehage (som min) er åpen i 10 timer pr dag, så har barnet mulighet til å bruke barnehagen i 30 timer i uka, hvilket fører til 661,- i kontantstøtte i tillegg
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 Barnehagen har åpent 12 timer daglig. Men er det ikke slik at jeg kan f.eks søke om inntil 16 timer, og så fordele disse 16 timene på tre dager etter avtale med barnehagen?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 Hva søker man i barnehage, timer eller dager? Er det timer så er det jo greit. Da er det bare å avtale med barnehagen at barnet er der fem timer tre dager i uka. Og så opplyses timeantallet og ikke dagantallet til Nav, så er alle parter fornøyd?
Grooo Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 Hva søker man i barnehage, timer eller dager? Er det timer så er det jo greit. Da er det bare å avtale med barnehagen at barnet er der fem timer tre dager i uka. Og så opplyses timeantallet og ikke dagantallet til Nav, så er alle parter fornøyd? Nei, det er ikke slik, det går på dager slik Chiquita skriver rett over her.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #7 Skrevet 5. november 2007 Så om man har barnet i barnehage i bare ni timer i uka, men fordeler det på tre dager da mister man faktisk hele kontantstøtten! Om man så bare har barnet tre timer i barnehage i uka fordelt på tre dager i en barnehage som har 12 timer åpent, så mister man alt. Rar ordning spør du meg... Det burde gått på antall TIMER og ikke dager.
Kipa Skrevet 5. november 2007 #8 Skrevet 5. november 2007 3 timer i bhg daglig er da ikke noe gunstig for barnet!
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #9 Skrevet 5. november 2007 3 timer i bhg daglig er da ikke noe gunstig for barnet! Jeg rekner med du skjønner at tallet er brukt for å illustrere eksempelet med at fordeler du oppholdet på tre dager, så forsvinner hele kontantstøtten.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #10 Skrevet 5. november 2007 Med andre ord, har du barnet i barnehage EN time daglig i tre dager så mister du all kontantstøtte. Men min tanke avr altså å ha barnet i barnehagen fem timer tre dager i uka.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #11 Skrevet 6. november 2007 Jeg tror både chiquita og grooo tar feil. Dette står på nav sine sider: "60 % av full kontantstøtte ved en avtalt oppholdstid fra og med 9 til og med 16 timer per uke." Det er altså timeantallet som gjelder, ikke antall dager. Det betyr at ts kan ha barnet i barnehagen i inntil totalt 16 timer fordelt på tre dager i uka. HUn beholder da 60% kontantstøtte. Men hun må betale barnehagen for tre dagers opphold. Fint om det var noen barnehageansatte eller nav-ansatte som kunne svare når ts spør så konkret som her. Lett å få feil svar ellers.
Chiquita Skrevet 6. november 2007 #12 Skrevet 6. november 2007 Fint om det var noen barnehageansatte eller nav-ansatte som kunne svare når ts spør så konkret som her. Lett å få feil svar ellers. Jeg er pedagogisk leder i barnehage, samt at jeg har to barn i barnehage. Jeg vet at jeg har gitt riktig svar (ut fra hvordan det fungerer i min bokommune, samt min jobb-kommune) i allefall. "Avtalt oppholdstid" er den tiden du betaler for - så dersom du betaler for 3 hele dager, blir du også trukket tilsvarende i timer.
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. november 2007 #13 Skrevet 6. november 2007 Når jeg hadde mellomstemann i barnehagen gjorde jeg en avtale med barnehagen om å ha han der i bare 5 timer fordelt på tre dager. Det er bare å få barnehagen til å skrive hva dere har avtalt, så kan du levere det inn til nav. Men du må betale fullt for de tre dagene uavhengig hvor mange timer du har han der om dagen.
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 6. november 2007 #14 Skrevet 6. november 2007 Jeg er pedagogisk leder i barnehage, samt at jeg har to barn i barnehage. Jeg vet at jeg har gitt riktig svar (ut fra hvordan det fungerer i min bokommune, samt min jobb-kommune) i allefall. "Avtalt oppholdstid" er den tiden du betaler for - så dersom du betaler for 3 hele dager, blir du også trukket tilsvarende i timer. Hei, jeg lurer også ¨på dette. Om jeg vil ha gutten 12 timer i barnehage, men vil fordele det på tre forskjellige dager istedet for for eksempel to dager. Når det på navs sider står at man får dekket kontantstøtte etter avtalt timeantall, da er det vel ikek avtalte dager som gjelder, selv om jeg da altså betaler for tre dager?
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #15 Skrevet 6. november 2007 Når jeg hadde mellomstemann i barnehagen gjorde jeg en avtale med barnehagen om å ha han der i bare 5 timer fordelt på tre dager. Det er bare å få barnehagen til å skrive hva dere har avtalt, så kan du levere det inn til nav. Men du må betale fullt for de tre dagene uavhengig hvor mange timer du har han der om dagen. Ja ikke sant? Det er her jeg tror chiqita misforstår, for selv om du har han i barnehagen i flere dager i uka, men bare et visst timeantall, så er det timeantallet du oppgir til nav og ikke dagene. Er det noen nav-ere her som kan oppklare dette?
brumma* Skrevet 6. november 2007 #16 Skrevet 6. november 2007 Fra sidene til Nav: Det er den tildelte tiden i barnehagen som avgjør hvor mye du får i kontantstøtte. Det har ingen betydning om barnet er mindre i barnehagen enn den tildelte tiden.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #17 Skrevet 6. november 2007 Fra sidene til Nav: Det ble ingen klokere av brumma, for såørsmålet er fortsatt om det er timer eller dager man tildeles. Søker man om 16 timer i barnehage elelr søker man om to dager? DET er det avgjørende her. Hvis det er timeantall man søker, så er det det NAV forholder seg til.
brumma* Skrevet 6. november 2007 #18 Skrevet 6. november 2007 Det ble ingen klokere av brumma, for såørsmålet er fortsatt om det er timer eller dager man tildeles. Søker man om 16 timer i barnehage elelr søker man om to dager? DET er det avgjørende her. Hvis det er timeantall man søker, så er det det NAV forholder seg til. Der jeg jobbet (og alle de andre barnehagene jeg har vært borti) tildeler man dager. Ellers er det vel bare å ringe den aktuelle barnehagen å spørre hva de gjør? Da blir man klokere.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2007 #19 Skrevet 6. november 2007 Nei, dette er det klare regler på hos Nav. De forholder seg til antall timer, ikke dager. Kan ikek de som ikke har peiling bare la være å svare? Klør det så mye i allviterfingrene deres at dere ikke kan holde dere borte selv om dere ikke har peiling?
Chiquita Skrevet 6. november 2007 #20 Skrevet 6. november 2007 Nei, dette er det klare regler på hos Nav. De forholder seg til antall timer, ikke dager. Kan ikek de som ikke har peiling bare la være å svare? Klør det så mye i allviterfingrene deres at dere ikke kan holde dere borte selv om dere ikke har peiling? Jeg har svart utifra hvordan de tolker reglene på dette i min bostedskommune, samt i den kommunen jeg jobber i. Der er jeg 100% sikker, fordi jeg har snakket med NAV om dette på begge steder. Så i de to komunene, regner de ut fra hvor mange timer barnet har mulgihet til å være i barnehagen (så om du betaler for 3 dager, så har du også mulighet til å bruke 3 fulle dager)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå