Varsia Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 I vår hadde jeg hatt laptopen min i 1,5 år, da et eller annet på den begynte å fuske. Jeg tok kontakt med brukerservice (har krav på gratis service pr. telefon i 3 år fra kjøpsdato) og forklarte problemet, de sa at jeg bare måtte sende maskina inn til reparasjon, noe jeg da gjorde, via butikken (Expert). De mente at det ville gå på reklamasjonen, altså at jeg ikke skulle betale noe. Det er strengt tatt ikke det mest relevante. Maskina ble fikset. Jeg fikk regning. Jeg gikk til butikken og klagde på regninga da jeg mente jeg ikke skulle behøve å betale den pga. feilen. De sa at jeg måtte sende en skriftlig klage til de som sendte regninga. Dette gjorde jeg lenge før regninga forfalt, og jeg forklarte grundig hvorfor jeg ikke ville betale regninga uten å ha fått en grundig tilbakemelding fra dem. Dette sendte jeg rekommandert. Jeg hørte ingenting fra dem. Nada. To måneder etter forfall får jeg dermed en purring! Ikke noe mer enn det, bare purring. Jeg skriver en ny klage, legger ved den gamle, påpeker igjen at jeg vil ha et svar fra dem før jeg skriver betaler regninga. Dette er nå to måneder siden. Har jeg hørt noe? Nei!! Så, har de lov til å sende meg ny regning og purring UTEN å ha svart på klagen min? Hva i all verden gjør jeg for å bli hørt? Det er ikke det at jeg nekter å betale, jeg vil bare ha et svar fra dem først, og en spesifikasjon på hva jeg betaler for, i tillegg til en forklaring på hvorfor brukerservice ikke kunne hjelpe meg pr telefon (det var visst en veldig enkel feil). Jeg går bare og venter på en ny purring jeg, eller enda verre, at saken går til inkasso. Har jeg ingen rettigheter når jeg klager? Skal jeg bare sitte her og vente på at de velger å ignorere meg totalt? Det er ikke snakk om en stor regning, "bare" 600 kroner, men her er det prinsippet som gjelder for meg...
Leo Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 De har lov til å sende deg regning og purring og dette går sannsynligvis nærmest automatisk. Det de derimot ikke har lov til er å sende saken til inkasso dersom du ikke betaler. Saken er i høyeste grad omstridt og mottar du et inkassokrav, ringer du og gir beskjed og oversender evt. dokumentasjon (Som du jo har vært flink til å ta vare på!) hvis de krever det. Stå på krava!
Antoinette Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Ikke skriv eller send mail- ring dem og få dette ordnet opp i. Du må for all del unngå inkassokrav. Selv om regningen er uberettiget kan det ta tid å få slettet evt. betalingsanmerkninger. Ha regningen tilgjengelig med fakturanummer før du ringer.
Varsia Skrevet 5. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. november 2007 Men butikken sa at jeg burde bare sende skriftlig klage, og det er det jeg har erfart opp gjennom livet også, telefoner glemmer de i det øyeblikket de legger på, mens skriftlige klager får man faktisk svar på. Dette er jo tydeligvis unntaket da. Problemet er bare at det kan ta mange timer å komme gjennom til dem (måtte ringe dem da jeg skulle få maskina tilbake, og det tok sin tid). Menmen, får vel bare prøve... Tar gjerne i mot flere innspill, og tusen takk for svar dere to...!=)
Zero Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 Det er jo ingenting galt med å ringe og purre på dem, fordi de ikke svart på klagen din. Å ta klagen over telefon går nok ikke, men å purre på dem via telefon og kreve et svar, kan nytte. Du må nok ringe. Lykke til!
Antoinette Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 Hvis dette er et seriøst firma er det ikke slik at telefoner glemmes i det øyeblikket man legger på. Man noterer og gir beskjeden videre til rett avdeling/person som så må gå i papirene og undersøke og ringe deg tilbake. Enig med Zero, ring og forklar at du har sendt klage. Krev et svar, følg opp saken. Man må jobbe litt selv også og tørre å bruke telefonen.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #7 Skrevet 5. november 2007 De har ikke lov til å sende kravet til inkasso når du bestrider kravet. Opplys oss gjerne hvilket firma det gjelder så vi andre kan unngå det. Jeg synes det vitner om useriøsitet når de ikke svarer på mailen din.
Gjest Blondie65 Skrevet 5. november 2007 #8 Skrevet 5. november 2007 Ikke skriv eller send mail- ring dem og få dette ordnet opp i. Du må for all del unngå inkassokrav. Selv om regningen er uberettiget kan det ta tid å få slettet evt. betalingsanmerkninger. Ha regningen tilgjengelig med fakturanummer før du ringer. Hvis dette går til inkasso er det greit at hun har skriftlig kontakt med dem og dermed dokumentasjon på at hun har hatt kontakt. Trådstarter: Jeg ville ringt dem og snakket med dem på nytt - men denne gangen ber du om å få snakke med ansvarlig for kundeservice. Etter du har snakket med vedkommende - som du også får navnet på - sender du et nytt brev der du viser til dagens telefonsamtale med NN, legger ved tidligere korrespondanse og ber om at kravet blir slettet. Dersom dette heller ikke skulle hjelpe er Forbrukerrådet neste.
Varsia Skrevet 5. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. november 2007 Okei, tusen tusen takk for svar igjen, da vet jeg i hvertfall hva jeg har å forholde meg til. Skal prøve å ringe de i løpet av uka, må ha noen timer til overs siden det tar så evig lang tid å ringe dem. Dokumentasjon har jeg heldigvis nok av, har ikke kastet en eneste papirlapp... Antoinette: Dette handler ikke om at jeg ikke gidder å jobbe for dette selv, og ikke tør å ringe dem, jeg har jo tross alt skrevet to lange, utdypende klager, og ringt dem et utall ganger før det kom så langt, men det er som sagt ikke så lett når firmaet nekter å svare. Firmaet det gjelder er Expert, men navnet på den bedriften som sendte ut regningen og eier denne Expert-butikken er en annen, så tror ikke jeg skal trenge å svartmale hele Experts rykte pga dette, selv om det begynner å bli fristende.
Leo Skrevet 5. november 2007 #10 Skrevet 5. november 2007 Ikke skriv eller send mail- ring dem og få dette ordnet opp i. Du må for all del unngå inkassokrav. Selv om regningen er uberettiget kan det ta tid å få slettet evt. betalingsanmerkninger. Man får ikke automatisk betalingsanmerkning selv om saken går til inkasso! Betalingsanmerkning får man kun når det har falt dom i saken og da i skyldnerens disfavør. For øvrig er det bedre å skrive enn å ringe fordi TS da faktisk kan dokumentere at kravet har vært omstridt før det evt. går til inkasso og omstridte krav kan ikke kreves inn via inkassoselskaper. (Selvfølgelig forutsatt at striden er noenlunde saklig, men det later den til å være i trådstarters tilfelle). Forstsetter saken å surre og gå uten at det skjer noe, kan det faktisk være hensiktsmessig å la den gå til inkasso og deretter møte motparten i forliksrådet. Nå er ikke dette aktuelt for trådstarter, men det er heller ikke noe problem å få slettet betalingsanmerkninger når kravet er oppgjort. Det skader selvfølgelig ikke å ringe dem i tillegg til å skrive, men noter dato, tidspunkt og navnet på den du snakket med samt stikkord fra samtalen.
Gjest Eir Skrevet 5. november 2007 #11 Skrevet 5. november 2007 Ikke skriv eller send mail- ring dem og få dette ordnet opp i. Du må for all del unngå inkassokrav. Selv om regningen er uberettiget kan det ta tid å få slettet evt. betalingsanmerkninger. Betalingsanmerkning får man ikke før saken har vært oppe til rettslig inkasso, i forliksråd ol. Og heller ikke der får man noen anmerkning, dersom man møter opp, med dokumentasjon på at kravet er omstridt. Å skrive mail/brev er også bedre fordi man da har dokumentasjon på at man har protestert på kravet, som flere her sier. (Selv pleier jeg å ringe første gangen, men hvis det ikke lar seg løse da, går jeg over til skriftlige klager.) Det er heller ingen grunn til å blande inn Forbrukerrådet, så lenge det er de som vil ha penger av deg. Det beste å gjøre i denne saken er å ignorere dem, og dersom det evt kommer en inkasso skriv ett brev til inkassofirmaet også, hvor du opplyser om at kravet er omstridt, og legger ved kopi av tidligere brev. Og dersom de bruker ett av de harry inkassoselskapene som driter i slikt, kan du skrive til dem og si at du ser frem til å møte dem i forliksrådet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå