Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere der ute som av og til har behov for å være litt alene hjemme?

Føler nesten at det er et luksusproblem - det er jo mange som ikke ser noe særlig til sin kjære. Men nå er det over 6 uker siden jeg har vært hjemme mer enn en time uten at samboern har vært der....

Trives så veldig godt sammen m ham, men lengter etter noen timer der jeg kan få være helt alene. Har en sosial jobb, og er mye sammen m venner utenom. - og selvom jeg slapper godt av m ham er det såå deilig m noen timer i fullstendig fred og ro av og til.

I morges sa han at hele denne uken kommer han til å måtte jobbe med firmaet sitt på ettermiddagen. Altså sitte i stuen fra rett etter vanlig jobb til sengetid...

Lurer på om jeg er helt sær jeg? Tør nesten ikke si noe til ham..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er sær, er jeg det også. Men jeg sier i fra, og klarer ikke å skjule at jeg blir gretten hvis det går for lang tid uten at jeg får være litt alene. Jeg har alltid vært avhengig av litt tid for meg selv, det forandrer seg ikke bare fordi man er i et forhold.

Gjest Gjest_issi_*
Skrevet
Om du er sær, er jeg det også. Men jeg sier i fra, og klarer ikke å skjule at jeg blir gretten hvis det går for lang tid uten at jeg får være litt alene. Jeg har alltid vært avhengig av litt tid for meg selv, det forandrer seg ikke bare fordi man er i et forhold.

TS her:

Takk for svar. Tror forskjellen på sambo og meg er at han er mer utadvendt enn meg. Vi er begge sosiale og har mange venner, men jeg er mer beskjeden, og kan bli litt sliten av og måtte forholde meg til noen hele tiden. Tror rett og slett han ikke forstår det :tristbla:

Men skal prøve å ta det opp igjen! Godt å høre at det er flere som meg

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg er avhengig av alenetid.

Synes ikke du er sær i det hele tatt.

Skrevet

Det er vel ikke noe galt i å si at man trenger litt tid alene av og til vel?

Det er vel bare å legge inn noe som "har du noen planer denne uka, sån ut over jobb?" han "hvordan det?" du "nei for da tenker jeg å planlegge en kveld litt for meg selv, så det hadde jo vært greit å legge det til en kveld du allerede har planer".

Det er jo bare å legge alenetia til kvelder han er opptatt. Han må vel være ute noen timer i løpet av kveldene i løpet av 6 uker?

Skrevet
Det er vel ikke noe galt i å si at man trenger litt tid alene av og til vel?

Det er vel bare å legge inn noe som "har du noen planer denne uka, sån ut over jobb?" han "hvordan det?" du "nei for da tenker jeg å planlegge en kveld litt for meg selv, så det hadde jo vært greit å legge det til en kveld du allerede har planer".

Det er jo bare å legge alenetia til kvelder han er opptatt. Han må vel være ute noen timer i løpet av kveldene i løpet av 6 uker?

Joda, når jeg tenker etter handler det kanskje bare om kommunikasjonssvikt. Jeg har nemlig hatt mer enn vanlig på tapetet i det siste. (Jobbopplegg på kveldstid, organisasjonsarbeid, faste treninger...), så da har han tilpasset sin fritid etter det! Og sørget for å alltid være hjemme når jeg er det- og finne på ting når jeg er borte.

Normalt er jeg ikke så travel så da er det ikke noe problem, og ting normaliseres igjen over jul. Men jeg MÅ ha noen alenekvelder før den tid.

Skal prøve å si fra på en hyggelig måte at han gjerne må finne på noe en kveld snart!

Gjest Synneva
Skrevet

Kan godt forstå at du treng tid aleine av og til.

Men at du synes det er slitsom at han ofte er hjemme er litt merkelig.

Han bor jo der!

Om du trenger alenetid; hvorfor går du ikke bare ut en tur?

Skrevet

Han bor jo der!

Ja, kan godt hende jeg er merkelig da! Syns rett og slett at det en gang eller to i måneden er deilig å være alene hjemme- ikke nødvendigvis en hel kveld, men noen timer. Trenger ikke mer enn det. Blir ikke det samme å gå en tur alene for meg iallfall. :)

Skrevet

enig i at det er viktig med alenetid. Dette er noe både jeg og sambo trenger. Jeg går nettbasert skole, så jeg får være alene når sambo er på skolen eller på jobb, han får være alene når jeg stikker ut med venninner. God løsning for begge to=)

Skrevet

Han bor jo der!

Jeg synes ikke ts er merkelig. Jeg har også stort behov for å få være alene innimellom, hjemme hos meg selv. Til tross for han også bor der. Bare sitte i sofaen og høre på musikk han ikke liker og som jeg derfor får dårlig samvittighet for å spille ellers. Eller se på dårlige tv-serier.. eller bare sitte der og nyte stillheten. Jeg hadde blitt sprø hadde han vært der hele tiden.

Hvis han bruker stuen deres som arbeidsplass er det jo ekstra slitsomt, da må man jo ikke forstyrre i tillegg...

Gjest Gjest_Siv_*
Skrevet

Men han er jo ikkje heime fordi han er ein sofagris! Han jobbar jo!

:gråte:

Skrevet

Kanskje du kan trene på å slappe av selv om han er hjemme. Våg å vær deg selv. Sitt usminket i sofaen med en cola og potetgullpose hvis du ville gjort det hvis du var alene.

Jeg ble sliten av å være sammen med samboeren min i starten fordi jeg alltid ønsket å vise meg fra min beste side. Har etterhvert oppdaget at an tåler å se mine "dårlige" sider også.

Forstår at det er slitsomt at han jobber i stua. Hadde det vært mulig å innrede en kontorplass i et hjørne i gangen eller et annet uforstyrret sted?

Skrevet
Kanskje du kan trene på å slappe av selv om han er hjemme. Våg å vær deg selv. Sitt usminket i sofaen med en cola og potetgullpose hvis du ville gjort det hvis du var alene.

Jeg ble sliten av å være sammen med samboeren min i starten fordi jeg alltid ønsket å vise meg fra min beste side. Har etterhvert oppdaget at an tåler å se mine "dårlige" sider også.

Forstår at det er slitsomt at han jobber i stua. Hadde det vært mulig å innrede en kontorplass i et hjørne i gangen eller et annet uforstyrret sted?

Jeg klarer egentlig helt fint å slappe av med samboer - sånn stort sett. Han sier aldri noe på om jeg zapper i sofaen iført "koseklær". Men det kan godt hende at det tar litt lenger tid før jeg klarer slappe av 100% - vi har bodd sammen i 6 mnd.

Likevel syns jeg det er noe eget v å være bare meg....

Han "innredet" kontor i stuen i det vi flyttet sammen. Og det er klart det har vært litt belastende for oss begge at han tilbringer såpass mye tid m jobbe der. Det blir jo fryktelig rotete også. Men det skal heldigvis bare vare til etpar måneder til - etter jul er prosjektet over, og da skal han rydde opp.

Skrevet

Jeg hater alenetid får helt fnatt. pga sykemelding har vi begge vært sammen 24/7 siden 3 september. Har ikke litt behov for å være alene engang. ikke et snev. Får faktisk noia hvis han er borte mer enn en time.

Han har behov for alenetid innimellom og det både forstår , skjønner jeg og respekterer jeg, men det er ikke snakk om mer enn et par timer. Så hvis jeg drar på kafe eller går en lag tur med hunden er det nok. Hvis han får sitte på dataen i fred og ro en stund mens jeg maler feks, så blir han fornøyd. Nå har det jo vært spesielt siste tiden, men jeg må respektere at han vil ha alenetid. Han blir og en bedre kjæreste hvis han får den tiden, så det er helt ok.

men jeg har ingen behov for det ever.

Gjest Mysticgirl
Skrevet (endret)

Jeg må også ha alenetid!Hvis ikke så går jeg på veggene! Jeg bruker tid på venner når jeg trenger å komme meg litt bort. Eller han stikker vekk i noen timer. Han jobber jo skift så har ofte frikvelder alene og det er bra :)

Merker at tid for å være alene forsterker seg med alderen nmin. Da jeg var yngre hadde jeg ikke samme behov som nå

Endret av Mysticgirl
Skrevet

Jeg skjønner godt at det kan bli mye om han har kontor i stua. Min man har kontro på soverommet for øyeblikket, og det er ille nok. I alle fall med tanke på rotet det medfører.

Men som du sier så har det nok litt med kommunikasjonssvikt og at du er mye opptatt, slik at han legger all sin frtid til deg. Det at du er så mye opptatt gjør jo også at dere kanskje ikke har så mye tid sammen, så hva med å droppe en av aktivitetene en gang i blandt og da være alene hjemme. Pass på å gjøre dette en gang mannen også er opptatt, så slipper du å kaste ham på dør. Jeg hadde nok også blitt litt snurt om mannen bestemte seg for å kaste meg ut for en kveld fordi han ville være alene, da hadde jeg nok lurt på hvorrfor han ikke ville være med meg. Men om man får det til å klaffe litt mer naturlig er det lettere. Vi inrømmer begge to at det skal bli deilig å være alene en kveld når den andre har andre planer, og rart nok så ender vi opp med å savne hverandre etter et par timer og ønske den andre hjertelig velkommern hjem. På den måten blir det også et avbrekk som leder til noe positivt.

Er det ikke en film han hater, eller serier han ikke kan utstå? Da kan du være litt ustspekulert å si at du skal de dette en kveld, så da bør han nok finne på noe annet. Jeg gjør det hver mandag når jeg skal se Top Model og the L word. Mannen min hater dette, så da trekker han seg naturlig tilbake og jeg får stua alene, hehehe

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Er det flere der ute som av og til har behov for å være litt alene hjemme?

Føler nesten at det er et luksusproblem - det er jo mange som ikke ser noe særlig til sin kjære. Men nå er det over 6 uker siden jeg har vært hjemme mer enn en time uten at samboern har vært der....

Trives så veldig godt sammen m ham, men lengter etter noen timer der jeg kan få være helt alene. Har en sosial jobb, og er mye sammen m venner utenom. - og selvom jeg slapper godt av m ham er det såå deilig m noen timer i fullstendig fred og ro av og til.

I morges sa han at hele denne uken kommer han til å måtte jobbe med firmaet sitt på ettermiddagen. Altså sitte i stuen fra rett etter vanlig jobb til sengetid...

Lurer på om jeg er helt sær jeg? Tør nesten ikke si noe til ham..

Jeg forstår deg hvertfall veldig godt...jeg vilel ha følt meg kvalt om jeg skulle se personen jeg bodde med hver eneste dag uten pustehull. Jeg har forresten erfaringer fra dette, der samboeren ikke kunne forstå "problemet". Det kan kanskje bli slik dersom de to som bor sammen har ulike behov for å være sosial/ ha alenetid?

Det er utrolig nok ikke alle som engang vet hva alenetid er, og det finnes også folk som ikke kan forstå at noen behøver det. Det gjelder å finne en som kan forstå det.

Skrevet

Alle har godt av litt alenetid iblandt, jeg syns litt synd på de som ikke takler å være helt alene innimellom. Det virker trist å være avhengig av andres selskap til enhver tid.

I et forhold er det heller ikke bra å gå oppå hverandre hele tiden, så litt tid helt for seg selv er det veldig mange som har behov for.

Skrevet
Alle har godt av litt alenetid iblandt, jeg syns litt synd på de som ikke takler å være helt alene innimellom. Det virker trist å være avhengig av andres selskap til enhver tid.

I et forhold er det heller ikke bra å gå oppå hverandre hele tiden, så litt tid helt for seg selv er det veldig mange som har behov for.

Jeg liker det ikke, men det er ikke synd på meg for å si det sånn. Det må jo til, har studert i København og pendlet alene helt uten problemer, når jeg må, men ja får fnatt av å være alene avogtil, men det er ikke synd på meg fordet. Mer synd på min kjære da i såfall, selvom han får den alenetiden han trenger :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...