Gå til innhold

Hva er en Account Manager? Hva gjør de?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjenner en AM, hun har studert 3 år på BI, og selger produkter over telefonen (Stena Line, magasinet Henne, Hjemmet, osv.)

Gjest Gjest_jente 28_*
Skrevet

Jeg jobber som KAM og det har ingenting med telefonsalg å gjøre. Ja du bruker som nevnt her mange ganger tlf. som arbeidsverktøy både utgående og inngående samtaler med kunder,internt,markedsføring osv. osv.

Men jeg selger aldri over telefon. Kun kundemøter hvor vi får en relasjon. Dette fordi det er snakk om store kunder som legger inn store penger i vårt firma og dermed er de viktig å ta godt vare på.

Jeg er også på mye oppfølgingsmøter med store kunder for å oppbevare ett godt kundeforhold. Du får ett fantastisk nettverk og det krever mye av deg.

Man tjener godt, men det krever som sagt endel.

Min utdannelse er tre årig BI og jeg er veldig fornøyd med min lønn.

Når de søker etter telefonselgere heter det som oftest salgskonsulenter.

Jeg er den eneste KAM i vårt firma, men vi har flere Account Mangere som gjør samme jobb som meg med litt mindre kunder.

Det er en fantastisk jobb og jeg har ingen problemer med å få jobb andre steder da jeg har på min CV at jeg har jobbet som KAM i tre år. Da har man ett kontaktnett som er interresant for andre firmaer også.

Jeg har aldri jobbet som telefonselger og beunderer de som klarer det for det er ingenting for meg.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Hvilken eksakt utdanning må man ta for å kunne bli en KAM?

Og hvilke krav er det til språkkunnskaper? Skjønner jo selvfølgelig at dette har mye med hvilket firma man jobber i også.

Skrevet

Telefonselger med BI-bakgrunn :klemmer:

Språk: nynorsk, bokmål

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en Key Account Manager (KAM)? Hva driver de med og hva mp de generelt sett kunne??

MÅ de ha en bestemt type bakgrunn? Om de for eksempel er ekstremt god på å etablere og bevare mennesklige relasjoner og langsiktig salg - er det bra nok?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som KAM og det har ingenting med telefonsalg å gjøre. Ja du bruker som nevnt her mange ganger tlf. som arbeidsverktøy både utgående og inngående samtaler med kunder,internt,markedsføring osv. osv.

Men jeg selger aldri over telefon. Kun kundemøter hvor vi får en relasjon. Dette fordi det er snakk om store kunder som legger inn store penger i vårt firma og dermed er de viktig å ta godt vare på.

Jeg er også på mye oppfølgingsmøter med store kunder for å oppbevare ett godt kundeforhold. Du får ett fantastisk nettverk og det krever mye av deg.

Behøver ikke BI-bakgrunn for det ;-)

Har en storselger hos oss med samfunnsvitenskapelig bakgrunn. Han er porteføljeansvarlig for storkundene, og er stadig i møter. Han bevarer Human Relations, (og dermed salg på lang sikt).

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken eksakt utdanning må man ta for å kunne bli en KAM?

Og hvilke krav er det til språkkunnskaper? Skjønner jo selvfølgelig at dette har mye med hvilket firma man jobber i også.

Mange av de har BI-bakgrunn, men det kreves ikke økonomikunnskaper for å bevare langsiktige relasjoner og selge inn budskap om behov. Salg er så mangt, og KAM jobber med kunderelasjoner og å forstå mennesker - de må være en "peoples-person". :)

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som jobber som KAM?

• 2 år senere...
Skrevet

Heisann, jeg har jobbet i flere salgsjobber. Blant annet forsikring, der begynner du som en rådgiver eller konsulent. Det spørs hva navn de har for å erstatte navnet selger.

Hvis du for eksempel selger x antall mye hver måned i et år kan du bli account manager eller KAM :)

Det som skjedde da du ble account manager eller KAM der jeg jobbet var at du fikk litt mer provisjon på salgene, ellers gjorde du det samme som du alltid har gjort fra starten. Du velger selv om du vil ringe opp store eller små kunder uansett navn så lenge du har blitt godkjent til å for eksempel selge til bedrifter.

Dette er da så klart forskjellig fra selskap til selskap siden noen er bare på provisjon og noen er med fastlønn + provisjon, fastlønn + bonus eller bare fastlønn og alle med forskjellige navn på de samme jobbene, eller det kan også være samme navn på en selger som kundebehandler for eksempel rådgiver, forvirrende..

Du trenger ikke utdanning engang for å holde på med andre sine avtaler så hvem som helst med et rent rulleblad og ingenting på creditsjekken kan arbeide som dette.

Account manager eller KAM kan godt bety noe annet i utlandet eller i Norge siden det er så utrolig mange forskjellige navn på en selger.

For eksempel til IF er det rundt 180kr timen + bonus ufaglært. Men der er du en kundebehandler.

Så for å gjøre ting enkelt, så lenge du tjener penger på å selge noe i jobben din så blir du en selger, fordi det er det du gjør for å få inn penger.

Så lenge du ikke bare holder på med kundebehandling av eksisterende og innkommende kunder eller noe lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...